Alternatívne uvažuje o zriadení vlastného dopravného podniku.
Mesto Považská Bystrica vyhlásilo verejnú súťaž na obstaranie poskytovateľa služieb MHD, ktorý by mal prevádzkovať linky MHD od septembra tohto roka na obdobie 10 rokov s možnosťou predĺženia o ďalších 5 rokov. V prípade, ak by bola súťaž neúspešná, mesto zvažuje možnosť prevádzkovania MHD vlastným dopravným podnikom.
Aktualizácia: V závere augusta 2020 mesto verejnú súťaž zrušilo, pretože sa zmenili podmienky, za ktorých sa verejné obstarávanie vyhlásilo (mesto sa medzitým dohodlo s MDS o odkúpení prevádzky MHD a založilo vlastný dopravný podnik).
Koncesná zmluva sa neosvedčila
Začiatkom minulého roka skončila platnosť pôvodnej zmluvy vo verejnom záujme na poskytovanie služieb mestskej autobusovej dopravy z roku 2006. Mesto sa vtedy rozhodlo vyskúšať nový spôsob zabezpečovania služieb MHD prostredníctvom koncesnej zmluvy s dovtedajším dopravcom, spoločnosťou MDS, a.s., v ktorej má mesto Považská Bystrica menšinový podiel. Koncesná zmluva bola uzavretá na 18 mesiacov do konca augusta 2020. Podľa mesta sa koncesná zmluva neosvedčila, preto má záujem sa opäť vrátiť k pôvodnému modelu.
"Tým, že súťažíme, chceme, aby mestská doprava bola vo verejnom záujme. Súčasná koncesná zmluva dostáva dopravcu do pozície, že musí prepraviť určitý počet ľudí, inak má riziko straty a tak logicky nechce vykonávať spoje, kde chodí málo ľudí ako napríklad do Milochova, Podvažia a podobne," uviedol viceprimátor mesta Peter Máťoš na webovej stránke mesta.
Plánované zvýšenie výkonov
Oproti súčasnému stavu by sa mal mierne navýšiť rozsah dopravných výkonov, ktorý bol pri minuloročných zmenách výrazne okresaný. V aktuálnej koncesnej zmluve bol dohodnutý objem odjazdených vozidlových kilometrov na úrovni 881-tisíc km, ktorý sa ukázal ako nedostatočný, preto bol neskôr zvýšený na 900-tisíc km ročne. V súťažných podkladoch novej súťaže mesto predpokladá odjazdenie 935-tisíc km ročne.
"Je to z dôvodu, že v Milochove končí vlaková zastávka. Obyvatelia tejto prímestskej časti zostanú onedlho bez vlakového spojenia, preto sa o ich prepravu musíme postarať prostredníctvom MHD. Taktiež chceme posilniť večerné spoje v celom meste, aby doprava bola ešte dostupnejšia," upresnil rozsah navýšenia výkonov Peter Máťoš. Mesto odhaduje, že ročne by prevádzka MHD mohla stáť 2 038 300 € bez DPH.
Z hľadiska vozidlového parku mesto požaduje, aby priemerný vek používaných vozidiel na linkách MHD bol najviac 10 rokov, pričom najstaršie vozidlá nesmú mať viac ako 14 rokov. Minimálne polovica vozidlového parku musí byť klimatizovaná a aspoň 40 % autobusov musí byť bezbariérových. Všetky nové autobusy však už majú byť nízkopodlažné a klimatizované. Podľa technických štandardov sa budú používať nízkokapacitné a veľkokapacitné vozidlá, pričom za veľkokapacitné sa bude považovať už 10,5-metrové trojdverové vozidlo s počtom sedadiel aspoň 38.
Možnosť založenia vlastného dopravného podniku
Mesto sa tiež pripravuje aj na situáciu, ktorá nastala vo viacerých iných slovenských mestách, kde bolo obstarávanie nového dopravcu neúspešné. Riešením je podľa mesta založenie mestského dopravného podniku v 100 %-nom vlastníctve mesta.
"Čo sa týka celej tejto súťaže, uvedomujeme si, že mnohé samosprávy aj po oveľa dlhšom prípravnom období dopadli tak, že sa im nakoniec nikto neprihlásil. Prípadne, že im ponúkli oveľa vyššiu sumu za prevádzku, ako bola v súťažných podkladoch. Nič preto nenechávame na náhodu a začali sme aj rokovania so súčasným majiteľom spoločnosti o podmienkach, za akých by sme hromadnú dopravu prevzali pod mesto. Tým pádom by nám to rozviazalo ruky, lebo tým, že majú 66 percent, sme vo veľkej nevýhode. Naše rozhodovacie právo v MDS je nulové. Ak by sme si MHD prevádzkovali sami, mohli by sme flexibilne a pružne pracovať s cestovným poriadkom aj s dopravnou obslužnosťou," uviedol primátor Považskej Bystrice Karol Janas.
Za týmto účelom bolo podpísané memorandum medzi akcionármi Mestskej dopravnej spoločnosti o možnom odčlenení dopravných služieb do nového mestského dopravného podniku a vzájomnom vysporiadaní sa akcionárov.
Doplnené: Mesto Považská Bystrica predĺžilo lehotu na predkladanie ponúk v súťaži z 20.7.2020 na 17.8.2020. Mesto zároveň medzitým založilo spoločnosť Dopravný podnik mesta Považská Bystrica, s.r.o., ktorá by v prípade neúspešnej súťaže mala prevziať prevádzkovanie MHD v Považskej Bystrici od spoločnosti MDS.
Vlaran