Rok 2013 bol bohatý na udalosti v mestskej hromadnej doprave Nitra. Vybrali sme pre Vás tie najdôležitejšie z nich.
Od 1. júla sa zmenil názov prevádzkovateľa MHD Nitra Veolia Transport Nitra a.s. na ARRIVA NITRA a.s. Dôvodom zmeny obchodného názvu bola skutočnosť, že skupinu Veolia Transport v strednej a východnej Európe prevzala spoločnosť Deutsche Bahn, ktorá je materskou spoločnosťou dopravnej skupiny Arriva.
Linkové vedenie a organizácia dopravy
16. februára sa v celej sieti zaviedlo zastavovanie na zastávkach len na znamenie. Cestujúci v autobuse signalizujú výstup stlačením tlačidla, cestujúcim na zastávkach stačí čakať tak, aby ich vodič mohol včas vidieť. Zavedeniu zmeny predchádzala pomerne silná mediálna kampaň.
3. marca došlo k zmene cestovných poriadkov na viacerých linkách. Okrem drobných posunov, zrušenia či zriadenia nových spojov, sa k tomuto dátumu zrušila linka 29 na trase Gorazdova - Atletický štadión - Poliklinika Chrenová. Spojenie zastávok Atletický štadión a Poliklinika Chrenová po novom zabezpečila v dopoludňajších hodinách pracovných dní presmerovaná linka 30, ktorá začala premávať cez tieto zastávky a zároveň bola na Dieloch odklonená na zastávku Považská.
8. apríla sa začala dlho očakávaná oprava Štúrovej ul. v úseku od železničného priecestia v Mlynárciach až po križovatku Trnavskej a Hlohoveckej ul. Zastávky Správa ciest a Nipek boli počas rekonštrukcie v náhradných polohách. Od 20. apríla bol pre pokračujúce práce úsek zjednosmernený a trasy liniek 8 18 a 21 v smere do mesta presmerované po Bratislavskej, Chotárnej a Dubíkovej ul. Linka 22 bola odklonená na Pražskú ul., kde mala náhradné zastávky Bolečkova a Železničná zastávka Mlynárce. Prvé tri linky sa vrátili na svoje trasy 29. apríla, posledne menovaná až od 30. apríla.
Od 27. apríla boli opäť zriadené sezónne linky do Mestského parku a na Zobor. V pracovných dňoch premával štandardný autobus na linke 35 na trase Železničná stanica - Centrum - Andreja Hlinku, Centro - Mestský park a späť, v soboty, nedele a sviatky cyklobus (prestavaná Karosa B 732 519BM) na linke C35 na trase Klokočina, Kmeťova - Poliklinika Klokočina - Železničná stanica - Centrum - Andreja Hlinku, Centro - Mestský park s vybranými spojmi predĺženými až na Zobor, k nemocnici. V pracovných dňoch bol interval sezónnej dopravy 40 minút, počas víkendu 60 - 120 minút, a to v čase cca od 10. do 20. hodiny. Linka 35 premávala do 30. septembra, prevádzka cyklobusu na linke C35 bola zabezpečená až do 27. októbra.
1. júla bol zmenený cestovný poriadok linky 12, na ktorej bol znížený počet spojov zachádzajúcich do obce Branč.
Od 5. do 7. júla bola zabezpečovaná posilová doprava k podujatiam v rámci osláv 1150. výročia príchodu sv. Cyrila a Metoda na posilovej linke P1 s trasou Klokočina, Kmeťova - Divadlo Andreja Bagara - Chrenová, Gorazdova a linke P2 na trase Klokočina, Kmeťova - Golianova - Dolnočermánska - Rázc. Železničná stanica - Divadlo Andreja Bagara.
1. septembra sa zmenili cestovné poriadky niektorých liniek. Okrem iného bola linka 17 do Priemyselného parku posilnená novými spojmi a na linke 11 sa zriadila nová zastávka v obytnej lokalite Prameň.
Od 16. septembra sa rozšírila ponuka garantovaných bezbariérových spojov. V soboty, nedele a sviatky sa s výnimkou jediného vozidla vypravujú výhradne už len nízkopodlažné autobusy. Na zastávkach sa postupne vymenili vývesky s rozšírenými informáciami pre cestujúcich.
22. septembra počas Dňa bez áut premávali na linke 32 vložené spoje v úseku Kmeťova - Gorazdova, ktoré obsluhovali historické autobusy.
1. - 3. novembra premávala tradičná linka P15 zo zastávky Centrum po Cabajskej ul. k Novému cintorínu vzhľadom na zvýšený dopyt počas Sviatku všetkých svätých a Pamiatky zosnulých.
15. decembra bol opätovne upravený cestovný poriadok linky 12, kde došlo k ďalšiemu zníženiu počtu spojov premávajúcich do obce Branč.
Tarifa
V rámci Európskeho týždňa mobility od 16. do 22. septembra boli mimoriadne znížené ceny krátkodobých predplatných lístkov na polovicu. Týždenný cestovný lístok bol predávaný v cene 4 €, 24-hodinový cestovný lístok bol predávaný za 1 €.
K iným zmenám tarifných podmienok v priebehu roku nedošlo.
Vozidlový park ARRIVA NITRA (Veolia Transport Nitra)
4. januára došlo na Šindolke k požiaru kĺbového autobusu Van Hool 145EZ. Vozidlo bolo požiarom vážne poškodené a aj po roku je odstavené z prevádzky. Pri požiari sa nikto nezranil, autobus čakal na konečnej zastávke medzi spojmi.
20. februára sa do premávky opätovne zaradil autobus Mercedes-Benz O 345 551CA po strednej oprave. Autobus dostal nový lak vo farbách Veolia.
Od 25. júna sa začalo s inštaláciou elektronických tabúľ do posledných vozidiel, ktoré ich nemali. Tabule dostali všetky nové vozidlá ako aj staršie autobusy Scania OmniLink, Mercedes Citaro a Karosa B 961. Elektronické tabule boli naopak demontované z najstarších autobusov Karosa B 932, u ktorých sa počítalo so skorým vyradením. Po ukončení ich prevádzky tak do premávky zasahujú už len vozidlá s elektronickými tabuľami.
Počas osláv 1150. výročia príchodu sv. Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu premával 6. a 7. júla na posilovej linke P1 historický autobus Ikarus 280 441BE.
Od 10. júla do 22. júla sa do prevádzky postupne uviedlo 6 nových autobusov SOR BN 9,5. Počet midibusov sa tak zastavil na čísle 12. Midibusy premávajú na linkách s menším počtom cestujúcich alebo na linkách so sťaženými priestorovými pomermi pre bežné, 12-metrové autobusy. Zároveň boli zakúpené aj 3 "normálne" autobusy SOR BN 12 - tie sa oproti dodávkam z predošlých rokov odlišjú trojdverovým prevedením (autobusy tohto typu boli v predošlých rokoch dodávané so štyroma dverami).
V priebehu leta následne dojazdili posledné autobusy Karosa B 732 a Karosa B 932. Vozidlá boli administratívne vyradené začiatkom septembra. Jediným prevádzovým vozidlom Karosa B 732 je tak autobus 519BM, ktorý je prestavaný na cyklobus.
22. septembra pri príležitosti Dňa bez áut na linke 32 premávali vložené spoje vykonávané historickými autobusmi Karosa ŠL 11 a Ikarus 280.
MacT