Na prepravu poštových zásielok na Smokoveckej elektrickej vicinálnej železnici (T.V.V.) bol v roku 1908 zakúpený aj jeden prívesný poštový vozeň. Neskôr, po zakúpení nového prívesného vozňa v roku 1913, dostal prezývku "Stará pošta".
Séria |
Typ |
Evidenčné čísla |
Rok výroby |
Sprevádzkovanie |
Vyraďovanie |
Počet |
1. |
Ganz |
21 |
1908 |
1908 |
(?) |
1 |
Spolu |
1908 |
|
1 |
Dĺžka |
6720 mm |
Dĺžka so spriahadlami |
7440 mm |
Výška |
3150 mm |
Výška podlahy |
930 mm |
Rázvor |
3200 mm |
Počet dverí |
5 (pôvodne)
8 (po prestavbe na motorový voz) |
Počet miest na sedenie |
2 |
Pohotovostná hmotnosť |
10900 kg |
Elektrická výzbroj |
Siemens - Schuckert (od 1912) |
Výkon motora |
40 kW (po výmene v roku 1912) |
Počet motorov |
2 |
Celkový výkon |
48 kW (pôvodne)
80 kW (po výmene v roku 1912) |
Maximálna rýchlosť |
30 km/h |
Prívesný poštový dvojnápravový vozeň mal na koncoch otvorené plošiny, medzi ktorými boli dva drevené oddiely. Drevená skriňa vozňa bola osadená na oceľovom ráme. Prístup do väčšieho oddielu bol cez veľké posuvné dvere v bočniciach a tiež cez čelné dvere na nástupnej plošine. Oddiel bol určený pre prepravu väčších zásielok. Zvláštnosťou bolo umiestnenie priečkou a dverami oddeleného WC v priestore väčšieho oddielu - v osobných vozňoch na TEŽ sa dodnes WC nikdy nenachádzalo. Menší, poštový oddiel mal prístup cez dvere na pántoch v oboch bočniciach. Vo vnútri sa nachádzal stôl a poštové priečinky pre triedenie pošty. Každý oddiel mal jedno miesto na sedenie. Osvetlenie interiéru bolo riešené elektrickými lampami, poštový oddiel mal aj núdzové olejové lampy. Vetranie poštového oddielu bolo riešené cez stropný ventilátor.
Krátko po dodaní bol prívesný vozeň prestavaný vo výrobnom závode Ganz na elektrický motorový vozeň, odporníky elektrickej výzbroje boli umiestnené na streche vozňa. Vozeň dostal zároveň uzavreté čelá. V roku 1912 dostal novú elektrickú výzbroj Siemens - Schuckert vzhľadom na zvýšenie napájacieho napätia zo 650 V na 1650 V. Neskôr boli pôvodné mriežkové dvierka na plošinách nahradené úzkymi dvojkrídlovými dverami. Jeden stredový reflektor na čelách bol neskôr nahradený dvojicou reflektorov a koncových svetiel. Pantograf s dvoma zberacími lištami bol ku koncu prevádzky vymenený za pantograf s jednou lištou.
Okrem prepravy poštových zásielok sa vozeň používal aj na prepravu uhlia, posunovanie a ťahanie nákladných vlakov.
Vozeň bol vyradený z prevádzky v roku 1969.
1. | 2. | 3. | 4. |
21 | | M 200.401 | | M 25.001 | | EMU 25.001 | |
Komentáre
K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.