Úvod

Nízkopodlažný autobus Troliga Bus Leonis štandardnej dĺžky pochádza z dielne levočského výrobcu Troliga Bus (pôvodne Pre-Os). Prototyp Leonisu bol predstavený v roku 2009. Vzhľadom na majetkové prepojenie výrobcu a spoločnosti SAD Poprad boli prvé kusy týchto autobusov koncom roku 2009 zakúpené pre MHD v Poprade a Levoči. Ostatní dopravcovia na Slovensku o tento typ autobusu neprejavili záujem.

V roku 2017 výrobca predstavil aj elektrickú verziu autobusu Leonis. Prvý prototyp elektrobusu Leonis Electric taktiež zakotvil v popradskej MHD. Druhý elektrobus vyrobený v roku 2017 zároveň priniesol inovovaný dizajn autobusov Leonis, ktorý sa vyznačoval predným čelom, ktoré bolo takmer zhodné s autobusom MAN Lion's City. Ďalšie naftové vozidlá dostali po predstavení elektrobusov označenie Leonis Diesel.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Troliga Bus PMC 12.3 Leonis PP-516CG, PP-517CG, PP-518CG, PP-519CG 2009 2010 2019 – 2020 4
2. Troliga Bus Leonis Electric PP-654DU 2016–2017 2018 2021 1
3. Troliga Bus Leonis Diesel PP-125DX, PP-347DY 2016 – 2018 2018 2022 – 2023 2
4. Troliga Bus Leonis Electric PO-370GR 2018 2019 2023 1
5. Troliga Bus Leonis Diesel PP-347DYII 2018 2019 2021 1
Spolu 2009 – 2018   9

Technické parametre

Dĺžka 11970 - 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2720 - 2920 mm (Leonis Diesel)
3010 mm (Leonis Electric)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 74 (Leonis Diesel)
64 (Leonis Electric)
Celkový počet miest 104 + 1 (Leonis Diesel)
94 + 1 (Leonis Electric)
Pohotovostná hmotnosť 11000 kg (Leonis)
9714 kg (Leonis Diesel)
11077 kg (Leonis Electric)
Motor Cummins ISBe 250, Euro 5, naftový radový 6-valec, kvapalinou chladený, preplňovaný (1. séria)

Cummins ISB6.7E6C 250B, Euro 6, naftový radový 6-valec, kvapalinou chladený, preplňovaný (Leonis Diesel)

Ziehl-Abegg SM530.60AL-30, synchrónny elektrický s permanentným magnetom v nábojoch kolies (Leonis Electric)
Výkon motora 184 kW / 2500 rpm (1. séria)
182 kW / 2100 rpm (Leonis Diesel)
113 kW (Leonis Electric)
Počet motorov 2 (Leonis Electric)
Celkový výkon 226 kW (Leonis Electric)
Objem motora 6693 cm3 (Cummins)
Maximálna rýchlosť 70 km/h (1. séria)
90 km/h (Leonis Electric, Leonis Diesel)
Prevodovka ZF 6 S 1200 BD, 6-stupňová manuálna (1. séria)
Allison T280R, automatická 6-stupňová s hydraulickým retardérom (Leonis Diesel)
Riadenie ZF / RB Servocom 8098, hydraulické s posilňovačom
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132 (Leonis/Leonis Diesel)
zadná: ZAwheel (Leonis Electric)
Pneumatiky 275/70 R 22,5
455/45 R 22,5 (zadná náprava Leonis Electric)
Klimatizácia Spheros Citysphere (PP-347DY)

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zvarili z oceľových profilov a pri prvej sérii opláštili pozinkovanými plechmi, pri ďalších vozidlách kompozitnými hliníkovo-plastovými panelmi. Predné a zadné čelá vyrobili z kombinácie sklolaminátu a hliníka. Zasklenie karosérie previedli determálnymi sklami technológiou lepenia. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra. Motor naftových vozidiel osadili naležato v zadnej časti, pri elektrických vozidlách osadili elektromotory priamo do nábojov zadnej nápravy. Vozidlá vybavili možnosťou zníženia nástupnej hrany v zastávke (tzv. kneeling) a výklopnou plošinou pri stredných dverách.

V interiéri prvej série z roku 2009 umiestnili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným čalúnením Kiel Ideo. Pri ďalších vozidlách použili plastové sedadlá Ster 8MI a Flip perch. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre detský kočík a invalidný vozík. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili ABS (Acrylonitrile-Butadien-Styrene) panelmi. Osvetlenie interiéru vyriešili stropnými žiarivkovými svietidlami. Vetranie interiéru zabezpečili dvoma stropnými vetrákmi, troma stropnými ventilátormi a výklopnými časťami bočných okien. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vykurovanie riešili nezávislým kúrením Webasto. Informovanosť zabezpečili pri prvej sérii optickým informačným systémom EMtest, pri vozidlách zaradených v roku 2018 použili informačný systém firmy Bustec.

Prevádzka

Prvé štyri autobusy Leonis sa zaradili do premávky od januára 2010. Ďalšie vozidlá boli do prevádzky uvedené začiatkom roka 2018. Na linkách popradskej MHD sa objavili aj dve vozidlá zapožičané výrobcom (naftový autobus aj elektrobus).

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé boli vyradené dva autobusy prvej série PP-516CG a PP-518CG v roku 2019, zvyšné dve vozidlá prvej série vyradili začiatkom roka 2020.

Vozidlá dodané v roku 2018 boli v prevádzke len krátky čas, posledné vozidlá dojazdili v roku 2021. Autobus PP-125DX ukončil svoju prevádzku požiarom motora.

Katalóg vozidiel

PP-516CG 105 PP-518CG 106

PP-654DU

PP-125DX PO-993GP

PO-370GR

PP-347DYII

Legenda a štatistika

PP-516CGvyradené vozidlo: 9 (100 %)
PP-347DYIIevidenčné číslo PP-347DY obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
PP-517CG 105   
PP-519CG 106   
PP-654DU 111 PP-654DU  
PP-125DX 125od 2020PP-125DX  
PP-347DY PO-993GPod 2018126od 2020PO-993GP 
PO-370GR 111IIod 2020PO-370GR  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.