Začiatkom 1990-tych rokov začal dopravný podnik hľadať autobusy pre obnovu vozového parku, ktoré by spĺňali vtedajšie kritériá kvality a ekologickosti. Riešením boli kĺbové autobusy slovinskej automobilky Tovarna Avtomobilov in motorjev Maribor (neskôr TAM BUS), ktorá vyrábala vhodné autobusy v spolupráci s karosárskou firmou Avtomontaža Ljubljana a v tom čase hľadala nové možnosti odbytu svojich výrobkov. O rok neskôr začali dodávky autobusov typového radu TAM 272 A 180 M, ktoré sa líšíli výkonnejším motorom MAN a konštrukčnými vylepšeniami. Hoci licenčne vyrábaná karoséria autobusu pochádzala z konca 1970-tych rokov (MAN SL 202), napriek tomu po dlhoročnej nadvláde autobusov Karosa radu 700 a Ikarus 280 pôsobil v Prešove moderne a priniesol oživenie do vozového parku. Nevýhodou pre cestujúcich však boli drevené sedadlá, ktoré značne znepríjemňovali cestovanie a rovnako aj vysoká hlučnosť motora.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
TAM 272 A 180 M
325
1993
1993
2006
1
2.
TAM 272 A 180 M
326
1994
1994
2011
1
3.
TAM 272 A 180 M
327 – 328
1995
1995
2011
2
Spolu
1993 – 1995
4
Technické parametre
Dĺžka
17905 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3020 mm
Počet dverí
4
Počet miest na sedenie
41 + 1
Počet miest na státie
139
Celkový počet miest
180 + 1
Pohotovostná hmotnosť
14400 kg
Celková hmotnosť
26000 kg
Motor
MAN D 0826 LOH 08, Euro 1, naftový vodou chladený 6-valec
Výkon motora
199 kW / 2500 rpm
Objem motora
6871 cm3
Maximálna rýchlosť
71,5 km/h
Riadenie
ZF Servocom 8097, hydraulické
Nápravy
predná: TAM PK-66 ZV, tuhá
stredná: TAM PS-115 ZV, tuhá, vlečená
zadná: TAM PG-115-60-3,1 ZV, tuhá, hnacia
Článkový trojnápravový autobus samonosnej zváranej konštrukcie z oceľových profilov bol zvonka oplechovaný. Steny a strop interiéru pokrýval svetlý umakart. Veľkou nevýhodou bolo sparťanské usporiadanie priestoru pre cestujúcich, najmä klzké drevené sedadlá. V bočnici umiestnili štvoro dvojdielnych dverí s elektropneumatickým pohonom. Vodič získal priestranné pracovisko s polovicou predných dverí.
Posledné vozidlo #328 bolo dodané v už zmenenom dizajne predného a zadného čela.