Len pre zaujímavosť niečo z otázok a odpovedí. Prekvapilo ma, že hovorkyňa reagovala a to ešte veľmi myslím príjemným spôsobom. Len tak ďalej ?
Otázka od: Júlia, 17.04.2017
Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, či vodiči MHD mávajú nejaké školenia ako sa správať k cestujúcim? V sobotu 15.04.2017 o 16,15 hod. som cestovala linkou č. 24 od Laugarícia. Tak arogantného a drzého vodiča som ešte nevidela. Nastúpila staršia pani s deťmi a mali nápoje v ruke. Vrch pohára bol zafóliovaný, takže nebol predpoklad, že sa vyleje. Pani kupovala lístky a vodič na celý autobus začal kričať, že nech si to dá do tašky, že toto nie je jedálenský vozeň. pani povedala, že to do tašky dá, ale chcela kúpiť lístok. Vodič jej vysvetlil, že jej mali pomôcť deti a stále s krikom. Bolo mi tej pani naozaj ľúto. Potom si nás všetkých premeriaval cez spätné zrkadlo, či náhodou niečo nepijeme a nejeme. Ďalšia nepríjemnosť sa stala pri Dukle, keď vychádzal zo stanice na Štefanikovú, neskoro zbadal auto a tak prudko zabrzdil, že som mala čo robiť aby som sa udržala na sedadle a nevypadla do uličky. A vrchol arogantnosti predviedol na priechode pri Obchodnej Akadémii, kde neskoro zbadal chodcov a zabrzdil tak prudko, že staršia pani spadla na zem a mala problém vstať. Neviem, či si vôbec všimol, lebo zastavil až na zastávke a oznámil nám oznámil, že jazda sa skončila a volá políciu a sanitku. Tento prechod je stále veľmi frekventovaný a ešte bolo aj po futbale, takže mal prispôsobiť tomu aj jazdu. Po hokeji pri zimáku na priechode stávajú mestskí policajti, tak by mohli stávať aj tam. Po tomto zážitku v MHD budem zasa chodiť iba autom.
Odpoveď:
Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Trenčín, a.s.
Je nám naozaj ľúto, že vodič nezvládol komunikáciu s cestujúcimi s náležitým pokojom. Vodiči sú každoročne preškoľovaní, majú školenia aj za prítomnosti psychológa a zástupcov polície. Počas takého školenia sa priamo riešia aj modelové situácie, aké môžu nastať v rôznej dobe premávky MHD. Vodič síce má priamo povinnosť upozorňovať cestujúcich na dodržiavanie prepravného poriadku, ale mal by zvoliť určite primeranejší spôsob, než ten, čo opisujete. Jesť a mať otvorené nápoje počas jazdy je priamo zakázané a to s ohľadom aj na ostatných cestujúcich. Môže nastať počas jazdy presne taká situácia, o akej píšete neskôr – teda, že je potrebné prudko zabrzdiť a vtedy sa jedlo a nápoj môže objaviť na oblečení iného, o znečistení vozu nehovoriac...
Čo sa týka prudkého brzdenia, naozaj sa nám ťažko posudzuje situácia, ktorej sme neboli svedkami. Podľa Vášho opisu a aj podľa opisu vodiča, išlo o zrejmé porušenie dopravných predpisov zo strany vodiča automobilu, ktoré nedalo prednosť autobusu MHD počas výjazdu zo zastávky. Pokiaľ dôjde počas cesty k zraneniu osoby v autobuse, je nevyhnutné privolať záchranku i políciu. Sme presvedčení, že podstatne tvrdšie by ste posudzovali konanie vodiča, pokiaľ by odignoroval zranenie cestujúceho.
Je nám ľúto, že máte negatívnu a nepríjemnú skúsenosť s cestovaním v MHD. Dopravná situácia v meste je naozaj komplikovaná, čo však neospravedlňuje hrubé chovanie vodiča. Ďakujeme, že ste nám dali vedieť. Vašu sťažnosť budeme tiež používať ako apel na vodičov, počas spomínaných školení.
