Vrátia sa ešte na trať staré zubačky?

Nové zubačky sú už v plnej prevádzke na tratiach OŽ aj TEŽ.

Trať ozubnicovej železnice Štrba - Štrbské Pleso je od polovice februára tohto roka opäť v prevádzke po komplexnej rekonštrukcii a modernizácii, ktorá prebiehala od leta 2020. Počas modernizácie trate bolo zároveň dodaných 5 nových moderných adhézno-ozubnicových elektrických jednotiek typu Stadler GTW 2/6 ako náhrada za pôvodnú trojicu ozubnicových súprav SLM-BBC. Pôvodný plán Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) počítal ešte s premávkou pôvodných súprav na zmodernizovanej trati, no pre predĺženie stavebných prác stihli byť nové zubačky dodané aj odskúšané, takže pri obnovení premávky už pôvodné súpravy neboli potrebné.

Železničná spoločnosť Slovensko ešte pred začiatkom modernizácie trate zamýšľala ponechať minimálne jednu starú súpravu pre nostalgické jazdy. Opýtali sme sa preto, či je tento plán naďalej aktuálny a či sa návštevníci Vysokých Tatier budú môcť v tomto roku príležitostne odviezť aj starou švajčiarskou zubačkou. Po úprave ozubnicovej trate je potrebné vykonať úpravy pojazdu na starých zubačkách, ktoré sú finančne nákladné a ZSSK aktuálne rieši možnosti financovania, aby sa mohli predmetné úpravy vykonávať. Ide o dva kusy starých zubačiek," informoval nás hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Ostáva teda dúfať, že sa finančné prostriedky na úpravu zubačiek nájdu a súpravy nebudú iba chátrať v depe.

V šrote by nemala skončiť ani posledná zo švajčiarskych zubačiek. Ako prezradil Tomáš Kováč, o tretiu súpravu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný kus.

Prevádzka nových hybridných zubačiek

S novými modernými zubačkami radu 495.95 sa cestujúci vo Vysokých Tatrách môžu okrem ozubnicovej železnice Štrba - Štrbské Pleso, kde sú prevádzkované v súprave zloženej z dvoch jednotiek, stretnúť aj na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ), na ktorých premávajú prevažne električky" radu 425.95. Tie sa však momentálne postupne začínajú podrobovať modernizáciám, preto budú niektoré vozidlá dočasne mimo prevádzky.

Nové súpravy sú pravidelne nasadzované aj na tratiach Tatranských elektrických železníc. Vozidlá sú umiestňované operatívne tak, aby dopĺňali vozidlový park 425. Nové ozubnicové elektrické jednotky je možné prioritne vidieť na vlakoch 8104, 8107, 8162, 8117, 8122, 8125, 8132, 8135 alebo na 8110, 8113, 8118, 8123, 8132, 8135," priblížil hovorca ZSSK.

Prehľad uvedených vlakov na trati Poprad-Tatry - Štrbské Pleso (linka 183):

  • Alternatíva 1:
    • Os 8104 (Poprad-Tatry 5:52 – Štrbské Pleso 6:59)
    • Os 8107 (Štrbské Pleso 7:11 – Poprad-Tatry 08:12)
    • Os 8162 (Poprad-Tatry 9:52 – Štrbské Pleso 10:59)
    • Os 8117 (Štrbské Pleso 12:00 – Poprad-Tatry 13:06)
    • Os 8122 (Poprad-Tatry 14:17 – Štrbské Pleso 15:31)
    • Os 8125 (Štrbské Pleso 16:02 – Poprad-Tatry 17:06)
    • Os 8132 (Poprad-Tatry 19:17 – Štrbské Pleso 20:31)
    • Os 8135 (Štrbské Pleso 21:00 – Poprad-Tatry 22:06)
  • Alternatíva 2:
    • Os 8110 (Poprad-Tatry 8:17 – Štrbské Pleso 9:31)
    • Os 8113 (Štrbské Pleso 10:00 – Poprad-Tatry 11:06)
    • Os 8118 (Poprad-Tatry 12:17 – Štrbské Pleso 13:31)
    • Os 8123 (Štrbské Pleso 15:00 – Poprad-Tatry 16:06)
    • Os 8132 (Poprad-Tatry 19:17 – Štrbské Pleso 20:31)
    • Os 8135 (Štrbské Pleso 21:00 – Poprad-Tatry 22:06)

Zmodernizované elektrické jednotky radu 425.95 budú cestujúcich na tratiach TEŽ voziť v roku 2023. Predpokladané ukončenie realizácie projektu Modernizácia elektrických jednotiek 425 v počte 15 ks je november 2023. Stav rozpracovanosti je rôzny podľa doby pristavenia jednotlivých vozidiel. Prvé vozidlo by malo byť podľa harmonogramu ukončené v mesiaci január 2023. Súčasťou modernizácie je montáž klimatizácie, výmena sedadiel, nový riadiaci systém a tiež nový informačný systém s LCD displejmi. Ide o projekt v hodnote 31,495 milióna eur," uzavrel Tomáš Kováč.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.