chcelo by to ukázať, že ak sa už musí zvyšovať, tak sa ide a jšetriť na správnych emistach a posilniť tam, kde treba. S vozovým pakrom máš úplnú pravdu, čakal som kto to spomenie.
Re #6551 Marek6283: nie je to zlý nápad. Ale ja by som bol radšej, ekby MHD opäť zlákala tých, ktorý sú nie na ňu odkázaní, ale ktorí ju môžu využívať, no z rúznych (ekonomických, časových, nevhodný CP, diery) dôvodov radšej používajú IAD. ? A to sa dá jedine udržaním počtu spojov, zlapšením CP a prípadne aj posilnením na úkor prázdnych prejazdov. U nás by z toho bola hádam celá linka, a vlastne za tie isté éčka, možno aj za menej, lebo každý jeden čo sa zvezie, niečo platí. ?
k tomu mám pár pripomienok, ale skôr právneho charakteru, no nechám to tak. Lebo cene sa vedia venovať hne´d, aj an rýchlo ako sami v dokuemnte priznávajú, ale úpravy v prosopech cestujúcich alebo dokonca pre súlad so zákonom, to nie...
Moja základná pripomienka: ak sa posledne cestovné zvyšovalo preto, že budú jazdiť len moderné autobusy, zaujímalo by ma, čo s tými piatimi novými vozmi čo stoja vo vozovni v NM. Karosy C734 sú totiž mestské vozidlá (a teda aprioir nevyhovujúce pre MHD), majú už cez 16 rokov (a teda sú prevádzkované v rozproe so zmluvou hoci za súhlasu mesta). Ak si má občan priplatiť (pradva je taká, že napr. zľavnený mesačník je lacnejší), čaká aj kvalitu. Tá sa od roku 2006 zvyšuje, ale stále to chce, aby sa mesto zaoberalo nielen cenou, ale aj stavom MHD, jej výkonmi a malo záujem na tom, aby bola strata menšia. Čiže nielen rátať s prirodzeným úbytok (to je fakt krása, že?), ale optimalizovať CP, prejazdy, trasu nočáka a podobne. A to sa, žiaľ vôbec NEDEJE. Zvýšiť ceny je to najjednoduchšie. Som preto proti tomu, lebo zatiaľ mi chýba systematický krok. Ten nevidím. A dúfam, že neuvidím to, čo spravila PD - po zdržaení ešte aj redukcia. Čiže nielen systematický krok, ale krok do prázdna. Snáď sa TN bude trochu zaujímať aj o to, čo urobili v BB na začiatku leta ohľadne intervalov, koordinácie liniek, v pláne je ďalšie nasadenie kĺbových autobusov a podobne.
Zatiaľ sa riešia len peniaze, nie MHD. Ale to je výsledok toho, že sa doteraz asi ? ?
Ku tym dochodcom nad 70r. a uz aj TZP...i ked sa to uz zapracovat neda,ale nabuduce...mozno by to bolo vhodne pri zlej ekonomickej situacii...-napad jednoho kolegu: aby nezneuzivali vozenie zadarmo,mali by cipovu kartu,na nej limit jazd zadarmo-napr.:30 jazd(nakupy,navstevy lekara...a pod.) ,no a po precerpani limitu by im strhavalo dajme tomu zlavnene cestovne...
nadviažem na Teba. Áno, súhlasím so všetkým čo si napísal. Máme tu vzťah Mesto Trenčín (ďalej len TN) ako objednávateľ, SAD Trenčín (SAD) ako dopravca a cestujúci (uvádza sa aj ako prepravca, ktorý si prostredníctvom mesta objednáva dopravu). Vzťah TN-SAD je daný zákonom a zmluvou o doprave vo verejnom záujme. VZťah TN-cestujúci je daný vzťahom volebným v prípade občanov mesta (t.j. systémom priamej aj nepriamej demokracie). Vzťah SAD a cestujúceho je vzťahom následným v zmysle zákona o cestnej doprave. Z toho vyplýva:
Cestujúci: chce dobrú ponuku spojov, pravidelnosť, primeranú kapacitu vozidla, zrozumiteľný CP a logicky čo najnižšie cestovné.
TN: musí zabezpečiť MHD, nahradiť dopravcovi stratu vo verejnom záujme, napĺňať požiadavky cestujúceho, avšak všetko po zohľadnení finančých možností.
SAD: odjazdí to, čo si mesto objedná a čo je obsahom zmluvy, dodržuje zákon ocestnej doprave.
Výsledok: mesto musí rešpektovať požiadavky cestujúcich a preto pri šetrení a zefektívnení musí v prvom rade rozumieť tomu, aký je rozdiel medzi linkou a spojom, prázdnymi a využitými vozokilometrami (prejazdy), eliminovať súbeh spojov viacerých liniek. To sa však nedá zo dňa na deň, ale po dôkladnom zvážením všetkých skutočností, na zákalde konrkténch vstupov musí vzniknúť konkrétny výstup.
