VozidláAutobusy › Solaris Urbino 12

Solaris Urbino 12/II #348
Solaris Urbino 12/III #380
Solaris Urbino 12/III Hybrid vo farbách pôvodného dopravcu

Úvod

V roku 2003 uspel v súťaži na dodávku jedného nízkopodlažného autobusu poľský výrobca Solaris Bus & Coach, Bolechowo a následne dodal jeden autobus Solaris Urbino 12 druhej generácie. Po desiatich rokoch firma zvíťazila v tendri, ktorého výsledkom bola rámcová zmluva na dodávku najviac 20 autobusov v rokoch 2013 - 2016. Dopravný podnik nakoniec na základe tejto zmluvy postupne zakúpil len 12 autobusov typu Solaris Urbino 12 III.

V roku 2024 si DPMP prenajal ešte dve jazdené vozidlá Solaris Urbino 12 tretej generácie z Francúzska s hybridným naftovo-elektrickým pohonom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 12/II 348 2003 2003 1
2. Solaris Urbino 12/III 377 – 380 2013 2013 4
3. Solaris Urbino 12/III 384 – 386 2013 2013 3
4. Solaris Urbino 12/III 391 – 392 2015 2015 2
5. Solaris Urbino 12/III 394 – 396 2015 2016 3
6. Solaris Urbino 12/III Hybrid 3441 – 3442 2013 2024 2
Spolu 2003 – 2015   15

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2850 mm
3150 mm (Urbino hybrid)
Výška s klimatizáciou 3050 mm (2. séria)
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 25 + 1 (1. séria)
29 + 1 (2. séria + Urbino hybrid)
Počet miest na státie 104 (1. séria)
61 + 1 invalidný vozík (2. séria)
70 (Urbino hybrid)
Celkový počet miest 129 + 1 (1. séria)
90 + 1 + 1 invalidný vozík (2. séria)
99 + 1 (Urbino hybrid)
Pohotovostná hmotnosť 10300 kg (1. séria)
10400 - 13000 kg (2. séria)
11300 kg (Urbino hybrid)
Celková hmotnosť 18000 kg
Kapacita trakčnej batérie 3,6 kWh, Li-ion (Urbino hybrid)
Motor DAF PE183C1, Euro 3, naftový (1. séria)

DAF PR183U1, Euro 5, naftový, preplňovaný, so systémom doplňovania oleja zo samostatnej nádrže (2. - 3. séria)

DAF Paccar MX-11, Euro 6, naftový, preplňovaný, so systémom doplňovania oleja zo samostatnej nádrže (4. - 5. séria)

Cummins ISB6.7EV 225H, Euro 5, naftový, radový 6-valec + Eaton HDU TA-C84, trojfázový elektromotor (Urbino hybrid)
Výkon motora 188 kW / 2200 rpm (DAF PR183U1)
162 kW / 2300 rpm (Cummins ISB6.7)
44 kW (Eaton)
Objem motora 9186 cm3 (DAF PR183U1)
6693 cm3 (Cummins ISB6.7)
Krútiaci moment motora 1050 Nm (DAF PR183U1)
850 Nm (Cummins ISB6.7)
420 Nm (Eaton)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
85 km/h (Urbino hybrid)
Prevodovka VOITH 864.3E, automatická (1. séria)
ZF Ecolife
Eaton EH-8E406, 6-stupňová, automatická (Urbino hybrid)
Riadenie ZF Servocom 8098
Nápravy predná: ZF RL 85 A, tuhá (1. séria)
predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies (2. séria)
zadná: ZF AV 132.80, portálová, hnacia (1. séria, Urbino hybrid)
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou, hnacia (2. séria)
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, bočnice zvonka oplechovali oceľovým plechom. V pravej bočnici osadili troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri 2. dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Motor umiestnili v zadnej časti vozidla, nádrž na naftu osadili pod sedadlami na pravej strane v blízkosti prednej nápravy. Autobus vybavili jednou natáčacou nápravou a zadnou poháňanou nápravou.

Druhá séria je vybavená pre pohodlie vodiča i cestujúcich klimatizačnou jednotkou.

Tretia séria sa odlišuje od druhej iba menšími detailami v interiéri a umiestnením evidenčných čísel.

Štvrtá séria bola dodaná vo vyhotovení s emisnou normou Euro 6, čo zapríčinilo pozmenenie vzhľadu zadného čela.

Piata séria je zhodná so štvrtou.

Úpravy

Autobus #348 bol už pri dodaní vybavený elektronickými transparentmi R&G Mielec. Tie však boli objednané príliš malé, takže po polroku prevádzky boli u dodávateľa vymenené za väčšie.

Prevádzka

Prvý autobus tohto typu sa do prevádzky zaradil 1.9.2003. Spolu s vtedajšími dvoma City busmi sa vypravoval na linky č. 10 a 12, v sobotu a nedeľu aj na linky č. 14 a 19. Úpravou obehov vozidiel sa neskôr nízkopodlažné autobusy objavili aj v pravidelnej víkendovej premávke na linke č. 11.

Po dodávke posledných dvoch City busov v roku 2004 sa pôvodné vozy spočiatku držali tradičných liniek, kým nové sa začali negarantovane objavovať na linkách č. 11 (už aj v pracovný deň), 15, 19 (cez víkendy) a 22. Neskôr sa však všetky nízkopodlažné vozidlá umiestnili do spoločného obehu, takže všetky sa objavujú na linkách č. 10, 11, 12, 14 (len víkendy), 15, 19 (len víkendy), 22 a 43. Dodávka Citelisov v závere roka 2005 potvrdila toto vypravenie, pričom na linke č. 19 sa začali objavovať stabilne aj v pracovných dňoch. V sobotu a nedeľu sa začali objavovať aj na vybraných spojoch liniek č. 18, 23 a 41.

Niekoľko rokov na to sa preradil na trvalé zadelenie "záloha špička".

Vozidlá druhej dodávky sa zaradili do prevádzky počas víkendu 25.-26.5.2013. Jazdia na všetkých linkách obsluhovaných malými autobusmi, avšak Dopravný podnik sa ich snaží zadeľovať najmä na garantovane nízkopodlažné turnusy.

Vozidlá tretej dodávky sa zaradili 17.12.2013. Ich zaradením bolo Dopravnému podniku umožnené obsluhovať všetky linky iba nízkopodlažnými sólo autobusmi.

Vozidlá štvrtej dodávky boli zaradené 6. júla 2015.

Vozidlá piatej dodávky sa zaradili 14. januára 2016.

Prenajaté hybridné autobusy #3441 a 3442 boli do premávky zaraďované od 31. októbra 2024.

Katalóg vozidiel

348

377 378 379 380

384 385 386

391 392

394 395 396

3441 3442

Legenda a štatistika

348nevyradené vozidlo: 15 (100 %)
378online: 5 (33,3 %)
348dnes v premávke: 13 (86,7 %)
394odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (6,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 77,6 %, v pondelok až piatok 87,6 %

Teraz v premávke na linkách

11
14
19
22
46

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: MFFM #1:
Ono je totiž potrebné pozerať aj Všeobecnú diskusiu, kde sa to preberalo a dokonca tam je aj Nájomná zmluva, kde je všetko popísané. 😉
A budú prenajaté alebo odkúpené?