VozidláAutobusy › Irisbus Crossway LE 12M

Irisbus Crossway LE City 12M
Irisbus Crossway LE Line 12M

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Crossway LE 12M bol predstavený v roku 2007. Autobusy sa vyrábali v závode Irisbus Iveco vo Vysokom Mýte. Irisbus doposiaľ Low Entry autobusy nevyrábal. Spoločnosť Iveco predstavila v roku 2008 zástupcom dopravcu a mesta typ Citelis a Crossway. Dopravca sa vzhľadom na nižšiu cenu rozhodol práve pre typ Crossway LE 12M a následne zakúpil šesť kusov týchto autobusov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE City 12M KE-804GE, KE-764GG, KE-776GG, KE-816GG, KE-931GG, KE-932GG 2008 2008 – 2009 2023 6
2. Irisbus Crossway LE Line 12M KE-108HP 2011 2023 2023 1
Spolu 2008 – 2011   7

Technické parametre

Dĺžka 11995 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3210 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Počet dverí 3 (CITY)
2 (LINE)
Počet miest na sedenie 31 + 1 (CITY)
45 + 1 (LINE)
Počet miest na státie 80 (CITY)
40 (LINE)
Celkový počet miest 111 + 1
85 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10500 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3682B, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 85 km/h
Prevodovka ZF 6 S mechanická
Riadenie ZF Servocom 8098
Nápravy predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U 177E, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22.5

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER s textilným poťahom, v prednej časti v usporiadaní 1+1, v zvýšenej časti 2+2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliacie priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou uzatvárateľnou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili teplovzdušnými radiátormi a nezávislým kúrením. Na osvetlenie použili žiarovkové stropné svietidlá, nástupný priestor pri dverách vyriešili diódovým osvetlením. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom EMtest. Vozidlá nalakovali bielou farbou a doplnili o nálepky dopravcu eurobus - CITY.

Prevádzka

Vozidlá boli slávnostne predstavené obyvateľom mesta dňa 12. decembra 2008.
Vozidla boli zaradené na všetky turnusové (každodenné) výkony a obsluhovali prevažne linky 1, 3, 4, 5 ,8 a 15. Postupne so zaraďovaním nových autobusov SOR po roku 2014 sa začali vozidlá odsúvať na krátke zmeny, (#KE-816GG, KE-931GG, KE-776GG) kde nahradili staré Karosy B732.

V roku 2023 bol na linky MHD preradený Crossway LE 12M #KE-108HP z prímestskej dopravy ako záložné vozidlo.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyradené po sprevádzkovaní nových autobusov Iveco Urbanway 12M v auguste 2023.

Katalóg vozidiel

KE-409LB KE-764GG KE-776GG KE-816GG KE-931GG KE-932GG

KE-108HP

Legenda a štatistika

KE-409LBvyradené vozidlo: 7 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
KE-804GE KE-409LBod 2017

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nemalo by byť pri popise nákresu Irisbus namiesto Iveco?