Chápem, na druhú stranu, ešte by som sa vrátil k tej diskusií ohľadom NP záloh. Nie som odborník, tak čisto môj laický pohľad preradenie niekoľkých LE vozidiel na zálohu by síce bol trochu luxus, ale umožnilo by to aspoň na niektorých iných poradiach vozidlo garantovať. Naopak dnes síce jazdia (predpokladám) všetky dostupné LE, avšak cestujúci z nich moc nemajú. Pretože ak nejazdia denne a nemajú ich pravidelné nasadzovanie odsledované, môžu iba hádať, kedy pôjde. Vo výsledku to o moc lepšie nie je.
Tento načrtnutý koncept s tou 50-tkou sa mi páči. Bolo by teoreticky možné nechať premávať 1 a 8 do polnoci, ale spojiť to do nočnej linky je asi efektívnejšie.
Okrem navrhnutých spojov by som zvážil aj premávku v skorých ranných hodinách cez víkend (medzi 4:30 - 7:00, namiesto dnešných liniek), kedy sú prepravné nároky tiež pomerne nízke. Ušetrené km by sa dali využiť práve na posilnenie večernej premávky v x...
S 11 nízkopodlažnými vozmi spomedzi 72 vozidiel ktoré máš dokopy veľmi ťažko zabezpečíš nejakú garanciu, zvlášť s pridruženými problémami, ktoré tu nebudem menovať ale sú...Potom radšej nevyznačovať nič keď má ísť o úplnú garanciu a nebude kvalitná.
Na MHD TN máš viac ako polovicu vozového parku NP a aj tak je problém s nejakým garantovaním a to sa ti tie vozidlá pohybujú na malej ploche = lepšie sa rieši prípadná operatíva.
Tu by som ešte podotkol jedno: V Európe môžme nájsť šokujuco veľké mestá bez nočnej dopravy a hoci to neschvaľujem, je tam aspoň ten rozmer že na západe na rozdiel od Slovenska končí denná doprava oveľa neskôr. Štandardom je že denné linky jazdia do polnoci (a tým myslím, že ešte prvý taktový spoj po polnoci ide).
Ak teda nie je vôľa prevádzkovať nočnú dopravu, možno by bolo na začiatok dobré aspoň prevádzkovať jednu - dve nosné linky do polnoci.
Prípadne by 50ka mohla na začiatku vyzerať nejak takto:
- Denne 22:40, 23:10, 23:40, 0:10 (odchod z AS 0:31 - prípoj k poslednému vlaku z Bratislavy),
- Len cez víkend/sviatok 1:10, 2:10, 3:10
Áno, ja viem. To ale neznamenám, že Trenčín musí čakať, kým budú mať nočnú dopravu všetky ostatné krajské mestá. Práve naopak, aj menšie mesto môže mať kvalitnú MHD, ako spomína Kvorka...
A to je akože postačujúce? V TN bola až do 1994 tiež celodenná, lenže potom to prišlo: rušenie, zmena financovania, a linka 50 už sa do podoby X už žiaľ nedostala. Ale vezmi si BB, kde ešte aj kĺbový voz jazdil nocak v piatky, a tuším i stredy a soboty. A jazdil za cenu rovnakú ako cez den. Aj v SN bol nočák, v MT, i ZV mal také spoje. Pozri na Karlovy Vary či Jihlava (menšie než TN, alebo Chomutov.
Aký význam má "znamienko" ktoré nie je záväzné? Veď to je potom pre cestujúceho úplne nepoužiteľné. Celou podstatou vyznačovania nízkopodlažných spojov, je umožniť využitie verejnej dopravy ľuďom, ktorí nemôžu cestovať vysokopodlažnými vozidlami. Ak má byť označenie len "informatívne", tak sa tento cieľ nemôže napĺňať.
Inak k tomu Slovak Lines čo cituješ, tam si z toho robia úplný trhací kalendár. "Nevyhnutné" použitie iného vozidla tam niekedy trvá aj vyše týždňa.
Väčšina liniek je nerentabilná. Ide o zabezpečenie dopravnej obslužnosti. Ak by sme sa riadili čisto ekonomicky, môžeme zrušiť celú MHD, resp. ju obmedziť na 4 hodiny denne.
