Úvod

Trolejbusy Škoda Sanos S 200 (označené aj ako Škoda-Sanos 01) vznikli spoluprácou podnikov Škoda Ostrov a FAS "11 Oktomvri" Skopje najmä z dôvodu stále sa zvyšujúcej potreby veľkokapacitného trolejbusu a pomalého vývoja kĺbového trolejbusu v Škodovke, ktorá ešte len začínala sériovú výrobu krátkeho trolejbusu Škoda 14 Tr. Keďže Škoda ešte nemala vyvinutú potrebnú kĺbovú karosériu, bolo potrebné nájsť vhodnú dostupnú autobusovú karosériu. Pôvodne sa uvažovalo o spolupráci s maďarským výrobcom autobusov Ikarus Budapešť, ktorý by poskytol karosériu kĺbového vozidla, avšak vzhľadom na vysoké finančné požiadavky Ikarusu za autobusové karosérie bol vybratý juhoslovanský výrobca autobusov. Dva prototypy boli vyrobené v roku 1982, sériová výroba sa začala o rok neskôr. Vozidlá mali upravenú karosériu autobusu FAP Sanos S 200 vychádzajúcu z autobusu Mercedes-Benz O 317 predstaveného už v roku 1958, doplnené boli elektrickou výzbrojou Škoda používanou vo vozoch 14 Tr. Prvé kĺbové trolejbusy v Prešove boli dodané len v trojkusovej sérii koncom roku 1985.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda Sanos S 200 66 – 68 1985 1986 1996 – 1999 3
Spolu 1985   3

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3540 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 44 + 1
Počet miest na státie 99
Celkový počet miest 143 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16000 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Elektrická výzbroj Škoda, tyristorová, pulzná
Motor 6 AL 2943 rN (600 V)
Výkon motora 100 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 200 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie ZF 7428, hydraulické s posilňovačom
Nápravy predná: tuhá, riadená
stredná: tuhá, hnacia
zadná: tuhá, hnacia
Pneumatiky 11 x 20"

Fotografie

Opis

Dvojdielna samonosná karoséria zvarená z tenkostenných uzavretých profilov s vonkajším oplechovaním bola protikorózne ošetrená PVC a antivibračným náterom. Spájanie článkov zabezpečil guľový čap v podlahe. Interiér bol obložený umakartom, sedadlá v priečne-pozdĺžnom usporiadaní z peny potiahli koženkou. Štvorica skladacích štvordielnych dverí mala elektropneumatické ovládanie. Interiér vykurovali teplovzdušné telesá so špirálami a ventilátormi. Vetranie bolo náporové cez strešné vetráky a posuvné časti bočných okien. Kombinácia hlavného žiarivkového a pomocného žiarovkového osvetlenia slúžila cestujúcim vo vozidle. Vozidlá boli dodané s náterom v spojení červenej a slonovej kosti.

Úpravy

Začiatkom 90. rokov prešli všetky tri vozidlá generálnou opravou v Zlíne, po ktorej boli všetky opatrené reklamnými nátermi. Dva biele a jeden zelený Sanos si zachovali svoje nové farby až do vyradenia.

Prevádzka

Všetky tri vozy boli do premávky uvedené v apríli 1986. Vzhľadom na svoju kapacitu (DPMP dovtedy nemal k dispozícii kĺbové trolejbusy) boli od začiatku nasadzované na špičkové poradia. Premávali na linkách č. 17 a 30. Po dodávke prvej série trolejbusov Škoda 15 Tr sa od roku 1989 kĺbové trolejbusy objavili aj na linke č. 4, pričom Sanosy naďalej vykonávali len špičkovú dopravu.

Situácia sa zmenila po otvorení trolejbusovej dopravy na sídlisko Sekčov v roku 1992. Sanosy jazdili spolu s ostatnými kĺbovými trolejbusmi na linkách č. 4, 8, 30 a 38, pričom jeden z nich už aj na celodenných turnusoch.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým odstaveným Sanosom bol voz #66, ktorý koncom roka 1995 nahradila prvá Škoda 15 TrM.

Dňa 6.12.1996 bol ťažko poškodený voz #68 pri kolízii s vlakom na železničnom priecestí na Levočskej ul. Vozidlo bolo následne vyradené.

Posledný trolejbus tohto typu (#67) dojazdil v septembri 1997. Vozidlá #66 a 67 boli zlikvidované až v rokoch 1998 - 1999.

Katalóg vozidiel

66 67 68

Legenda a štatistika

66vyradené vozidlo: 3 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.