Alternatívny návrh novej koncepcie MHD
Alternatívny návrh novej organizácie MHD Trenčín
Vzhľadom na potreby reorganizácie trenčianskej MHD, ktorá sa roky odkladala s odôvodnením otvorenia nového cestného mosta cez Váh, prinášame občiansky návrh novej organizácie MHD Trenčín, nakoľko je tu vôľa MHD reorganizovať, avšak prezentovaný návrh novej organizácie sa stretáva najmä s negatívnymi reakciami občanov. Prinášame preto návrh vychádzajúci z histórie a doterajšej koncepcie MHD Trenčín, ktorá zachováva v najväčšej možnej miere čísla liniek, využíva nový cestný most, hlavné prepravné prúdy na spojniciach najväčších trenčianskych sídlisk, ale aj moderný intervalový cestovný poriadok, preklady spojov na spoločných úsekoch liniek, nadväznosti či pokračovanie spojov na iných linkách tak, aby sa minimalizovala potreba vytvárania nových liniek, aby sa posilnili jestvujúce silné prepravné smery a efektívne využil daný počet vozokilometrov, ktorý bol hlavým limitujúcim faktorom.
Návrh počíta celkovo s 16 dennými linkami a 1 nočnou linkou.
Zachováva súčasné denné linky 1,2,3,5,6,8,11,22,23,24,25 a 28 ako aj nočnú linku 50. Prináša nové linky 4 7 17 a 26. Koncept je založený na tom, že hlavné prepravné prúdy cestujúcich v meste Trenčín sú medzi najväčším sídliskom Juh a druhým najväčším sídliskom Sihoť, cez centrum a tretie najväčšie sídlisko Dlhé Hony. Dôležité je spojenie aj s priemyselným Zámostím, spojenie autobusovej/železničnej stanice a obchodnej zóny v Belej. Následne sú linky doplnené dvojicou liniek 7 a 17, ktorých systém spočíva v premávke cez nový alebo starý cestný most tak, že linka 7 ide z Juhu do Zámostia cez nový cestný most a vracia sa okruhom späť cez starý most, zatiaľ čo linka 17 ide do Zámostia cez starý cestný most a vráti sa na Juh po novom moste. Sleduje sa tým nielen efektívne využitie vozidiel, ale hlavne rýchlosť presunu, pretože ráno je prioritou dostať sa z Juhu do Zámostia bez zbytočného krúženia po meste a popoludní presne naopak. A podľa toho sú rozložené aj spoje na týchto linkách.
Tento návrh zachováva súčasný model linky 1 + 22, ktoré na úseku Juh II – stanica premávajú v preklade, pretože majú spoločný úsek predstavujúci celú linku 22. Nadväzujeme tým na koncepciu linkového vedenia MHD Trenčín utváranú v 80-tych rokoch, kedy sa z linky 1 vyčlenili spoje končiace na stanici a tieto sa presunuli do linky 17. Dnes, po presunutí linky 1 z Juhu I na Juh II tento koncept ostáva zachovaný ako najlepšie riešenie orientácie cestujúcej verejnosti, ktorá si v roku 2008 vynútila návrat linky 22 (v roku 2006 zrušená a jej spoje boli včlenené do linky 1 s poznámkou, že končia na stanici).
Ďalej návrh posilňuje dopravu na úseku Sihoť – Belá cez stanicu okolo nemocnice, ktorú dnes reprezentuje linky 24. Táto linka dnes jazdí veľmi vyťažená s ohľadom na jej cestovný poriadok a preto dochádza k skráteniu intervalu z 60 na 40 min. Je to spojené aj s reakciou na fakt, že spoje linky 2 sú vyťažované stále menej (linka 2 a linka 24 má identickú trasu na úseku Sihoť – Legionárska, reštaurácia) najmä v koncovom úseku v Biskupiciach. Preto bolo logickým krokom linku 24 posilniť a zabezpečiť preklad s linkou 2, ktorý dnes absentuje úplne a linky idú neraz hneď za sebou.
Návrh posilňuje aj linku 11, ktorá je pre Juh I linkou kľúčovou. Táto linka je dnes veľmi vyťažená, avšak premáva len v intervale 60 min. Nový návrh ju v špičke posilňuje na 30min interval, čím súčasne ruší dnešnú okresanú podobu jej doplnkovej linky 17. Vytvára tým zapamätateľný pravidelný interval, ktorý dnes linka 11 a linkou 17 nepredstavuje. Návrh nepočíta ani s pôvodnou linkou 7 a ruší všetky 4 páry spojov tejto linky. Z Kubrice a Kubry však na spoje linky 11 nadväzuje linka 6 na autobusovej stanici/Hasičskej ul. pre potreby spojenia zo Zámostím. Kubrica ani Kubra však o spoje neprídu, pretože linka 11, ako už bolo uvedené, v špičke jazdí v polovičnom intervale.
