Mesto tiež dalo dopravcovi väčšiu voľnosť pri rozhodovaní o zavádzaní zmien v rozsahu poskytovaných služieb.
Mesto Ružomberok zverejnilo dňa 28. októbra 2022 tretí dodatok k zmluve s dopravcom Blaguss Slovakia na poskytovanie služieb mestskej hromadnej dopravy uzavretej v roku 2021. Týmto dodatkom sa menia niektoré ustanovenia zmluvy, ako je výška príspevku poskytovaná dopravcovi z rozpočtu mesta, alebo možnosti zavádzania zmien v organizácii mestskej dopravy.
Hoci mesto už pred Vianocami 2021 avizovalo, že sa s dopravcom dohodlo na obstaraní nových autobusov s hybridným pohonom, táto skutočnosť je zmluvne zakotvená až v spomínanom dodatku. Okrem v minulom roku dohodnutom zvýšení štandardov MHD formou vybavenia všetkých zastávok novým prístreškom a označníkom sa tretím dodatkom štandardy zvyšujú aj zakúpením 8 nových autobusov s hybridným diesel-elektrickým pohonom. Investícia dopravcu do hybridných autobusov umožní predĺžiť zmluvný vzťah s mestom o 50 %, t.j. z pôvodných 10 rokov na 15 rokov (2021 - 2036). Účinnosť predĺženého obdobia nastane po zaradení nových autobusov do prevádzky (zabezpečenie vozidiel sa požaduje do troch rokov od začatia poskytovania služby).
Súčasne sa mesto s dopravcom dohodli, že za vybavenie zastávok prístreškom a označníkom bude mesto dopravcovi platiť 12 tisíc € (alebo 13 tisíc € - rôzne hodnoty v slovnom a číselnom vyjadrení v dodatku) za každý kalendárny rok platnosti zmluvy. Po skončení platnosti zmluvy prejdú tieto zariadenia do majetku mesta. Vybavenie jednej zastávky prístreškom a označníkom podľa dodatku stojí 5 900 €.
Dodatkom sa mení aj cena za 1 tarifný kilometer v zmysle valorizačných pravidiel zmluvy a tým aj výška príspevku pre dopravcu od mesta. Mesto bude dopravcovi uhrádzať zvýšenú zálohu za odjazdené výkony, pričom predpokladaná ročná výška tohto príspevku je po novom 610 tisíc € (pri podpise zmluvy bola predpokladaná výška 420 tisíc €, ktorá však bola pre rok 2021 prvým dodatkom zvýšená na 520 tisíc €). Zvýšený príspevok mesto dopravcovi uhradí spätne od 1.1.2022.
Zmenili sa tiež ustanovenia zmluvy o možných zmenách v MHD. Mestu sa tak môžu ťažšie presadzovať potrebné zmeny v organizácii MHD. Pôvodne malo mesto možnosť jednostranne zmeniť rozsah poskytovaných služieb "v súvislosti so zmenou prepravných potrieb na území mesta Ružomberok, najmä v dôsledku vzniku či zániku školského zariadenia, vzniku alebo zániku pracovných príležitostí, z dôvodov dopravných obmedzení, výluk, uzávierok a obchádzok, zmien dopravných trás, zániku niektorých dopravných spojení či vzniku nových dopravných spojení, zmien štandardov pre poskytovanie pravidelnej mestskej autobusovej dopravy."
Po novom k takémuto jednostrannému nariadeniu zmeny rozsahu služieb zo strany mesta môže prísť len "v súvislosti so zmenou prepravných potrieb na území mesta Ružomberok v dôsledku dopravných obmedzení, výluk, uzávierok a obchádzok, zmeny trasy pozemnej komunikácie." V ostatných prípadoch môže mesto alebo ním poverený koordinátor (napr. v prípade vzniku integrovaného dopravného systému) dopravcovi navrhnúť zmeny v počte a trasách liniek, nadväznostiach medzi linkami, resp. rôznymi druhmi dopravy (napr. MHD - vlak), či zmeny v cestovných poriadkoch a v tarife MHD. Dopravca potom na základe návrhu mesta posúdi navrhované zmeny a ak s nimi bude súhlasiť, je povinný vykonať kroky vedúce k naplneniu týchto zmien. Zavedenie mestom navrhnutých zmien do praxe tak bude závisieť od vôle dopravcu.
BA2301
Každopádne je dobre, keď sa tieto problémy zverejňujú. Dopravcom a iným dodávateľom to robí zaslúžene negatívnu reklamu. Sklamalo ma aj to, že Blaguss by som pokladal za serióznu firmu.
Otázkou je - a tí čo vidia do vnútra DPB, DPMBB a iných mestských dopravných podnikov, či nie je lepšie mať podnik vo vlastnej réžii, kde má samospráva oveľa väčšie možnosti (dúfam) na ovplyvnenie vzťahu s dopravcom. Videl som to pri mojich početných návštevách v Luxemburgu, kde mesto a štát vlastnia dopravcov poskytujúcich základné služby a tí si "najímajú" (predpokladám cez verejné obstarávanie) subdodávateľov na špecifické výkony (okrajové linky, špičkové výkony a pod.).
Videl som niečo také aj vo Švajčiarsku, kde samosprávou, kantónom alebo konfederáciou vlastnení dopravcovia. Tím, že nie sú v EÚ, federálny parlament nedávno rozhodol, že na všetkých konfederáciou vlastnených tratiach má kvázi monopol SBB-CFF-FFS, ale zároveň im uložil uzatvárať zmluvy s ostatnými dopravcami - napríklad BLS zabezpečuje značnú časť výkonov, ale aj iný dopravcovia premávajú na federálnych tratiach. Takisto v Ženeve alebo Zurichu sa pohybujú po meste iní dopravcovia, ktorí majú zmluvy s tamojšími dopravnými podnikmi na výkony, ktoré by pre základné podniky neboli efektívne.
V Pražskej aglomerácii je množstvo dopravcov, ale nesúťažili na kopletnú dopravu, ale na špecifické linky a oblasti. Tým premávajú aj v meste. Podobne je to vo VOR - verejnej dopravy v okolí Viedne, kde dominujú Wiener Linien a Postbus, ale v značnej miere majú aj tí konkurenciu. A tým pádom sa riziko totálneho krachu dopravy alebo svojvoľného zvyšovania cien znižuje.
Možno nemusíme hľadať riešenie v týchto modeloch, ale v samosprávach samotných, ktorým niekedy na verejnom záujme nezáleží, a hlavne v korupcii. A to je už v rovine politiky, čím nechcem imhd zaťažovať. Ale celkove, ako o týchto problémoch čítam nie som len smutný ale aj naštvatý.
Teda ide o niečo, čomu sa v letectve hovorí mokrý lízing alebo ACMI.