Až po tomto štádiu možno hodnotiť ďalšie kroky, ako je pridávania alebo uebranie spojov. Pretože zrušením spoja sa niekedy vytvirí viac prázdnych kilometrov ako naopak. A rušenie spojov je všeobecne trendom k úbytku cestujúcich. To na okolo povedie k ušetreniu výkonov MHD, ale na úkor IAD a mesto vlastne bude mať ďalšie náklady na výstavbu a opravy komunikácií (čo už ani dnes peniaze nemá - viď "kvalitu" Oaptovskej ulice a iných), výstavbu parkovísk a pod. Nehovoriac o ekológii, mobilite pracujúcich, študujúcich, dochádzajúcich a podobne. Mesto TN je krajským mestom, a preto aj úroevň MHD musí tomu zdopvoedať. Preto si myslím, že prievidzký spôsob mesto neuplatní, pretože zrušenie 15% spojov (ako v PD) mírnix-dírnix by bolo ľahkovážne a nelogické rozhodnutie.
Práve naopak, mesto by malo uvažovať o prilákaní ďalších cestujúcich do MHD, tak ako to objavila Banská Bystrica (áno, niektoré veci objavené v BB už TN pozná, a preto snáď nebudú kroky spiatočnícke, ale progresívne). Mesačníky by mohli platiť aj na nočnú linku, upraviť jej trasu a napríkald aj zvozy a rozvozy vodičov realizovať formou nočnej linky premávajúcej každý deň, čím sa jalové km môžu využiť. Naopak, treba pouvažovať na koncepciou hlavných prepravných prúdov, ktoré sa po otvorení druhého mosta zase zmenia, ale dovtedy sa dajú zmeny robiť tiež (lebo ktovie kedy most bude). Je zrejmé, že výstavba pokračuje na Sihoti V, Juhu II a III, v Záblatí či Pod Juhom. Na to treba reagovať.
Nosné linky: ako si správne uviedol, nosné linky by mali mať interval iný, mali by byť na nich nasadené aj kĺbové vozidlá, odstránené nezmyselné súbehy a nežiadúce medzery počas dňa. Proces sa naštartoval slušne, treba v ňom pokračovať. Jazdné doby sú niekedy zbytočne dlhé, vozy sa potom musia plaziť. Ísť z Juhu na Sihoť výletom cez Z8mostie je tiež blbosť, viacerých to dorádza (hoci treba povedať že nočák je prínos a býva v smere na Juh aj riadne netrieskaný).
Netreba toho veľa, len rozumne zvážiť čo zemniť, a preto ak vedenie mesta naplní čo sľúbilo, nebude to len o škrtoch, ale najmä o efektivite a prínose pre občana. Pretože šetriť len škrtaním spojov dokáže každý, to nie je umenie (viď roky 1990-2004). ?
tak vies ale vobec mi nepride rozumne vsetko bezhlavo okresat, zvysit cestovne, ... Viem ze ti rozumni ludia to nechcu, ale bojim sa toho ze ti rozumni sa nakoniec k slovu nedostanu ako to uz chodi...
nula nula,kazdy v tej hlave nieco ma,kazdy ma svoju predstavu ako veci riesit,i ked nie kazdy sa doprave rozumie,mozno by bolo pre teba vhodne to co sa stalo mne,skratka vypocut si nazory viacerych...Silne vyrazy musia ist stranou,ti ludia to niekam dotaiahli. Faktom je ze cisto ekonomicky pohlad na MHD podla mna musi ustupit,jedine ze by sme boli Taxi ? ,vy viete co by bolo treba mnohi,ste inteligentni,rozumiete sa aj zakonom,mozno by ste mali dat hlavicky dokopy a skusit dat nieco na papier(pocitac) a poslat kam treba.Kazdy dobry napad je vitany!
Napisal ste to velmi pekne,cas zmien sa uz blizi,a snad nam vsetkym nebude koli nim v zime horko ? .Ja som si vypocul -a za to som vdacny-dve zainteresovane strany-mesto a SAD,a budem rad ak vznikne na oboch rozumna dohoda a vysledok aby aj tretia strana -cestujuci-pre ktorych sme tu bola najviac spokojna!- a musim nerad priznat ? -kym budem vladat krutit volantom-zostanem za nim!-i ked som mal aj vyssi ciel...-klobuk dolu pred panom Jurajom(co sem sem-tam prispieva),ma zlate nervy a velke vedomosti/skusenosti.
obavama sa aby pri tych dutych hlavach co o tom rozhoduju neprislo k najhorsiemu...normalne s obavami cakam v com budu spocivat zmeny.
Ja by som si vedel predstavit po 20 hodine zrusit spoje liniek 2 a 18, ak uz treba setrit, ostatne suhlasim s kvorkom a draxterom obmedzit co najviac prejazdov, niektore by sa dali zrusit vez toho aby sa to vobec nejak prejavilo na spojoch. Taktiez myslim ze ranne spoje linky 2 pocas vikendov asi tiez nechodia nejak extra vytazene, vecerne takisto...
Momentálne som sa aj s kolegami zamýšľal nad jednou vecou, a tou je finančná situácia nášho mesta. Vedenie sa tvári, že šetrí kde môže, ale absolútne sa zatiaľ nezaoberá otázkou MHD. Vieme všetci, že je tu milión prejazdov a iných nedostatkov v CP o ktorých sme tu popísali už dosť a nejdem preto mlátiť prázdnu slamu. Mesto na druhú stranu zatiaľ čuší, ohľadne občanmi navrhovaných úprav nič nové. Pokiaľ sa obzrieme do Prievidze alebo do Považskej Bystrice, tak najmä v PD sa mesto rozhodlo po masívnej obnove vozového parku najprv zvýšiť cestovné a následne radikálne zredukovať spoje MHD. Ja dúfam, že u nás rovnakých zadubencov nemáme. MHD je pre ľudí, vďaka novým vozidlám je lacnejšia údržba a dzražovalo sa prednedávnom s odôvodnením kúpy nových vozov. Úpravy v CP sa síce robia viacmenej kozmeticky, ale stále to nie je ono. A tu vidím priestor nášho mesta. Nie menej spojov, ale efektívnejšie nasadenie vozidiel bez potreby zbytočných prejazdov. Odstránenie súbehov/vláčikov spojov a prekopanie CP tam, kde to je treba (napr. Juh vo večerných hodinách).
Trenčín má dnes len 5 kĺbových vozidiel. Iste všetci uznáte, že bez nich sa ráno z Juhu nezaobíde vôbec, ale stále sú tu spoje, ktoré sú natrieskané a kde sólo nestačí. Preto by bolo potrebné aj nasadenie kĺbových vozidiel riešiť. Nosné linky ako L1 a L8 majú v sedle interval 30-60 u linky 1 a čistých 60 u linky 8. V tom čase už nepremáva ani linka 22. Preto by tieto vozidlá mali byť nasadené tam, kde sú najsilnejšie prepravné prúdy, a to je trasa Juh - Sihoť po celý deň (pokiaľ nie sú zase porobené súbehy a vláčiky) a špičkové spoje na trase Juh - TRENS a Juh - Zámostie. Nedá mi to, a myslím si, že by sa mali zmeny udiať v prospech občana, pretože nebude nič horšie, ako keď si to niekto uvedomí (síce neskoro, ale asi sa MsÚ časom zbadá), a potom bude chcieť zrušiť polovicu spojov. A to potom bude tá pravá HOVADINA. Stúpne počet tých, čo sa na MHD radšej vykašľú. Veď už teraz sa ľudia do práce na linke 24 ráno vezú ako sardinky. Ale kĺbové vozidlo na nej nasadené stále nie je ani po roku odkedy tieto problémy nastali. Cieľ mesta by mal byť takýto a nijaký iný:
a) zachovanie počtu spojov
b) redukcia prejazdov (až na nulu)
c) vyššie využitie kĺbových vozidiel (pretože neplatí to čo si niekto myslím, že 2x sólo = kĺ, a to ani z pohľadu nákladov)
d) zmeniť CP tak, aby sa odstránili súbehy, čím sa de fakto bez zmeny nákladov zvýši ponuka spojov
e) upraviť CP do podoby, aby boli v súlade so zákonom (vyzbačiť v nich zastávky na znamenie, zrýchlené spoje, riadne aj zachádzky liniek 2 a 6)
f) skrátiť jazdné časy tam, kde je vata
A tým sa dosiahne len to, čo by tu malo byť už dávno: MHD pre občana, za vynaloženia nižších nákladov a zvýšenie úrovne MHD. Sú mestá (TT, ZV, MT, PP, PD) kde klĺbové autobusy odstavili z premávky úplne. A opzrite ako to tam dnes vyzerá. PP katasrofa, natrieskané vozidlá, MHD klesá na úroveň sociálnej služby. Preto dúfam, že TN sa preberie z letargie skôr než bude neskoro. Ľahšie je ľudí v MHD udržať aklo ich tam potom prilákavať späť. A TN svojou polohou, rozložením, počtom obyvateľov a veľkosťou je na MHD odkázaný. Vzhľadom na tradíciu a súčasnoť, zlepšenia po nástupe súčasného vedenia SAD Trenčín by preto bolo veľkým a nelogickým krokom čokoľvek iné, čo by smerovalo k bohapustému obmedzovaniu spojov, šetreniu na nesprávnych meistach a pod.
Toľko môj pohľad na tému tak veľa diskutovanú aj tu aj medzi ľuďmi. ?
kuriozita: Dnes Marek pekne ze sa ide ovlazit do Kubrickeho potoka a po tom, co sa ovlazil hovorim mu pozri sa co tam plava
A preto ma napada, nemohli by byt aspon na najvacsich konecnych v TN tak ako su zachody zriadene aj nieco pre vodicov, take ako byvalo kedysi v centre ze stlacis a 10 sekund tecie voda. myslim ze by to ocenili...
Poprosim Marek6283 aby si poslal na lukaslysina@gmail.com kink na ten videoarchiv nech si to m;6em hockdy pozriet... vopred dakujem ?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
brefos