Dnes ide synovec na R o 22:44 do BA. Hádajte, ako sa z Juhu dostane na tento vlak? Nijako, lebo posledný spoj z Juhu na stanicu ide už 21:45 (1)! Áno,poradil som mu ešte 22:15 linku 8 a nech s kufrom a batohom ide od akadémie pešo cez podchod. Dá sa, len by to chcelo spropagovať. Žiaľ, jeho frajerka zo Sihote spojenie nemá, lebo 8 ide buď príliš skoro (22:02) alebo neskoro (22:42). Priamo na stanicu už totiž nejde po 21:40 nič. Z iných m.č. ani uvažovať, že ho MHD stihnu. Rodina musí odviezť. Škoda...pritom je to posledný nedeľný vlak, ľudia ho radi využívajú a ide len v nedeľu, čiže nejaký návoz naň by sa dal urobiť.
Možno keby si používal vo vzťahu k intervalu miesto menší/väčší výrazy dlhší/kratší, bolo by to jasnejšie. Lebo pod tým, že interval by nemal byť menší, si ja predstavím, že by nemal byť 20 minút ale 30.
Cez víkend by nemal byť interval počas dňa menší než 20 min, večer než 30 min na danom toku. Dnes je to po 20:00 len jeden spoj, do 19tej linky 4,8,28 idu spolu 2 alebo 3 krát.
S týmto sa akiste dá súhlasiť, doba je zlá, v danom segmente nieto ľudí...rovnako súhlasím s Tebou, že ten víkend je pomerne ostrý orez, aj teraz ma ranná "víkendová špička" dostáva do rozpakov, ak treba ísť zo stanice na Juh, tak sú tam brutálne diery i neskorý nástup liniek celkovo. Potom víkendový CP v pracovný deň je ako vravíš, zlý na niektorých reláciách, až nepoužiteľný. A preto súhlasím, že víkend treba upraviť presne ako píšeš.
Musím Ti oponovať. Hoci sám vždy keď to ide aplikujem model, že úseková jazdná doba platí pre všetky linky rovnako, stretol som sa s prípadmi, kedy to neplatí a skutočne si prax vyžiadala pre rôzne linky rôznu jazdnú dobu na rovnakom úseku. Najčastejšie to môže byť spôsobené vyťaženosťou linky alebo "zvyškovými" sekundami, ak linka prichádza z iného úseku ako linky ostatné. S týmto "zvyškom" je niekedy potrebné pracovať, aj keď sekundové jazdné doby ako také v Trenčíne nemáme.
Za iných hovoriť nebudem, ale v prevádzkach, v ktorých ja pracujem (Nitra, Trenčín) motiváciou zavádzania víkendového režimu v období "medzi sviatkami" určite nie je finančná úspora, ale možnosť výraznejšieho dočerpania dovoleniek pre vodičov, ktoré sa dovtedy pre permanentný nedostatok vodičov nedarilo čerpať v uspokojivom množstve. Za medzisviatočný týždeň sme vyčerpali viac dovolenky ako jeden celý prázdninový mesiac (júl/august). Spomínaný týždeň sa na tento účel používa jednak preto, že v tomto období je o dovolenku medzi vodičmi veľký záujem a zároveň preto, že ide o týždeň s preukázateľne najnižším počtom prepravených osôb za celý rok.
Neskrývam, že toto riešenie je núdzové (ak by preň neboli spomenuté dôvody, nerobili by sme to), no na druhej strane si tvrdenie o "obrovských dopadoch na cestujúcich" dovoľujem so všetkou úctou spochybniť. Z čias presného počítania cestujúcich máme poznatok, že počet cestujúcich, ktorý v daných pracovných dňoch cestuje, je asi niekde na polceste medzi bežnou sobotou a bežným prázdninovým pracovným dňom. Robili sme si aj časovú snímku, kedy sme sledovali časy, kedy cestujúci cestujú (súčty nástupov po štvrťhodinách) a tu sa už krivka výrazne podobala na víkendový model správania - ranná špička mimoriadne slabá, výraznejšie "prebúdzanie obyvateľstva" od cca 9. hodiny a potom už celodenne rovnaký dopyt.
