Úvod

Mestská dopravná spoločnosť, a.s., Považská Bystrica (MDS), ktorá vznikla v roku 2006 za účelom prevádzkovania mestskej hromadnej dopravy v Považskej Bystrici, si zaobstarala 21 nových autobusov, medzi ktorými bolo aj 14 autobusov štandardnej dĺžky Karosa B 952E z produkcie českej Karosy Vysoké Mýto.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952E.1716 PB-837AZ, PB-838AZ, PB-839AZ, PB-840AZ, PB-841AZ, PB-842AZ, PB-843AZ, PB-844AZ, PB-845AZ, PB-846AZ, PB-847AZ, PB-848AZ, PB-849AZ, PB-850AZ 2006 2006 2018 – 2024 14
Spolu 2006   14

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm vpredu
890 mm vzadu
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 1682D, Euro 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF 6S 1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: Škoda, tuhá
zadná: Meritor U 167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22.5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje dvojkrídlové výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Bočné okná osadili technológiou lepenia. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Oproti stredným dverám umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, dvomi výklopnými stropnými vetrákmi a tromi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Vyhrievanie vyriešili nezávislým kúrením Eberspächer Hydronic 30.

Informovanie cestujúcich zabezpečili prostredníctvom informačného systému firmy EMtest. Vozidlá nalakovali červenou metalízou.

Úpravy

V roku 2012 dostali niektoré autobusy na bočnice nálepky s logom spoločnosti MDS a kontaktnými informáciami.

Na jar 2013 dostali niektoré vozidlá vnútorný LCD displej firmy Bustec pre zobrazovanie informácií o trase spoja a tiež pre reklamné účely. V roku 2014 pribudlo v niektorých vozidlách Wi-Fi pripojenie k internetu, ktoré bolo realizované v spolupráci so spoločnosťou See&Go.

Prevádzka

Autobusy sa zaradili do premávky začiatkom septembra 2006 po prevzatí liniek MHD v Považskej Bystrici spoločnosťou MDS od pôvodného dopravcu SAD Trenčín.

Od 1. novembra 2020 prevzal novovzniknutý Dopravný podnik mesta Považská Bystrica do svojej prevádzky od MDS väčšinu zostávajúcich prevádzkovaných vozidiel - 841AZ, 843AZ, 846AZ, 847AZ, 848AZ, 849AZ a 850AZ. Autobusy 842AZ a 844AZ zostali naďalej u MDS, pričom prvý z nich bol ako záloha, druhý nebol využívaný vôbec.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie vozidiel Karosa B 952E začalo v roku 2018, kedy boli vyradené prvé tri autobusy tohto typu. Vyradenie týchto autobusov umožnila dodávka piatich nových nízkopodlažných autobusov Iveco Urbanway 12M v roku 2017. Vyraďovanie postupne pokračovalo aj v nasledujúcich rokoch po zakúpení nových autobusov.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.