Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Išlo o linkový autobus vychádzajúci z typového radu Karosa 700. Prototyp Karosy C 744 vyrobili už v roku 1983, no pre viaceré technické problémy sa ich sériová výroba rozbehla naplno až v roku 1989. Keďže Karosa predstavila mestskú verziu kĺbového autobusu až v roku 1991, mnohé podniky zakúpili linkové Karosy C 744 aj pre potreby MHD. Do nitrianskej MHD sa však Karosa C 744 dostala až v roku 2006, keď SAD Nitra získala dlhodobým zapožičaním jeden kus od spoločnosti Connex Východné Čechy. Neskôr pribudli ďalšie autobusy tohto typu z Českej republiky.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa C 744.24
CR 82-55
1989
2006
2008
1
2.
Karosa C 744.24
CR 81-80, HKA 51-80
1989 – 1990
2007
2009
2
3.
Karosa C 744
TPA 88-44, TPA 55-68, TPA 88-52
1990 – 1992
2008
2009
3
Spolu
1989 – 1992
6
Technické parametre
Dĺžka
17355 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
890 mm
Rázvor
5600 mm a 6270 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
59 + 2
Počet miest na státie
70
Celkový počet miest
129 + 2
Pohotovostná hmotnosť
13800 kg
Motor
LIAZ ML 637 N Euro 0, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Polosamonosnú karosériu kĺbového autobusu zostavili oceľových panelov, prednú a zadnú časť spojili kĺbom s točnicou. Autobus mal tlačnú koncepciu, t. j. motor bol umiestnený v zadnej časti. Strop a bočnice interiéru obložili sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. Do pravej bočnice osadili troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere s rovnakou šírkou. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru zabezpečili naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie pomocou stropných vetrákov s elektrickými ventilátormi a hornými posuvnými časťami bočných okien. Kabínku vodiča riašili ako polouzavretú, podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch.