VozidláTrolejbusy › Škoda 31 Tr SOR

Škoda 31 Tr SOR #714
Škoda 31 Tr SOR #719 v stave z roku 2020
Škoda 31 Tr SOR #722
Škoda 31 Tr SOR z roku 2020 v stave po dodaní

Úvod

Nízkopodlažné kĺbové trolejbusy Škoda 31 Tr SOR sa do Prešova začali dodávať v roku 2011. Víťaz tendra, česká Škoda Electric, mala do roku 2014 dodať dvadsať trolejbusov s karosériou autobusov SOR. Napokon bolo dodaných len 9 trolejbusov tohto typu.

V roku 2016 bolo vypísané ďalšie verejné obstarávanie, podľa výsledku bolo dodaných ďalších 10 trolejbusov Škoda 31 Tr SOR s opciou na ďalších šesť.

Na prelome rokov 2019 a 2020 si dopravca uplatnil opciu na nákup ďalších šiestich trolejbusov, ktoré boli dodané v septembri 2020.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 31 Tr SOR 713 2011 2011 1
2. Škoda 31 Tr SOR 714 – 716 2011 2011 3
3. Škoda 31 Tr SOR 717 – 718 2012 2012 2
4. Škoda 31 Tr SOR 719 2013 2014 1
5. Škoda 31 Tr SOR 720 – 721 2015 2016 2
6. Škoda 31 Tr SOR 722 – 731 2016 2017 10
7. Škoda 31 Tr SOR 741 – 746 2020 2020 6
Spolu 2011 – 2020   25

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Výška podlahy 360 mm
Rázvor 6180 mm (1. - 2. náprava)
6570 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 50 + 2 sklopné sedadlá + 1
Počet miest na státie 116
Celkový počet miest 166 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16980 kg (r. v. 2015)
Celková hmotnosť 27500 kg
Elektrická výzbroj Škoda BlueDrive, IGBT prvky, mikroprocesorom riadený napäťový menič s rekuperáciou, pracovné napätie 600 / 750 V DC
Motor Škoda 2 ML3846 K/6, asynchrónny, 6-pólový, externé chladenie
Výkon motora 250 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 250 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Klimatizácia Eberspächer AC 515 G2 (r. v. 2015 - 2020)

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie trolejbusu previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám zadného článku. Na streche predného článku umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje. Manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník Heine Resistors BWD 138 so vzduchovým náporovým vetraním umiestnili na streche zadného článku. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou klimatizovanou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlo vybavili informačným systémom R&G Mielec.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími posuvnými časťami bočných okien a strešnými ventilátormi. Trolejbusy dodali v prešovskom červeno-bielom nátere.

Trolejbusy #720 až #731 sú vybavené celovozidlovou klimatizáciou.

Vozidlá z poslednej série (#741 - #746) sa od predošlých sérií mierne odlišujú, vymenené boli signalizácie zatvárania dverí, pribudli dopytové tlačidlá z vnútornej strany dverí a zmeny sa dotkli aj farebného riešenia podlahy vozidla. Okrem toho boli pôvodne používané sedačky vodiča nahradené modernejšou sedačkou ISRI.

Trolejbusy #722 - #724 a #741 - #743 sú vybavené systémom automatického počítania cestujúcich (APC).

Prevádzka

Prvý trolejbus #713 sa do premávky s cestujúcimi zaradil 11. októbra 2011. V druhej polovici decembra toho istého roku pribudli ďalšie tri trolejbusy #714 - 716.

V novembri 2012 sa v premávke objavili ďalšie dva trolejbusy #717 a 718.

20. februára 2014 sa zaradil do premávky ďalší trolejbus - #719.

Klimatizované trolejbusy #720 a 721 sa do prevádzky zaradili v prvej polovici januára 2016.

Ďalšia desiatka klimatizovaných vozidiel #722 - 731 sa do premávky zaradila na začiatku roku 2017.

Od 23. novembra 2020 sú do prevádzky nasadzované aj ďalšie vozidlá s číslami 741 až 746.

Nasadzované sú na nosných trolejbusových linkách 4, 8 a 38, výnimočne sa vyskytujú aj na linke 1.

Katalóg vozidiel

713

714 715 716

717 718

719

720 721

722 723 724 725 726 727 728 729 730 731

741 742 743 744 745 746

Legenda a štatistika

713nevyradené vozidlo: 25 (100 %)
716online: 13 (52 %)
716dnes v premávke: 15 (60 %)
713odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 5 (20 %)
714odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (4 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 53,2 %, v pondelok až piatok 58,9 %

Teraz v premávke na linkách

1
4
8
38