Spojenie Zámostia so sídliskom Juh je zabezpečené linkami 3 5 7 a 17. Práve nová dvojica protismerných okružných liniek 7 a 17 (viď text vyššie) tvorí základ spojenia, ale vzhľadom na vysoký počet cestujúcich návrh počíta aj súčasnou linkou 3 (premávka len cez pracovné dni) a 5 (v oslabenom režime oproti súčasnosti). Rušia sa dnešné linky 15 a 19, spojenie s VOP-027 na Kasárenskej zabezpečia zachádzky spojov linky 3, ktorá premáva cez nový cestný podjazd na Vlárskej ulici a skracuje cestovný čas spojenia mestskej časti Istebník. Vzhľadom na vysoký počet spojov prímestskej dopravy smerujúcej do Nemšovej a Hornej Súče nie je uvažované s víkendovou premávkou na linke 3.
Záblatie a Zlatovce majú zmenenú obsluhu, vyvolanú jednak zmenou dopravnej siete po uzavretí železničných priecestí v Zámostí. Namiesto súčasnej linky 13 zabezpečujú dopravu spoje liniek 5 a 6, čím Záblatie získava spojenie so Sihoťou ale aj Dlhými Honmi. Ruší sa pôvodná linka 27 s výlučne víkendovou premávkou do obchodnej zóny v Belej a zavádza sa nová linka 26, zabezpečujúca aj návoz na rannú pracovnú zmenu v tejto zóne v pracovné dni. Linky 3 5 6 a 26 sú naviac koordinované, takže súčasná situácia, kedy spoje liniek 3 13 a 27 idú v tej istej hodine v rozmedzí pár minút a potom aj viac ako hodinu nejde nič už nenastane.
Spojenie na najdôležitejšej trase Juh – Sihoť cez centrum a Dlhé Hony predstavuje oproti súčasnosti (linky 8,18,21 a 28) novozavedená linka 4 (Juh I – Inovecká – Soblahovská – Sihoť IV – Opatová), ktorá predstavuje náhradu za zrušenú trojicu súčasných liniek 4 18 a 21. Linka 4 spája Opatovú nad Váhom s centrom a sídliskom Juh v doterajšom rozsahu, pričom jej premávka je v úseku Juh – Sihoť ešte hustejšia a je preložená s linkami 8 a 28, ktoré naďalej spájajú Juh a Sihoť. Vzniká tak ideálny takmer 15 minútový pravidelný preklad liniek 4 8 a 28 v pracovných dňoch, ktorý je v špičke ešte menší a cez víkend interval 20-30 minút na tejto hlavnej trase. Nakoľko Opatová má hustou prímestskou dopravou zabezpečené spojenie so stanicou (a rovnako tak aj železnicou), je vhodné spojenie MHD s centrom mesta, Dlhými Honmi či Juhom tak, ako je uvedené, pretože linka sa drží koncepcie, prekladu s inými linkami či vhodnou zachádzkou a dostatočnou ponukou spojov.
Pre Juh III zostal systém nezmenený, pretože kombinácia liniek 23 a 28 je vhodná, najmä ak sa ešte vylepšila s ohľadom na vyťaženosť tohto smeru. Premávka je tak zabezpečená medzi 5:15 a 18:30 hod tak, že v špičke pracovných dní jazdia spoje každých 30 minút, inak každých 60 minút (vrátane víkendu). Ráno je spojenie Východnej ul. posilnené z dôvodu, že cestujúci idú zo sídliska do centra (a tiež ich cesta na zastávky je dolu kopcom) a dôležitá je obsluha zdravotného strediska v doobedňajších hodinách. Večer je spojenie oslabené z dôvodu klesajúceho potenciálu Východnej ul., pretože ľudia z práce častejšie cestujú na ul. gen. Svobodu, na nákup do OC Južanka a celkovo je pre nich vhodnejšie ísť domov dolu kopcom, než hore.
Rušené sú len minimálne využívané linky 7 12 16 17 19 a 20, pričom okrem linky 16 sú všetky spojenia zabezpečované dosiaľ týmito linkami pokryté na iných linkách.
Večer jazdí v meste menší počet liniek než dosiaľ, avšak v pravidelných časoch a u niektorých liniek aj s vyšším počtom spojov (linka 8) a sú zabezpečené prestupy cestujúcich (napríklad 21:15 z obchodnej zóny linka 24 pri nemocnici sa čaká s linkou 5 do Záblatia a táto linka 5 je zároveň prepojená s linkou 6 pri NS Úspech, kde zasa vytvára vzájomný prestup Záblatie/AUO - JUH(Laugaricio)/stanica).
Nočná linka 50 získala na časti trasy nový potenciál – sídlisko Pred Poľom, pretože zo Sihote bude jazdiť novým podjazdom namiesto uzavretého priecestia pri Bille a tak je logické, že na tomto sídlisku bude aj zastavovať. Na linke sa v dôsledku veľkých vzdialeností medzi zastávkami niektoré úseky skrátili pridaním ďalších zastávok.
Odporúčame tiež pozrieť charakteristiku jednotlivých liniek, kde je možné dočítať sa viac ohľadne občianskeho návrhu.
vin25