Popis projektu
Účelom projektu "DPMP, Modernizácia vozového parku trolejbusov v Prešove" je zvrátiť aktuálny nepriaznivý vývoj v deľbe prepravnej práce v osobnej doprave medzi mestskou hromadnou dopravou (MHD) a individuálnou automobilovou dopravou (IAD) a zároveň vytvoriť podmienky pre trvalo udržateľnú mestskú mobilitu. Dlhodobým cieľom je vytvoriť z trolejbusovej trakcie nosnú kostru dopravného systému v Prešove, čo by však nebolo možné bez väčšej investície do vozidlového parku trolejbusov. V júli 2016 nadobudla účinnosť Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na realizáciu nákupu 15 nových nízkopodlažných klimatizovaných trolejbusov, ktoré mali v premávke nahradiť trolejbusy Škoda 14 a 15 Tr, a tak znížiť priemerný vek vozidiel a výrazne zvýšiť atraktivitu a spoľahlivosť dráhovej MHD v Prešove. Po uplatnení opcie pripadalo v úvahu zakúpenie ďalších 10 nových nízkopodlažných klimatizovaných trolejbusov, ktoré by rozšírili vozidlový park.
Priebeh projektu
V prvej etape projektu bolo po verejnom obstarávaní dodaných 5 kusov nových štandardných trolejbusov typu Škoda 30 Tr SOR a 10 kusov nových kĺbových trolejbusov Škoda 31 Tr SOR. Tieto vozidlá boli do Prešova postupne dodávané od decembra 2016 až do apríla 2017. Dňa 20. decembra 2016 sa v priestoroch DPMP, a. s. na Bardejovskej ul. uskutočnila tlačová konferencia a slávnostné preberanie prvých šiestich trolejbusov od víťaza verejnej súťaže - Škody Electric, a. s. Plzeň. Dodané trolejbusy postupne absolvovali technicko-bezpečnostné skúšky a prebehlo taktiež zaškoľovanie vodičov. Na základe toho im boli vydané technické preukazy a následne museli byť trolejbusy poistené. Až po dokončení týchto úkonov sa v januári mohli prvé trolejbusy zaradiť do ostrej premávky s cestujúcimi.
Na jar roku 2017 boli postupne dodané trolejbusy Škoda 30 Tr SOR. Nakoľko sa jednalo o nový typ trolejbusu, ktorý dovtedy v Prešove nebol prevádzkovaný, museli prejsť školením na riadenie a obsluhu tohto typu všetci vodiči a technickí pracovníci dopravcu. Prvý trolejbus 30 Tr s číslom #732 sa do premávky s cestujúcimi zaradil 15. mája 2017. Od 16. mája 2017 boli do premávky nasadzovaných všetkých 15 nových trolejbusov, ktoré značne zvýšili spoľahlivosť a kultúru cestovania v MHD.
Druhá etapa projektu spočívala v uplatnení opcie na dodávku 4 kusov trolejbusov 30 Tr SOR a 6 kusov trolejbusov 31 Tr SOR. Podmienkou pre uplatnenie opcie bolo navýšenie výkonov trolejbusovej trakcie, resp. výstavba nových trolejbusových tratí. Dopravný podnik si podpisom zmluvy uplatnil opciu vo februári roku 2020 a nové trolejbusy boli postupne dodané na prelome mesiacov september a október 2020.
Základné údaje o projekte
- Aktivity projektu: Nákup trolejbusov
- Počet dodaných vozidiel:
- 10 kĺbových a 5 štandardných (I. etapa)
- 6 kĺbových a 4 štandardné (II. etapa)
- Realizácia projektu:
- 10/2016 - 12/2017 I. etapa
- 1/2020 - 12/2020 II etapa
- Celkové finančné náklady:
- 7 909 914,65 € v I. etape
- 4 928 877,72 € v II. etape
- Spolufinancovanie (95 %): Operačný program Integrovaná infraštruktúra - Európske štrukturálne a investičné fondy
- Merateľné ukazovatele:
- Počet cestujúcich prepravených dráhovou MHD v mestách Bratislava, Košice, Žilina, Prešov a Banská Bystrica - 7 661 234 (I. etapa)
- Počet nových mobilných prostriedkov dráhovej mestskej hromadnej dopravy (električky, trolejbusy) vhodných tiež pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou - 15 (I. etapa)
- Počet cestujúcich prepravených dráhovou MHD v mestách Bratislava, Košice, Žilina, Prešov a Banská Bystrica – 14 096 566 (II. etapa)
- Počet nových mobilných prostriedkov dráhovej mestskej hromadnej dopravy (električky, trolejbusy) vhodných tiež pre cestujúcich s obmedzenou mobilitou - 10 (II. etapa)