VozidláAutobusy › Karosa ŠM 11

Karosa ŠM 11 1608 #PO 31-98
Pravdepodobný vzhľad Karosy ŠM 11 1620 #93

Úvod

Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1964 - 1981 vyrábala autobusy typového radu Š 11. Nakoľko v tejto dobe prebiehal masový rozvoj Prešova, ktorý súvisel s výstavbou sídlisk, dvere pre neekologickú autobusovú dopravu boli dokorán otvorené. Končila sa výroba autobusov Škoda 706 RTO a bolo potrebné nájsť za ne náhradu. To sa podarilo práve typu Karosa ŠM 11 (Škoda Mestský 11-metrový). Vývoj mestského autobusu sa zavŕšil v roku 1964 vyrobením overovacej série ŠM 11. Konštrukcia bola v mnohom na tú dobu prevratná a unikátna. Aby sa pokryl dopyt po autobusoch, použila sa panelová konštrukcia. Karoséria sa skladala zo 6 panelov - základného rámu, bočníc, predného, zadného čela a strechy, čo umožňovalo jednoduchšiu a rýchlejšiu montáž. Ročná produkcia sa rátala na tisíce. Celkovo sa vyrobilo 26669 autobusov radu Š 11. Nevýhodou tejto konštrukcie bola krátka životnosť, čo v socialistických podmienkach nevadilo. Vozidlový park sa priebežne obmieňal. Ani pri dopravných nehodách nedopadli vozidlá Š 11 veľmi slávne - karoséria nemala dostatočnú pevnosť. Žiaľ, vývoj karosérie predbehol vývoj motora, prevodovky a zadnej nápravy. Po skúsenostiach s vývojom samonosných autobusov sa špeciálne pre Š 11 vyvinul motor (ML 630) a automatická prevodovka Praga 2M 70.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa ŠM 11 1608 PO 27-82 – PO 27-83, PO 28-36 1968 1968 1974 – 1975 3
2. Karosa ŠM 11 1608 PO 30-42, PO 31-98 – PO 31-99, PO 32-00 1969 1969 1976 – 1978 4
3. Karosa ŠM 11 1620 79II, 91 – 93 1971 1971 1978 – 1979 4
4. Karosa ŠM 11 1630 94 – 100 1972 1972 1979 – 1980 7
5. Karosa ŠM 11 1630 71 – 73, 101 – 104 1973 1973 (?) 7
6. Karosa ŠM 11 1630 51, 69 – 70, 74 – 76, 110 1974 1974 (?) 7
7. Karosa ŠM 11 1630 67, 69II, 77II, 114 1975 1975 (?) 4
8. Karosa ŠM 11 1630 56, 58 – 59, 118 – 128 1976 1976 (?) – 1986 14
9. Karosa ŠM 11 1630 129 – 134 1977 1977 1984 – 1986 6
10. Karosa ŠM 11 1630 135, 140 – 148 1978 1978 (?) 10
11. Karosa ŠM 11 1630 154 – 165 1979 1979 (?) – 1988 12
12. Karosa ŠM 11 1630 171 – 194 1980 1980 – 1981 (?) 24
13. Karosa ŠM 11 1630 197 – 198 1981 1981 (?) 2
Spolu 1968 – 1981   104

Technické parametre

Dĺžka 10985 mm (ŠM 11 1608, ŠM 11 1620)
11170 mm (ŠM 11 1630)
Šírka 2500 mm
Výška 2985 mm (ŠM 11 1608)
3120 mm (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výška podlahy 880 mm
885 mm
Rázvor 5500 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1 (ŠM 11 1608)
29 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Počet miest na státie 59 (ŠM 11 1608)
67 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celkový počet miest 90 + 1 (ŠM 11 1608)
96 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Pohotovostná hmotnosť 7800 kg (ŠM 11 1608)
8720 kg (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celková hmotnosť 15550 kg (ŠM 11 1630)
Motor Škoda ML 630, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1608)
Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výkon motora 132,4 kW / 2150 rpm (Škoda ML 630)
148,5 - 154,4 kW / 2000 rpm (Škoda ML 634)
Objem motora 11150 cm3 (Škoda ML 630)

11940 cm3 (Škoda ML 634)
Krútiaci moment motora 778 Nm / 1300 rpm (Škoda ML 634)
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom
Zapaľovanie PAL
Riadenie Technometra 712HRS 350-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: Liaz, nezávislé zavesenie kolies, rovnobežníková konštrukcia s nerovnako dlhými ramenami
zadná: RÁBA A 018, hnacia, tuhá s planétovou prevodovkou v nábojoch kolies, stály redukčný prevod
Pneumatiky 10 x 20"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili zvonka oplechovanú panelovú karosériu s ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitmi, podlaha bola z drážkovej gumy. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s PVC poťahom v mestskom usporiadaní 2 + 1. V bočnici umiestnili troje skladacie dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča získalo polouzavretú kabínku bez bočných manipulačných dverí. Vykurovanie interiéru zabezpečoval naftový agregát, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá.

Výrobné série s medzi sebou líšili nielen motorom, rozmermi a obsaditeľnosťou, ale aj vzhľadom. Typ 1608 sa vyznačoval vlnitými plechmi na bočniciach, transparentom nad prednými dvermi a mriežkou v spodnej časti prednej masky. Pri type 1620 boli vlnité plechy nahradené rovnými a červený pás na bočniciach autobusu posunutý vyššie.

Katalóg vozidiel

77 78 79

80 82 83 84

79II 91 92 93

94 95 96 97 98 99 100

71 72 73 101 102 103 104

51 69 70 74 75 76 110

67 69II 77II 114

56 58 59 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128

129 130 131 132 133 134

135 140 141 142 143 144 145 146 147 148

154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165

171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194

197 198

Legenda a štatistika

77vyradené vozidlo: 104 (100 %)
79IIevidenčné číslo 79 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
PO 27-82do 197077od 1970
PO 27-83do 197078od 1970
PO 28-36do 197079od 1970
PO 30-42do 197080od 1970
PO 31-98do 197082od 1970
PO 31-99do 197083od 1970
PO 32-00od 197084do 1970

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.