VozidláAutobusy › Ikarus 280

Ikarus 280.10 #247 z 10. série po GO
Ikarus 280.08 #262 z 11. série po GO
Ikarus 280.08 #297 z poslednej série po GO
Ikarus 280.10 #291 po GO v BBDS v korporátnom nátere
Ikarus 280.08 #299 v korporátnom nátere

Úvod

Ikarusy 280 od výrobcu Továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapest boli prvými kĺbovými vozidlami v prešovskej MHD. Dodávali sa od roku 1975 do roku 1995 v rôznych vyhotoveniach.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.08 149 – 151 1978 1978 (?) 3
2. Ikarus 280.08, Ikarus 280.02 166 – 168 1979 1979 (?) 3
3. Ikarus 280.10 169 – 170 1980 1980 (?) – 1993 2
4. Ikarus 280.10 195 – 196 1981 1981 (?) – 1993 2
5. Ikarus 280.08 199 1982 1982 1993 1
6. Ikarus 280.08 217 1983 1983 1993 1
7. Ikarus 280.10, Ikarus 280.08 222 – 225 1984 1984 (?) – 2001 4
8. Ikarus 280.08 226 1985 1985 1997 1
9. Ikarus 280.08 235 1986 1986 2000 1
10. Ikarus 280.10 246 – 247 1987 1987 2002 2
11. Ikarus 280.08 262 1988 1988 2004 1
12. Ikarus 280.08, Ikarus 280.10 288 – 289, 291 – 292 1989 1989 2002 – 2005 4
13. Ikarus 280.08 297 – 304 1990 1990 2000 – 2005 8
Spolu 1978 – 1990   33

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 39 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie 110 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest 149 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Motor RÁBA-MAN D 2356 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)
RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)
RÁBA-MAN D 2156 HM6UT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989 - 1990)
Výkon motora 162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
160 kW / 1900 rpm (RÁBA D10UTSLL-160)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)

10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Krútiaci moment motora 883 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
820 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel ZF S6-90U-734, manuálna (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 - 1990)
Nápravy predná: LiAZ A4, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
stredná: RÁBA MVG 018/118, tuhá, hnacia
zadná: LiAZ A5, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
zadná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom.

Dvanásť rokov, počas ktorých boli dodávané Ikarusy 280, prirodzene prinieslo aj rozdiely medzi jednotlivými sériami. Steny interiéru pokrýval sololit rôzneho vyfarbenia, ktorý bol pri starších sériach tmavohnedý, pri novších béžový. Autobusy prvej série nemali uzavretú kabínu vodiča, série od roku 1979 dostali uzavretú kabínu s dverami otváranými smerom do priestoru cestujúcich, neskôr sa zmenil tvar kabíny a dvere na nej sa zmenili na posuvné. Prvé vozidlá mali antikorové madlá, neskoršie autobusy dostali biele tyče, ktorých farba sa od roku 1985 zmenila na čiernu. Rovnako sa z bielej na čiernu zmenilo aj vyfarbenie krytov pohonov dverí. Pôvodne mali Ikarusy všetky nápravy typu Trilex, okolo roku 1984 sa stredná hnacia náprava zmenila na diskovú, v roku 1985 došlo aj k zmene typu prednej a zadnej nápravy z pôvodných trilexových na diskové. Trilexové nápravy sa potom opäť použili v roku 1990. Od roku 1987 boli nápravy doplnené prestencami. Vozidlá spred roku 1985 mali koženkové poťahy sedadiel svetlohnedej farby, novšie vozy už tmavohnedé. Odlišnosti sa týkali aj vonkajšieho vzhľadu: prvá séria mala nápis "IKARUS" na prednej maske roztiahnutý medzi smerovkami na celú šírku, posledné nápis "IKARUS 280" v ľavej polovici predného čela. V roku 1988 nahradil ozdobnú hliníkovú lištu na bokoch gumený predel.

Katalóg vozidiel

149 150 151

166 167 168

169 170

195 196

199

217

222 223 224 225

226

235

246 247

262

288 289 291 292

297 298 299 300 301 302 303 304

Legenda a štatistika

149vyradené vozidlo: 33 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.