Kĺbový autobus Karosa B 961 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 941E. V Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2001 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 941E bolo použitie motora spĺňajúceho normu Euro 3 a nový výrobný postup. Zostavený skelet autobusu ošetrili kataforézou proti korózii, čo umožnilo predĺžiť životnosť autobusu na 12 rokov. Nitriansky dopravca získal jedno vozidlo tohto typu v roku 2013 od Veolia Transport Morava.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa B 961.1970
NR-698GX
2002
2013
2019
1
Spolu
2002
1
Technické parametre
Dĺžka
17590 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. - 4. dvere)
Počet dverí
4
Počet miest na sedenie
45 + 1
Počet miest na státie
122
Celkový počet miest
167 + 1
Pohotovostná hmotnosť
14400 kg
Motor
Iveco Cursor F2BE 1682C, EURO 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora
213 kW / 2050 rpm
Objem motora
7790 cm3
Krútiaci moment motora
1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť
70 km/h
Prevodovka
Voith D 851.3, 3-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom
Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Bočné oplechovanie osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoro dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri druhých dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, výklopnými stropnými vetrákmi a šiestimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi. Vozidlo bolo do Nitry dodané v bielo-modrom nátere.
Úpravy
Autobus počas prevádzky v Nitre obdržal optický informačný systém firmy R&G Mielec.
Prevádzka
Autobus počas prevádzky v Nitre slúžil ako záložné vozidlo.
Vyraďovanie a likvidácia
Vozidlo bolo vyradené v marci 2019 a následne bolo v septembri 2019 zošrotované priamo v areáli Arriva Nitra na Štúrovej ulici.
Ak si všimneš, začal sa postupné vylepšovanie nákresov, aj NBčky dostali viaceré verzie napríklad. BN 9,5, Scanie, Solarisy, C954, Van Hooly tiež. A naposledy pribudla asi NB18tka.
Veľmi ma to teší, lebo veľa nákresov chýbalo a boli zastaralé. A verím že raz by som to uvidel aj na zastávkovej tabuli svietiť.
Ričard