Otázka od: Júlia, 17.04.2017
Dobrý deň, chcela by som sa spýtať, či vodiči MHD mávajú nejaké školenia ako sa správať k cestujúcim? V sobotu 15.04.2017 o 16,15 hod. som cestovala linkou č. 24 od Laugarícia. Tak arogantného a drzého vodiča som ešte nevidela. Nastúpila staršia pani s deťmi a mali nápoje v ruke. Vrch pohára bol zafóliovaný, takže nebol predpoklad, že sa vyleje. Pani kupovala lístky a vodič na celý autobus začal kričať, že nech si to dá do tašky, že toto nie je jedálenský vozeň. pani povedala, že to do tašky dá, ale chcela kúpiť lístok. Vodič jej vysvetlil, že jej mali pomôcť deti a stále s krikom. Bolo mi tej pani naozaj ľúto. Potom si nás všetkých premeriaval cez spätné zrkadlo, či náhodou niečo nepijeme a nejeme. Ďalšia nepríjemnosť sa stala pri Dukle, keď vychádzal zo stanice na Štefanikovú, neskoro zbadal auto a tak prudko zabrzdil, že som mala čo robiť aby som sa udržala na sedadle a nevypadla do uličky. A vrchol arogantnosti predviedol na priechode pri Obchodnej Akadémii, kde neskoro zbadal chodcov a zabrzdil tak prudko, že staršia pani spadla na zem a mala problém vstať. Neviem, či si vôbec všimol, lebo zastavil až na zastávke a oznámil nám oznámil, že jazda sa skončila a volá políciu a sanitku. Tento prechod je stále veľmi frekventovaný a ešte bolo aj po futbale, takže mal prispôsobiť tomu aj jazdu. Po hokeji pri zimáku na priechode stávajú mestskí policajti, tak by mohli stávať aj tam. Po tomto zážitku v MHD budem zasa chodiť iba autom.
Odpoveď:
Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Trenčín, a.s.
Je nám naozaj ľúto, že vodič nezvládol komunikáciu s cestujúcimi s náležitým pokojom. Vodiči sú každoročne preškoľovaní, majú školenia aj za prítomnosti psychológa a zástupcov polície. Počas takého školenia sa priamo riešia aj modelové situácie, aké môžu nastať v rôznej dobe premávky MHD. Vodič síce má priamo povinnosť upozorňovať cestujúcich na dodržiavanie prepravného poriadku, ale mal by zvoliť určite primeranejší spôsob, než ten, čo opisujete. Jesť a mať otvorené nápoje počas jazdy je priamo zakázané a to s ohľadom aj na ostatných cestujúcich. Môže nastať počas jazdy presne taká situácia, o akej píšete neskôr – teda, že je potrebné prudko zabrzdiť a vtedy sa jedlo a nápoj môže objaviť na oblečení iného, o znečistení vozu nehovoriac...
Čo sa týka prudkého brzdenia, naozaj sa nám ťažko posudzuje situácia, ktorej sme neboli svedkami. Podľa Vášho opisu a aj podľa opisu vodiča, išlo o zrejmé porušenie dopravných predpisov zo strany vodiča automobilu, ktoré nedalo prednosť autobusu MHD počas výjazdu zo zastávky. Pokiaľ dôjde počas cesty k zraneniu osoby v autobuse, je nevyhnutné privolať záchranku i políciu. Sme presvedčení, že podstatne tvrdšie by ste posudzovali konanie vodiča, pokiaľ by odignoroval zranenie cestujúceho.
Je nám ľúto, že máte negatívnu a nepríjemnú skúsenosť s cestovaním v MHD. Dopravná situácia v meste je naozaj komplikovaná, čo však neospravedlňuje hrubé chovanie vodiča. Ďakujeme, že ste nám dali vedieť. Vašu sťažnosť budeme tiež používať ako apel na vodičov, počas spomínaných školení.
MA MHD