Úvod

Modernizáciou skeletu autobusu Škoda 706 RO vznikol typ Škoda 706 RTO vyrábaný v rokoch 1958 - 1971. Karoséria pochádzala z dielní firmy Karosa Vysoké Mýto a podvozky s motormi dodávali závody LIAZ Rýnovice a Mnichovo Hradiště. Pracovalo sa aj na kĺbovej verzii RTO-K, ale vyrobil sa len jeden prototyp. Už koncom roku 1958 odkúpili Jelczańskie Zakłady Samochodowe licenciu na autobusové karosérie 706 RTO a tak výroba autobusov československého pôvodu prebiehala aj v Poľsku (podvozky a motory sa naďalej dovážali z Československa). Vďaka svojmu vzhľadu dostali autobusy prezývku „Uhorka“.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 706 RTO MTZ NX 40-81 – NX 40-86 1958 1959 1968 – 1970 6
2. Škoda 706 RTO MTZ NX 76-08, NX 76-57 1960 1960 1974 – 1975 2
3. Škoda 706 RTO MTZ PO 12-26, PO 12-29 1963 1963 1972 – 1974 2
4. Škoda 706 RTO MTZ PO 12-91 – PO 12-93, PO 14-79 1964 1964 1972 – 1973 4
5. Škoda 706 RTO MTZ PO 21-15 1966 1966 1974 1
6. Škoda 706 RTO MTZ PO 23-58 – PO 23-61 1967 1967 1974 – 1976 4
7. Škoda 706 RTO MTZ PO 26-35 – PO 26-38 1968 1968 1976 4
8. Škoda 706 RTO MTZ PO 29-20 – PO 29-21, PO 29-23 – PO 29-25 1969 1969 1977 – 1978 5
9. Škoda 706 RTO LUX 81 1970 (?) 1
10. Škoda 706 RTO MTZ 52, 85 – 89 1970 1970 (?) – 1978 6
11. Škoda 706 RTO MTZ 90 1971 1971 1976 1
Spolu 1958 – 1971   36

Technické parametre

Dĺžka 10810 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2980 mm
Počet dverí 2 + 1 manipulačné pre vodiča (MTZ)
1 + 1 manipulačné pre vodiča (LUX)
Počet miest na sedenie 22 + 2 (MTZ)
46 + 1 (LUX)
Počet miest na státie 55 (MTZ)
0 (LUX)
Celkový počet miest 77 + 2 (MTZ)
46 + 1 (LUX)
Pohotovostná hmotnosť 8570 kg (MTZ)
8950 kg (LUX)
Celková hmotnosť 14400 kg (MTZ)
14780 kg (LUX)
Motor Škoda 706 RT, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 117,6 kW / 1900 rpm
Objem motora 11781 cm3
Maximálna rýchlosť 66 km/h (MTZ)
85 km/h (LUX)
Prevodovka Praga, manuálna, 5-stupňová
Zapaľovanie PAL
Pneumatiky 11 x 20"

Fotografie

Opis

Na podvozku Škoda 706 RTOch umiestnili oceľovú polosamonosnú karosériu trambusového typu, zvonku oplechovanú. Do pravej bočnice pri type MTZ (Mestská TuZemská) a MEX (Mestská EXportná) umiestnili pre rýchlu výmenu cestujúcich dvojicu dvojdielnych dverí s elektropneumatickým pohonom. Prímestská verzia CAR mala jedny štvordielne dvere v prednej časti za prednou nápravou. V zájazdovej verzii LUX umiestnili v prednej časti jedny jednokrídlové "búchacie" dvere. Bočnice a strop nad oknami v interiéri pokryli umakartom, zvyšnú časť stropu sololitovými doskami, pri niektorých sériách dierkovanými. Drevenú podlahu pokryli gumeným kobercom. Osvetlenie interiéru riešili žiarovkovými svietidlami. Pre cestujúcich umiestnili v interiéri spočiatku laminátové, neskôr koženkové sedadlá (rôznych typov) v priečnom usporiadaní 2 + 1, resp. 2 + 2 (CAR a niektoré verzie MEX). Pri zadných dverách umiestnili v prvých sériách sedadlo pre sprievodcu. Verziu LUX vybavili pohodlnejšími polohovateľnými sedadlami v usporiadaní 2 + 2, sieťkami na batožinu nad sedadlami a "záhradkou" na streche. Pracovisko vodiča s vlastnými dverami v ľavej bočnici oddelili od priestoru pre cestujúcich polovičnou zástenou a krytom motora.

Vykurovanie vozidla v zimnom období zabezpečili naftovým agregátom v bočnej schránke autobusu. Vetranie interiéru zabezpečili v prvých sériách (cca do r. 1960) dvoma veľkými stropnými vetrákmi a výklopnými časťami bočných okien. Pri ďalších sériách MTZ použili jeden veľký výklopný stropný vetrák, tri malé stropné vetráky pretlakového vetrania a posuvné horné časti bočných okien (spočiatku všetky, neskôr každé druhé). Exportné série MEX vybavovali dvoma veľkými a dvoma malými strešnými vetrákmi, niektoré série, pôvodne určené do teplejších krajín, vybavili aj veľkými posuvnými časťami bočných okien.

Autobusy prvých sérií MTZ a MEX dodali v červenom nátere s bielou strechou a okennou časťou. Neskoršie série (cca. od polovice roka 1968) dostali v podokennej časti biely pás. Priestor pre linkovú orientáciu na prednom a zadnom čele dostal pri prvých autobusoch hranatý, neskôr zaoblený tvar. Prvé série autobusov mali v prednom nárazníku umiestnenú dvojicu žltých reflektorov do hmly.

Katalóg vozidiel

PO 08-18 PO 08-19 PO 08-20 PO 08-21 PO 08-22 54

56 57

58 59

60 61 62 63

64

69 70 71 72

73 74 75 76

62II 63II 64II 65 66

81

52 85 86 87 88 89

90

Legenda a štatistika

PO 08-18vyradené vozidlo: 36 (100 %)
62IIevidenčné číslo 62 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
NX 40-81do 1964PO 08-18od 1964 
NX 40-82do 1964PO 08-19od 1964 
NX 40-83do 1964PO 08-20od 1964 
NX 40-84do 1964PO 08-21od 1964 
NX 40-85do 1964PO 08-22od 1964 
NX 40-86do 1964PO 08-231964 - 197054od 1970
NX 76-08do 1964PO 08-311964 - 197056od 1970
NX 76-57do 1964PO 08-321964 - 197057od 1970
PO 12-26do 197058od 1970 
PO 12-29do 197059od 1970 
PO 12-91do 197060od 1970 
PO 12-92do 197061od 1970 
PO 12-93do 197062od 1970 
PO 14-79do 197063od 1970 
1.2.3.
PO 21-15do 197064od 1970 
PO 23-58do 197069od 1970 
PO 23-59do 197070od 1970 
PO 23-60do 197071od 1970 
PO 23-61do 197072od 1970 
PO 26-35do 197073od 1970 
PO 26-36do 197074od 1970 
PO 26-37do 197075od 1970 
PO 26-38do 197076od 1970 
PO 29-20do 197062IIod 1970 
PO 29-21do 197063IIod 1970 
PO 29-23do 197064IIod 1970 
PO 29-24do 197065od 1970 
PO 29-25do 197066od 1970 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.