Úvod

Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Išlo o linkový autobus vychádzajúci z typového radu Karosa 700. Prototyp Karosy C 744 vyrobili už v roku 1983, no pre viaceré technické problémy sa ich sériová výroba rozbehla naplno až v roku 1989. Keďže Karosa predstavila mestskú verziu kĺbového autobusu až v roku 1991, mnohé podniky zakúpili linkové Karosy C 744 aj pre potreby MHD. Do nitrianskej MHD sa však Karosa C 744 dostala až v roku 2006, keď SAD Nitra získala dlhodobým zapožičaním jeden kus od spoločnosti Connex Východné Čechy. Neskôr pribudli ďalšie autobusy tohto typu z Českej republiky.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 744.24 CR 82-55 1989 2006 2008 1
2. Karosa C 744.24 CR 81-80, HKA 51-80 1989 – 1990 2007 2009 2
3. Karosa C 744 TPA 88-44, TPA 55-68, TPA 88-52 1990 – 1992 2008 2009 3
Spolu 1989 – 1992   6

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm a 6270 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 59 + 2
Počet miest na státie 70
Celkový počet miest 129 + 2
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Motor LIAZ ML 637 N Euro 0, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 80.40, manuálna, 5-stupňová
Nápravy predná: LIAZ

zadná: RÁBA
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu kĺbového autobusu zostavili oceľových panelov, prednú a zadnú časť spojili kĺbom s točnicou. Autobus mal tlačnú koncepciu, t. j. motor bol umiestnený v zadnej časti. Strop a bočnice interiéru obložili sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. Do pravej bočnice osadili troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere s rovnakou šírkou. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru zabezpečili naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie pomocou stropných vetrákov s elektrickými ventilátormi a hornými posuvnými časťami bočných okien. Kabínku vodiča riašili ako polouzavretú, podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch.

Katalóg vozidiel

CR 82-55

CR 81-80 HKA 51-80

TPA 88-44 TPA 55-68 TPA 88-52

Legenda a štatistika

CR 82-55vyradené vozidlo: 6 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.