V roku 1958 odkúpili licenciu na autobusové karosérie typu Škoda 706 RTO Jelczańskie Zakłady Samochodowe v Poľsku, ktoré "RTO-čky" začali od roku 1959 vyrábať s označením Jelcz 043. Išlo o medzimestský typ autobusu s dvomi ručne otváranými jednokrídlovými dverami. Keďže poľské mestá v tom čase stále dovážali mestské verzie RTO-čiek z Československa, v roku 1963 vznikla úpravou typu Jelcz 043 aj mestská verzia, ktorá dostala označenie Jelcz MEX 272. Podvozky a motory na autobusy Jelcz (okrem typu Jelcz 044) sa dovážali z Československa. Mestské autobusy exportované do Československa mali označenie Jelcz MEX 272 E. Ako zaujímavosť treba spomenúť, že Poliaci vyrábali aj vlastné kĺbové verzie "Uhoriek" s označeniami Jelcz AP 02 a Jelcz 021, ktoré sa však do Československa nedovážali.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Jelcz MEX 272 E
54, 68, 78, 111
1974
1974
(?)
4
2.
Jelcz MEX 272 E
115 – 117
1975
1975
(?)
3
3.
Jelcz MEX 272 E
60 – 61
1976
1976
1979
2
Spolu
1974 – 1976
9
Technické parametre
Dĺžka
10870 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2900 mm
Výška podlahy
885 mm
Rázvor
5450 mm
Počet dverí
2 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie
28 + 2
Počet miest na státie
53
Celkový počet miest
81 + 2
Pohotovostná hmotnosť
8420 kg
Celková hmotnosť
14440 kg
Motor
LIAZ ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Konštrukcia vozidla bola podobná ako pri type Škoda 706 RTO. Séria autobusov MEX 272 E dodaná do Prešova však bola postavená na modernizovaných podvozkoch LIAZ MTO-1R so zadnou nápravou Rába a prednou nápravou Škoda s diskovými kolesami. Na podvozku bola postavená oplechovaná karoséria zvnútra obložená sololitovými doskami. Sedadlá boli usporiadané priečne a vetranie interiéru zabezpečovali 2 strešné vetráky a posuvné časti okien. Jelcze sa oproti "RTO-čkám" líšili najmä rozdielnym vyhotovením masky chladiča, obrysovými svetlami na prednom a zadnom čele, odlišnými smerovkami, či vypuklými reflektormi. Na pravom boku mali všetky bočné okná s otváracími časťami (Škody 706 RTO mali iba každé druhé), na ľavej strane iba každé druhé malo otváraciu vetraciu časť. Dodané boli v klasickom červeno-bielom nátere.