VozidláAutobusy › Irisbus Crossway LE 12.8

Irisbus Crossway LE 12.8. #409 po prelakovaní do náteru DPMP
Irisbus Crossway LE 12.8 v stave po dodaní

Úvod

Čiastočne nízkopodlažný autobus Crossway Low Entry pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic (pôvodne Karosa). Autobus vychádza z vysokopodlažného linkového vozidla Irisbus Crossway vyrábaného od roku 2006 ako nástupcu Karosy radu 900. Low-entry verzia pre mestskú a prímestskú dopravu bola predstavená v roku 2007 ako lacnejšia alternatíva voči plne nízkopodlažnému autobusu Irisbus Citelis. Vozidlá majú zníženú podlahu bez schodov v priestore medzi prvými a druhými dverami, v zadnej časti je podlaha zvýšená. Autobusy Crossway LE vznikli v dĺžkach 10,8 m, 12 m, 12,8 m a neskôr aj 14,5 m v mestskej trojdverovej a linkovej dvojdverovej verzii.

Dopravný podnik si v roku 2020 prenajal dva jazdené autobusy Crossway LE 12.8M od spoločnosti Tempus Trans. Vozidlá predtým jazdili pre spoločnosti Transdev Finland a Arriva Liorbus.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus Crossway LE 12.8M 408 – 409 2009 2020 2
Spolu 2009   2

Technické parametre

Dĺžka 12760 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3210 mm
Výška s klimatizáciou 3210 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
Rázvor 6795 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 48 + 1
Počet miest na státie 32
Pohotovostná hmotnosť 10900 kg - 11900 kg
Motor Iveco Cursor 8, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 243 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1500 Nm / 1125 - 1550 rpm
Maximálna rýchlosť 85 km/h s obmedzovačom
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky 275/70 R 22.5
Klimatizácia Webasto Aerosphere World

Fotografie

Opis

Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili trojicu výklopných dvojkrídlových dverí (prvé a druhé široké, tretie úzke) s elektropneumatickým pohonom. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliace priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou polouzavretou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám, pri ktorých zároveň osadili manuálnu výklopnú plošinu.

Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými výklopnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili nezávislým kúrením. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Webasto Aerosphere World. Na osvetlenie použili žiarivkové svietidlá.

Vozidlá boli dodané v pôvodnej bielo-sivej farebnej schéme s červenou strechou a bez informačného systému.

Úpravy

Pred zaradením do premávky sa vozidlá podrobili inštalácii informačno-tarifného systému, inštalácii zvukovej a svetelnej signalizácie zatvárania dverí a iným úpravám. Autobusy taktiež obdržali celovozidlové reklamy na kandidáta Európskeho hlavného mesta kultúry 2026 - mesta Prešov. Po skončení platnosti reklamy boli v apríli 2021 autobusy prelakované do korporátneho náteru DPmP, a.s.

Prevádzka

Autobusy boli do Prešova dodané 20. augusta 2020. Pred zaradením do premávky im boli pridelené evidenčné čísla #3438 a #3439, napokon však došlo k začleneniu do číselného radu autobusov DPmP, a. s. a do premávky tieto autobusy vyšli s číslami #408 a #409. Do premávky sa spoločne zaradili 23. októbra 2020.

V marci 2021 došlo k odkúpeniu týchto autobusov od spoločnosti Tempus - Trans, s.r.o. Autobusy sa tak definitívne stali súčasťou vozidlového parku.

Katalóg vozidiel

408 409

Legenda a štatistika

408nevyradené vozidlo: 2 (100 %)
408odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (50 %)
408odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (50 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 33,9 %, v pondelok až piatok 47,7 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: PeterMHDFotos #11:
Myslím, že by sa hodilo o nich nechať aspoň zmienku v texte.
Reakcia na: Nitro810 #10:
Dopravný podnik ich neprevzal z dôvodu zlého technického stavu.
Prečo stade odstránili tie 4 prenájmy???
Reakcia na: Nitro810 #8:
Áno. Údajne zo Švédska.
Reakcia na: LUKYmhd #6:
Treba si aj prečítať kedy bol daný komentár písaný. 🙂
Reakcia na: SOR 729 #5:
ako tak čítam už su odkupene, patria DP už.
Reakcia na: LUKYmhd #3:
Sú prenajaté
Reakcia na: Jur@j #2:
To su uplne nove vozidlá alebo odkupene odniekial?
Reakcia na: T6A5.3 #1:
Keď sa podarí vyriešiť problémy spojené s inštaláciou informačného systému.
Kedy budú jazdiť?