Úvod

Na prepravu poštových zásielok na Smokoveckej elektrickej vicinálnej železnici (T.V.V.) bol v roku 1908 zakúpený aj jeden prívesný poštový vozeň. Neskôr, po zakúpení nového prívesného vozňa v roku 1913, dostal prezývku "Stará pošta".

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ganz 21 1908 1908 (?) 1
Spolu 1908   1

Technické parametre

Dĺžka 6720 mm
Dĺžka so spriahadlami 7440 mm
Výška 3150 mm
Výška podlahy 930 mm
Rázvor 3200 mm
Počet dverí 5 (pôvodne)
8 (po prestavbe na motorový voz)
Počet miest na sedenie 2
Pohotovostná hmotnosť 10900 kg
Elektrická výzbroj Siemens - Schuckert (od 1912)
Výkon motora 40 kW (po výmene v roku 1912)
Počet motorov 2
Celkový výkon 48 kW (pôvodne)
80 kW (po výmene v roku 1912)
Maximálna rýchlosť 30 km/h

Opis

Prívesný poštový dvojnápravový vozeň mal na koncoch otvorené plošiny, medzi ktorými boli dva drevené oddiely. Drevená skriňa vozňa bola osadená na oceľovom ráme. Prístup do väčšieho oddielu bol cez veľké posuvné dvere v bočniciach a tiež cez čelné dvere na nástupnej plošine. Oddiel bol určený pre prepravu väčších zásielok. Zvláštnosťou bolo umiestnenie priečkou a dverami oddeleného WC v priestore väčšieho oddielu - v osobných vozňoch na TEŽ sa dodnes WC nikdy nenachádzalo. Menší, poštový oddiel mal prístup cez dvere na pántoch v oboch bočniciach. Vo vnútri sa nachádzal stôl a poštové priečinky pre triedenie pošty. Každý oddiel mal jedno miesto na sedenie. Osvetlenie interiéru bolo riešené elektrickými lampami, poštový oddiel mal aj núdzové olejové lampy. Vetranie poštového oddielu bolo riešené cez stropný ventilátor.

Úpravy

Krátko po dodaní bol prívesný vozeň prestavaný vo výrobnom závode Ganz na elektrický motorový vozeň, odporníky elektrickej výzbroje boli umiestnené na streche vozňa. Vozeň dostal zároveň uzavreté čelá. V roku 1912 dostal novú elektrickú výzbroj Siemens - Schuckert vzhľadom na zvýšenie napájacieho napätia zo 650 V na 1650 V. Neskôr boli pôvodné mriežkové dvierka na plošinách nahradené úzkymi dvojkrídlovými dverami. Jeden stredový reflektor na čelách bol neskôr nahradený dvojicou reflektorov a koncových svetiel. Pantograf s dvoma zberacími lištami bol ku koncu prevádzky vymenený za pantograf s jednou lištou.

Prevádzka

Okrem prepravy poštových zásielok sa vozeň používal aj na prepravu uhlia, posunovanie a ťahanie nákladných vlakov.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozeň bol vyradený z prevádzky v roku 1969.

Katalóg vozidiel

EMU 25.001

Legenda a štatistika

EMU 25.001vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
21 M 200.401 M 25.001 EMU 25.001 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.