Jeden rozdiel, ktorý medzi prevádzkami v Nitre a Trenčíne vnímam, je že v Nitre, až na veľmi vzácne výnimky, víkendový CP pokrýva celú sieť MHD a obsluhuje všetky možné začiatky pracovných zmien (vychádza to z dlhodobej tradície, kde aj v bežnú sobotu je dopyt vyvolaný pracovnými zmenami v rôznych výrobných prevádzkach). Aj pri sobotnom grafikone sa tak dá dostať takmer všade a na akýkoľvek čas, len počet spojov je nižší. V Trenčíne je tá víkendová obsluha oproti pracovnému dňu osekaná viac a niektoré spojenia sú mimoriadne zlé. Preto priznávam, že prípadov, kedy si niekto v Trenčíne 27. - 30.12. nevie z víkendovej ponuky nájsť vhodný spoj, môže byť skutočne viac. Ja to však vnímam ako celkovú nedokonalosť víkendového CP v Trenčíne, tzn. problém, ktorý je tu celý rok a nie štyri dni s mimoriadnym režimom. Preto by som osobne venoval úsilie radšej na primeraný "tuning" víkendového CP, ktorý sa potom bude dať bezbolestne použiť aj 27. - 30.12.
V záujme predídenia nepochopeniu opakujem: Celý čas píšem o Nitre a o Trenčíne. Víkendový režim medzi sviatkami sa nedá aplikovať v hociktorom meste a plne chápem, že v niektorých mestách sa takýto režim zaviesť nedá (lebo tvar a obsluha siete, lebo dopravné návyky, lebo štruktúra odvetví zamestnanosti obyvateľstva a pod.).
Asi nie, ale je pravda, že aj frekvencia cestujúcich na jednotlivých linkách môže znamenať rozdiel. No dnes pri nástupe všetkými dverami by to už nemalo byť markantné.
Michal Mazánik: koncové úseky sú nadhodnotené, Juh III určite ako píše draxter. Vozy jazdia svižne, nevidím dôvod to neskrátiť.
Má Trenčín sekundovú chronometráž? Lebo pri nej sa stáva, že keď sa jednotlivé úseky od začiatku trasy spočítajú a zaokrúhlia, môže vyjsť dvom rôznym linkám na rovnakom úseku akoby rozdielny čas, hoci je to len produkt matematiky a nie reálny rozdiel v podkladových dátach.
Jazdá doba aj v súčasnosti zohľadňuje rôznu hustotu premávky v jednotlivých časoch. Mne osobne príde, že jazdné doby nie sú najväčším problémom trenčianskej MHD. S výnimkou pár úsekov, ako ZŠ Veľkomoravská > Gymnázium, nie sú časy natiahnuté.
Zrušenie zastávky Inovecká smer Juh by som určite neodporúčal - tento rok bola nákladne zrekonštruovaná, bolo by neefektívne ju prestať obsluhovať či akokoľvek presúvať. Naviac v čase, kedy je OC OBI a okolité obchody zatvorené, je logickejšie zastaviť na Inoveckej, priamo v obytnej zóne.
Hlavne je nezmysel, aby úsek Braneckého - Hasičská trval linke 1 tri minúty a linke 24 dve minúty. Chronometráž by mala by rovnaká v rovnakom režime rovnaká pre všetky linky prechádzajúce v tom úseku. K optimalizácii jazdných dôb myslím, že počas najbližších rokov určite príde.
Mne osobne prišiel zaujímavý spoj linky 13 o 17:10 z Gen. Svobodu. Z nástupnej sme sa pohli asi 17:13:30 a na Legionárskej sme už boli včas.
K tomu skracovaniu chrona na linkách MHD: v TN je úplne zrejmé, že víkend a špička nemôžu mať rovnaké chrono. Linka 24 do Lauga ide krokom v rannej či poobednej špičke, cez víkend to celkom preletí. Linka 1 do Kubrej ide cez víkend úplne plynule, trojminútový inerval medzi Braneckého a Hasičskou je veľa: žiadny semafor, jediné kolízne miesto je split za Priorom, čo je však vždy veľmi plynulé. Rovnako tak môžme od linky k linke. Toto je potrebné preveriť a mesiac merať. A potom bude k dispozícii relevantný údaj.
Semafory: pán Hartmann viackrát hovoril, že sa ešte musí niečo doladiť so softvérom, neviem v akej polohe to je. Ja som navrhoval zmenu vedenia liniek 1 a 11 okolo sídliska Pred Poľom aby sa vyhli semaforu na ceste do mesta. Opačne sa mu vyhýbajú popred Žemberák.
Aj na tej mapke CDB je to pekne vidieť, že je to až od ŠÚSR. Momentálne je jednoduchá pomôcka aj priamo v teréne - kde je vymenený asfalt, to je I/61, TSK II/507 neopravovala...
Veľká vďaka Dispečer za túto informáciu. Dodnes som o takomto zmapovaní cestnej siete netušil. Udeľujem 15 až 20 palcov hore.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
draxter