Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Do Popradu sa prvé mestské vozidlá Karosa B 732 a B 731 začali dodávať pravdepodobne v roku 1984.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa B 732.00
PP 66-58
1984
1984
1990. roky (?)
1
2.
Karosa B 732.00
PP 69-59, PP 69-75
1985
1985
2004 – 2009
2
3.
Karosa B 731.00
PP 72-73, PP 72-76 – PP 72-78
1986
1986
(?) – 2006
4
4.
Karosa B 732.20
PP 79-33 – PP 79-35
1987
1987
2011 – 2012
3
5.
Karosa B 732.20
PP 82-47, PP 82-80, PP 83-10
1988
1988
2008 – 2011
3
6.
Karosa B 732.20
PP 86-11, PP 87-00
1989
1989
2007 – 2015
2
7.
Karosa B 732.1652
PP 91-50
1990
1990
2009
1
8.
Karosa B 732.1654
PPA 00-10
1992
1992
2011
1
9.
Karosa B 732.1654, Karosa B 732.20
SN 83-98, PP-317AM
1987 – 1990
2000
2009 – 2010
2
10.
Karosa B 732.20
PP-418AZII, PP-064AD
1988 – 1989
2003
2007 – 2011
2
Spolu
1984 – 1992
21
Technické parametre
Dĺžka
11055 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
890 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
31 + 1
Počet miest na státie
59 (73x.00)
63
Celkový počet miest
90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť
9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Motor
LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00, 732.00)
LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.20, 732.1652, 732.1654)
Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00, 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.
Úpravy
V rokoch 2000 – 2004 prebehla modernizácia rôzneho rozsahu viacerých pôvodných vozidiel z Popradu – generálnou opravou spojenou s výmenou čiel novšieho typu prešli autobusy PP-177AV, PP-207AU a PP-419AZ a generálnou opravou s ponechaním pôvodných čiel autobusy PP-174AV, PP-196AU, PP-216AU a PP-218BD. V tom čase dožívajúce „atmosférické“ Karosy B 731/732 nahrádzali jazdené vozidlá od iných dopravcov (PP-317AM zo Žiliny, PP-418AZ z Prešova), resp. z ostatných prevádzok dopravcu (PP-064AD z Kežmarku, PP-346BD z Levoče).
Prevádzka
Karosy radu 730 postupne na linkách popradskej MHD nahradili starší typ Karosa ŠM 11. Po príchode najnovšej Karosy B 732 na prelome rokov 1991/1992 sa obnova vozidlového parku MHD Poprad na najbližšie desaťročie zastavila a preto príchodu milénia sa dožila aj väčšina popradských „atmosférických“ Karos B 731/732.
Vyraďovanie a likvidácia
S obnovou vozidlového parku sa začalo v druhej polovici roka 2004, pričom zásadnejšie sa vymenil vozidlový park až v roku 2009. Časť Karos B 731/732 sa vtedy vyradila, medzi nimi aj posledná „atmosférická“ PP-211BD, ktorá bez väčších modernizácií slúžila 24 rokov. Zvyšné z MHD uvoľnené Karosy B 731/732 našli ďalšie uplatnenie v prímestskej doprave. V okolí Popradu jazdili napríklad na smery Gánovce (PP-174AV), Kravany, Spišský Štiavnik, Nová Lesná, Levoča. V rokoch 2008 - 2012 na „dožitie“ do prevádzky v Kežmarku postupne odišli autobusy PP-209BD, PP-177AV, PP-346BD, PP-064AD, PP-218BD, PP-174AV a PP-419AZ. Najdlhšie v Poprade vydržala PP-207AU, ktorú ako zálohu bolo možné ešte aj v roku 2015 stretnúť v MHD alebo na prímestských linkách, neraz aj na Zamagurí.