Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu. Do Popradu sa prvé mestské vozidlá Karosa B 732 a B 731 začali dodávať pravdepodobne v roku 1984.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 732.00 PP 66-58 1984 1984 1990. roky (?) 1
2. Karosa B 732.00 PP 69-59, PP 69-75 1985 1985 2004 – 2009 2
3. Karosa B 731.00 PP 72-73, PP 72-76 – PP 72-78 1986 1986 (?) – 2006 4
4. Karosa B 732.20 PP 79-33 – PP 79-35 1987 1987 2011 – 2012 3
5. Karosa B 732.20 PP 82-47, PP 82-80, PP 83-10 1988 1988 2008 – 2011 3
6. Karosa B 732.20 PP 86-11, PP 87-00 1989 1989 2007 – 2015 2
7. Karosa B 732.1652 PP 91-50 1990 1990 2009 1
8. Karosa B 732.1654 PPA 00-10 1992 1992 2011 1
9. Karosa B 732.1654, Karosa B 732.20 SN 83-98, PP-317AM 1987 – 1990 2000 2009 – 2010 2
10. Karosa B 732.20 PP-418AZII, PP-064AD 1988 – 1989 2003 2007 – 2011 2
Spolu 1984 – 1992   21

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (73x.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00, 732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.20, 732.1652, 732.1654)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.1652, 732.1654)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Panely - základný rám, bočnice, predné, zadné čelo a strecha, vzájomne spojili skrutkami. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Pracovisko vodiča v type 731.00, 732.00 oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od ďalších výrobných sérií začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky s elektrickými ventilátormi a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Úpravy

V rokoch 2000 – 2004 prebehla modernizácia rôzneho rozsahu viacerých pôvodných vozidiel z Popradu – generálnou opravou spojenou s výmenou čiel novšieho typu prešli autobusy PP-177AV, PP-207AU a PP-419AZ a generálnou opravou s ponechaním pôvodných čiel autobusy PP-174AV, PP-196AU, PP-216AU a PP-218BD. V tom čase dožívajúce „atmosférické“ Karosy B 731/732 nahrádzali jazdené vozidlá od iných dopravcov (PP-317AM zo Žiliny, PP-418AZ z Prešova), resp. z ostatných prevádzok dopravcu (PP-064AD z Kežmarku, PP-346BD z Levoče).

Prevádzka

Karosy radu 730 postupne na linkách popradskej MHD nahradili starší typ Karosa ŠM 11. Po príchode najnovšej Karosy B 732 na prelome rokov 1991/1992 sa obnova vozidlového parku MHD Poprad na najbližšie desaťročie zastavila a preto príchodu milénia sa dožila aj väčšina popradských „atmosférických“ Karos B 731/732.

Vyraďovanie a likvidácia

S obnovou vozidlového parku sa začalo v druhej polovici roka 2004, pričom zásadnejšie sa vymenil vozidlový park až v roku 2009. Časť Karos B 731/732 sa vtedy vyradila, medzi nimi aj posledná „atmosférická“ PP-211BD, ktorá bez väčších modernizácií slúžila 24 rokov. Zvyšné z MHD uvoľnené Karosy B 731/732 našli ďalšie uplatnenie v prímestskej doprave. V okolí Popradu jazdili napríklad na smery Gánovce (PP-174AV), Kravany, Spišský Štiavnik, Nová Lesná, Levoča. V rokoch 2008 - 2012 na „dožitie“ do prevádzky v Kežmarku postupne odišli autobusy PP-209BD, PP-177AV, PP-346BD, PP-064AD, PP-218BD, PP-174AV a PP-419AZ. Najdlhšie v Poprade vydržala PP-207AU, ktorú ako zálohu bolo možné ešte aj v roku 2015 stretnúť v MHD alebo na prímestských linkách, neraz aj na Zamagurí.

Katalóg vozidiel

PP 66-58

PP 69-59 PP-211BD

PP 72-73 PP-418AZ PP-206AU PP 72-78

PP-216AU PP-419AZ PP-174AV

PP-177AV PP-209BD PP-218BD

PP-207AU PP-420AZ

PP-189AU

PP-196AU

PP-346BD PP-317AM

PP-418AZII PP-064AD

Legenda a štatistika

PP 66-58vyradené vozidlo: 21 (100 %)
PP-418AZIIevidenčné číslo PP-418AZ obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
PP 69-75 PP-211BD 
PP 72-76 PP-418AZ 
PP 72-77 PP-206AU 
PP 79-33 PP-216AU 
PP 79-34 PP-419AZ 
PP 79-35 PP-174AV 
PP 82-47 PP-177AV 
1.2.
PP 82-80 PP-209BD 
PP 83-10 PP-218BD 
PP 86-11 PP-207AU 
PP 87-00 PP-420AZ 
PP 91-50 PP-189AU 
PPA 00-10 PP-196AU 
SN 83-98 PP-346BD 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.