Nové vozidlá od švajčiarskeho výrobcu by mali byť na TEŽ a OŽ nasadené do roku 2022.
Víťazom verejnej súťaže Železničnej spoločnosti Slovensko na dodávku nových tatranských „zubačiek“ sa stala švajčiarska spoločnosť Stadler, ktorá do roku 2022 dodá 5 ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň s metrovým rozchodom pre trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ). Podľa výsledkov vyhodnotenia ponúk bola spoločnosť Stadler jediným uchádzačom v súťaži.
Vysúťažená cena za všetky vozidlá je 38 801 691 € (5 elektrických jednotiek a 1 multifunkčný rušeň, vrátane významných náhradných dielov).
„Sme veľmi radi, že sme v tejto súťaži uspeli, a tak môžeme dodať novú generáciu spoľahlivých, bezpečných a pohodlných vozidiel typu GTW pre TEŽ a OŽ. Prevádzkovateľ vozidiel a cestujúci budú určite profitovať z nových vozidiel. Sme hrdí predovšetkým na to, že touto zákazkou sa nám podarilo nadviazať na úspešnú predchádzajúcu históriu s vozidlami vo Vysokých Tatrách.“, vyjadril sa Peter Jenelten, výkonný viceprezident Stadler Rail Group pri príležitosti podpisu zmluvy v Štrbe na Slovensku.
U objednaných vozidiel pre cestujúcich ide o modernú generáciu nízkopodlažnej jednotky typu GTW, špeciálne upravenej pre kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku. Takéto univerzálne vozidlá sa už úspešne používajú vo Francúzsku a vo Švajčiarsku. Každá z nových jednotiek ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vozidlá sú vybavené WiFi systémom pre cestujúcich, klimatizované, majú moderný informačný systém a videosystém, ako i zariadenie na počítanie cestujúcich. Vďaka nízkopodlažnému vyhotoveniu umožňujú pohodlný nástup a výstup cestujúcich.
Multifunkčný rušeň má elektrický aj dieselový pohon a spĺňa najnovšie ekologické normy EURO-IIIB. Môže sa použiť kdekoľvek na adhéznych aj ozubnicových tratiach. V zime môže poháňať snehovú frézu a odhrnúť sneh z trate. Stanovištia rušňovodiča sú klimatizované. Rušeň je možné i diaľkovo ovládať cez rádiový prenos. Podobné pracovné vozidlá sa úspešne používajú na horských tratiach vo Švajčiarsku a v Španielsku.
Doplnené vyjadrenie ZSSK k novým vozidlám:
„Jednou z úloh vedenia ZSSK je hľadanie všetkých možných ciest modernizácie našich vlakov. Okrem investovania do železničnej dopravy okolo preťažených uzlov, ako sú Bratislava, Prešov, Košice či Žilina, máme veľký investičný dlh aj v Tatrách. Na 40 kilometroch Tatranskej elektrickej železnice a Ozubnicovej železnice najazdíme ročne 565-tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snowboard, o kultúre cestovania ťažko hovoriť. Dnešné, pre niekoho ikonické zubačky majú problém. Sú zastarané, hlučné a nerekonštruovateľné,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Toto sa do roku 2022 výrazne zmení. Nové vlaky budú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac. Navyše sa v Tatrách už pomaly stráca rozdiel medzi sezónou a mimosezónnym obdobím. Len výkonové a kilometrické posilnenie dokáže pomôcť uspokojiť vysoký dopyt po doprave,“ dodal.