Jesenné novinky vo vozidlovom parku

Počas jesene došlo k požiaru midibusu či vyradeniu niektorých autobusov, v ukrajinskom Ternopile boli zase zaradené ex-prešovské 24 Tr do premávky.

Situácia vo vozidlovom parku je na sklonku jesene aj napriek niekoľkým odstaveným vozidlám relatívne stabilná, hoci je aj v súvislosti s požiarom midibusu Iveco First #390 čoraz ťažšie zabezpečovať adekvátnu výpravu vozidiel na midibusové linky. Záchranou by malo byť niekoľko elektrobusov SOR EBN 8, ktoré budú dodané v priebehu nasledujúceho roka. Tak, ako bolo kedysi zvykom, aj teraz je článok rozdelený do menších častí, ktoré obsahujú oficiálne informácie o aktuálnom stave vybraných vozidiel. Za poskytnuté informácie aj touto cestou ďakujeme oddeleniu Technickej prevádzky v Dopravnom podniku mesta Prešov, a.s.


Autobusová doprava

Karosa B 961
Posledným preživším zástupcom vysokopodlažných vozidiel v DPMP bola Karosa B 961 #383, vyrobená v roku 2006 a do Prešova dodaná v roku 2013 odkúpením zo SAD Zvolen. Oficiálna rozlúčka sa konala 17. júna 2022, aj napriek tomu však ešte niekoľkokrát zasiahla do premávky. Definitívne bola vyradená k 30. septembru 2022.

Irisbus Citybus 18M
Z trojice kĺbových Citybusov zasahuje pravidelne do premávky iba vozidlo #355. Vozidlo #356 je dlhodobo odstavené už od začiatku roka, občas však ešte v premávke vypomôže autobus #354.

Irisbus Citelis 18M
V porovnaní so Citybusmi je mierne horší stav v evidencii kĺbových Citelisov, jediným zástupcom tohto typu, ktorý sa pravidelne objavuje na linkách je vozidlo #358. Autobus #357 bola naposledy na linkách 8. novembra, kedy došlo k poruche prevodovky, v súčasnosti sa rieši jej oprava. #359 bola odstavená z premávky o dva týždne neskôr, vo výprave bola naposledy 23. novembra, kedy došlo k poruche. Aktuálne sa čaká na dodanie náhradných dielov. V premávke sa neobjavuje ani najnovší kĺbový Citelis #370, ktorý nezvládol ani druhý pokus o novembrové nasadenie. Vo Veľkom Šariši dostal poruchu, ktorá si vyžadovala odťah pracovným vozidlom - pri odťahu sa ale autobusu zablokovalo riadenie a došlo ku kolízii so stĺpom CSS. Okrem náhradných dielov kvôli poruche teda čaká aj na náhradné diely pre časti, ktoré boli poškodené pri nehode.

Irisbus Citelis 12M
Z autobusov #362 a #365 bol zlepená busboardová reklama na predajcu izolácií Fatrafol, ktorá bola v zápätí nahradená predvolebnou inzerciou na kandidáta Františka Oľhu. Po voľbách boli busboardy odstránené a autobusy teraz jazdia bez reklám. Nová busboardová reklama na stavebniny PIL-STAV bola umiestnená na autobus #364. Na autobuse #367 bola zase v novembri nahradená busboardová reklama na Autoškolu Delňa za reklamu na e-shop elektrony.sk.

Iveco First FCLLI
Asi najväčšou udalosťou tejto jesene v prešovskej MHD bol požiar midibusu Rošero #390, ktorý vzbĺkol na zastávke Divadlo Jonáša Záborského v čase, keď prichádzal na východziu zastávku linky 41 smer Surdok. K požiaru došlo 18. novembra, vo vozidle sa v tom čase nenachádzal žiadny cestujúci, do nemocnice bol však bohužiaľ prevezený vodič autobusu, ktorý sa nadýchal splodín horenia. Počas požiaru sa prejavil nedostatok elektricky ovládaných dverí týchto minibusov, ktoré bolo nemožné núdzovo otvoriť zvnútra. Po ukončení hasenia bol autobus dopravený do vozovne, prikrytý pohotovo zakúpenou fóliou a následne k 29. novembru vyradený z evidencie.

Dokumentačné foto © Marián Kokoruďa

Okrem tejto nešťastnej udalosti bola v priebehu septembra odstránená busboardová reklama na Fatrafol z vozidla #387, toto vozidlo a autobus #389 následne obdržali predvolebný busboard na kandidáta Ľuboša Micheľa. Na prelome októbra a novembra boli reklamy z oboch vozidiel odstránené.

SOR NB 18 City
Jeden z dvojice najstarších zástupcov tejto modelovej rady, vozidlo #376, je po absolvovaní technickej kontroly len dočasne spôsobilé na premávku. Jedná sa pravdepodobne o závadu na prevodovke, pričom náhradné diely na jej opravu už boli objednané. Po oprave a opätovnej TK by malo byť znovu zaradené do výpravy.

Solaris Urbino 12
Trojica vozidiel (#378, #379, #392) niesla od septembra do októbra busboardové reklamy na cereálne tyčinky Corny Big. Vozidlo #391 bolo od 13. októbra odstavené z premávky kvôli poruche, čakalo sa na náhradné diely. Autobus bol spojazdnený 9. decembra a do výpravy zaradený 13. decembra.

SOR BN 10.5
Vozidlu #407 vypršala platnosť technickej kontroly, preto bolo od 25. novembra odstavené z premávky. Po vykonaní technickej kontroly, ktorou autobus prešiel úspešne 9. decembra, bol opätovne zaradený do premávky. Autobus #411 také šťastie nemal, v zadnej časti priestoru pre cestujúcich došlo k vážnemu poškodeniu podlahy, autobus bol následne označený za neprevádzkyschopný. Na linku bol naposledy vypravený 8. novembra, v ten istý deň sa rozhodlo aj o jeho odstavení, a nasledujúceho dňa bol vyradený.

Irisbus Crossway LE 12.8
Z dvojice škandinávcov je už istý čas nasadzovaný len jeden kus, autobus #409 je od 21. septembra odstavený pre poruchu prevodovky. Prevodovka sa aktuálne nachádza v servise, kde aktuálne prebieha jej oprava.

© Marián Kokoruďa

Trolejbusová doprava

Škoda 24 Tr
V evidencii dopravného podniku sa stále nachádzajú 4 krátke trolejbusy Škoda 24 Tr, z ktorých do premávky aktívne zasahujú už len vozidlá #706 a #712. V pondelok 12. a utorok 13. decembra bol po dlhej dobe vypravený aj trolejbus #701, cestujúcich tak s výnimkou jedného nasadenia v máji odviezol po dlhých desiatich mesiacoch.

Omnoho viac sa však darí ex-prešovským 24 Tr #703 a #705, ktoré už aktívne zarezávajú v západoukrajinskom Ternopile. Ich súčasný vlastník, dopravca Тернопільелектротранс, zaradil prvé menované vozidlo na linky 13. októbra, druhé až 2. novembra. Obe vozidlá boli pridelené na miestnu trolejbusovú linku 2. Vozidlo #703 (v Ternopile jazdiace pod číslom #189) už stihlo obdržať aj celovozidlovú reklamu na miestnu vodoinštalatérsku spoločnosť Код води.

© лихвар (alltransua.com)

Škoda 25 Tr
Pri príležitosti 30. výročia prevádzky trolejbusovej dopravy na Sekčove bola v rámci akcie na linky 4 a 8 vypravená Škoda 25 Tr #710. Žiaľ, v druhý deň akcie vozidlo dostalo poruchu a bolo nahradené Škodou 25 Tr #709, ktorá sa na linke ocitla prvýkrát od minuloseptembrovej návštevy Pápeža Františka. Mimo tejto akcie sa však už tieto vozidlá v pravidelnej premávke nevyskytujú a vzhľadom na dostatok trolejbusov 31 Tr je ich ďalšie nasadenie v budúcnosti veľmi nepravdepodobné.

© MichalMat

Škoda 31 Tr
Vzhľadom na nižší počet trolejbusov, ktorý je v súčasnosti skrz výluku Čierneho mosta potrebný, sa v premávke pravidelne objavujú len najnovšie trolejbusy 31 Tr. Sporadicky však do premávky zasiahnu aj staršie vozidlá z rokov 2013 a 2014, a to #715, #717, #718 a #719.

Škoda 30 Tr
Výprava krátkych trolejbusov typu 30 Tr je veľmi stabilná a málokedy dochádza k ich odstavovaniu, aktuálne sú odstavené iba trolejbusy #735 (od septembra) a #737 (od novembra).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Asi už nie je na mieste veriť, že #714 sa ešte vráti do premávky, alebo?