Mesto sa ešte s dopravcom na ukončení kontraktu nedohodlo, rokovania pokračujú

Ak príde k dohode, nový dopravca vzíde zo štandardného verejného obstarávania.

Ružomberskí mestskí poslanci sa na aprílovom mestskom zastupiteľstve opäť venovali aj mestskej autobusovej doprave. Prezentované boli právne analýzy možnosti ukončenia súčasného zmluvného vzťahu s dopravcom Blaguss Slovakia odstúpením od zmluvy, ako aj možnosti obstarania nového dopravcu. Zároveň primátor mesta informoval o aktuálnom stave rokovaní s dopravcom vo veci ukončenia zmluvy vzájomnou dohodou. Do jednostranného odstúpenia od zmluvy mesto ísť nechce, keďže by to dopravca mohol spochybniť na súde.

Podľa primátora je aktuálne pripravený návrh dohody na ukončenie súčasného kontraktu, no zložité rokovania s dopravcom naďalej pokračujú. Situáciu skomplikovala zmena právneho zastúpenia dopravcu a výmena konateľa tejto spoločnosti začiatkom tohto roka. Spomenutá bola aj požiadavka na finančné vyrovananie s dopravcom v prípade ukončenia kontraktu, pričom mesto rokuje o znížení sumy požadovanej zo strany dopravcu. Primátor tiež uviedol, že ak nepríde k finálnej dohode v najbližších týždňoch, mesto bude akceptovať súčasný stav a kontrakt tak bude pokračovať ešte zostávajúcich 12 rokov. Podmienky dohody má mestské zastupiteľstvo schvaľovať na ďalšom zasadnutí.

Pripomeňme, že mesto so súčasným kontraktom z obdobia minulého vedenia mesta nie je spokojné najmä z dôvodu dohodnutého vysokého objemu výkonov (o cca 150-tisíc km viac oproti predchádzajúcemu kontraktu), čo má za následok vysoké náklady na zabezpečovanie tejto služby vo verejnom záujme, ako aj nízku obsadenosť autobusov. Problematické je údajne aj vyberanie cestovného. Celkové náklady na MHD za rok 2021 predstavovali 960-tisíc €, za rok 2022 dosiahli 1,1 mil. € a za rok 2023 boli vo výške 1,0 mil. €. Zmluva podľa primátora umožňuje znížiť rozsah výkonov najviac o 13 %.

Podľa analýzy advokátskej kancelárie sa v prípade ukončenia terajšieho kontraktu odporúča nového dopravcu vybrať štandardnou verejnou súťažou, aby sa eliminovala možnosť spochybnenia tohto výberu zo strany Úradu pre verejné obstarávanie, aj s ohľadom na nedávno uloženú pokutu za predchádzajúci výber dopravcu na prechodné obdobie formou priameho zadania. Do ukončenia výberu nového dopravcu by tak MHD zabezpečoval terajší dopravca. Mesto by chcelo nové verejné obstarávanie pripraviť do septembra tohto roka, pričom súťaž má mať aj "prvky elektromobility", čo by malo podľa vedenia mesta znamenať nákup štyroch elektrobusov s využitím eurofondov. Podiel ekologických vozidiel bude beztak musieť spĺňať podmienky zákona o podpore ekologických vozidiel. Nastavením nových podmienok zmluvy mesto predpokladá úsporu nákladov vo výške 3,5 - 4 mil. € oproti súčasnému stavu, pri ktorom by mesto malo zaplatiť dopravcovi počas ďalších 12 rokov okolo 12,5 mil. €.

Na aktuálnom mestskom zastupiteľstvo boli predložené aj výsledky hospodárenia ružomberskej MHD za rok 2023. V roku 2023 autobusy MHD odjazdili spolu 636 771 km (pokles oproti roku 2022 o 2 %), pričom odviezli 1 367 475 cestujúcich. Tržby oproti roku 2022 vzrástli o 10 % a dosiahli výšku 330 891 €. Náklady na tarifný kilometer boli v rozmedzí od 2,050 € po 2,171 €.

Najviac využívanou linkou bola v roku 2023 linka 3 (Žel. stanica - Černová), ktorá prepravila 612 296 cestujúcich, najmenej cestujúcich sa prepravilo linkou 5 (Žel. stanica - Hrabovo) a to 41 823 cestujúcich.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Trochu si rýpnem. Som naozaj veľmi zvedavý, či dokáže Mesto vysúťažiť nového dopravcu so sadzbou nižšou ako 2,05 EUR / tfkm a ušetriť tak uvažovaných 3,5 až 4 mil. EUR. Aby sa nakoniec nestalo, že výkony sa znížia, ale náklady ostanú. Alebo sa dokonca ešte aj zvýšia.
Aktuálne Lučenec 4,04 EUR / km; Výkony 225 tis. km/ rok:
https://www.teraz.sk/import/tender-na-dopravcu-mestskej-autobusovej/790953-clanok.html

Pri očakávanej úspore 3,5 mil. EUR a hypotetickej sadzbe 4,04 EUR / km by sa v RK odjazdilo 185 tis. km / rok. V súčasnosti necelých 650 tis. km / rok.

Mesto má zazmluvnený mimoriadne výhodný kontrakt. Zrejme najvýhodnejší na Slovensku. Mesto by nemalo vytvárať neistoty v zmluvnom vzťahu a radšej sa zamerať na doriešenie zmluvných problémov a to:
1) dodanie zvyšných kusov nových autobusov podľa zmluvy
2) a zrušenie posledného dodatku z roku 2022.

Mimochodom, medzi rokmi 2019 a 2023 vzrástol počet cestujúcich v novom systéme MHD o takmer 10 %. (v roku 2019 to bolo 1 244 997 osôb).
Reakcia na: JJ #1:
V podstate súhlasím. Osobne som veľmi skeptický. Myslím si, že za nižšiu cenu im to neodjazdí nikto. Čudujem sa, že Blaguss to vie za takú cenu odjazdiť. Lučenec je zas iný extrém....Podľa môjho názoru je pre mesto ako Ružomberok lepšie založenie vlastného dopravného podniku. Kúpiť pár busov a zazmluvniť servis by vyšlo lacnejšie. Nájsť priestory pre parkovanie by mal byť najmenší problém. Nech si to kompetentní spočítajú a rozhodnú najlepšie v prospech mesta.