Je to samozrejme vecou priorít mesta. Ak vnímame MHD ako socku, tak samozrejme sa dá chápať prečo sa do toho nikto nehrnie.
Iste, minimálne treba vedieť, kde tie vozy jazdia. Na druhú stranu, SADBB mala vždy na zálohe najnovšie vozy a po dodaní ďalších ich posunula. Toto sa musí diať ale ruka v ruke s obnovou voz.patku už len NP vozidlami. Inak je to ozaj plytvanie.
A treba povedať, že vďaka našim nadšencom a ich CP z leta 2016 je prepad cestujúcich v MHD zastavený a dokonca počet narastá. Ak toto pre mesto nie dosť, tak neviem.
Presne tak, toto je veľmi dobrý návrh. V tom duchu som aj písal predchádzajúce príspevky. Netreba hľadať dôvody prečo sa to nedá, ale skôr nejaké riešenie, ktoré by aspoň v obmedzenej podobe prinieslo citeľné zlepšenie pre cestujúcich.
Mať vozidlá ktoré majú vek 2 mesiace až 2 roky v zálohe je luxus, ktorý nemajú snáď ani niekde na ďalekom "západe" Na MHD to môže fungovať napríklad aj preto, že sú dve stanovištia kde vozy parkujú, pričom na PAL je tých stanovíšť na jednej prevádzke snáď 30, služby vodičov sú dlhšie. Z toho vyplýva že nedá sa spraviť to, že ráno začne jedným turnusom a poobede iným skončí, pretože už by mu nemusela vyjsť maximálna možná doba v práci. Z môjho pohľadu by bolo dobré použiť znamienko, ktoré by malo charakter informatívny a nie záväzný. Tak ako je to v BA alebo ZV/BB:
"Vozidlo s bezbariérovým prístupom je zaradené na spoje označené príslušným piktogramom, pokiaľ nie je z prevádzkových dôvodov nevyhnutné použiť iné vozidlo."
Nechcem spamovať iMHD vecami z PAL, takže v skratke. Možno mám skreslený pohľad, nie som odborník, ale som občan TSK a zákazník dopravcu. TSK mi poskytuje prímestskú dopravu s nepravidelnými intervalmi, bez prekladu so železničnou dopravou a bez prípojov. Dopravca mi poskytuje služby, ku ktorým keď si dovolím napísať pripomienku rsp. návrh na vylepšenie, až na jednu výnimku so mnou nekomunikuje (na druhú stranu, chcem verejne dopravcu vyzdvihnúť sa dobrý stav a čistotu vozidiel). To, že dopravca a TSK asi robia niečo nie úplne ideálne, dokazuje nárast počtu áut a najmä pokles počtu cestujúcich v minulých desaťročiach.
PS: ako je možné, že ani v MHD TN nie sú všetky vozidlá nízkopodlažné a napriek tomu tu NP spoje máme? Opäť je to iba o hľadaní dôvodov a nie spôsobov. Verím, že dopravca by pri troche snahy dokázal aspoň v prevádzke Trenčín presunúť dva low-entry Crosswaye na zálohu (výmenou za dva terajšie klasické záložáky) a garantovať nasadanie aspoň vybraných ostatných vozidiel v CP. Takýmto spôsobom by sa mohli garantovať spoje na najfrekventovanejších linkách (napr. TN-Horné Srnie, TN-PB).
Áno, samozrejme, že MHD je finančne náročná služba a peniaze daňových poplatníkov musia byť využité efektívne. Preto ani nenavrhujem veci typu "5 minútový interval do Záblatia." Na druhú stranu, MHD je verejná služba a bolo by naivné očakávať, že bude v zisku. Kvalitný interval spojov na hlavných prepravných prúdoch, primeraná nočná doprava (hoci samozrejme bude v strate), v kombinácií s dobre cieleným marketingom môžu dlhodobo viesť k vyššiemu využitiu MHD, teda k vyšším tržbám z cestovného a teda ku zníženiu straty. Rovnako netreba zabúdať, že zvýšenie počtu cestujúcich v MHD bude znamenať nižšiu ekologickú záťaž pre mesto, menšie kolóny a v neposlednom rade sa pribrzdí neudržateľný trend nárastu automobilov a následného nedostatku parkovísk. Preto prosím, skúsme hľadať spôsoby a nie dôvody, ako sa niečo nedá.
kvorka