Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Bolo by mozne vidiet navrh noveho cestovneho poriadku SAD Nitra, na ktoreho posudenie nie je zatial politicka vola ?
Reply on: vjMTV #3354:
Jojóój... čo všetko by som si ja predstavovať vedel.

Namiesto toho skús známych presvedčiť, aby tou L14 viac cestovali, lebo ako tak pozerám na jej obsadenosť, nerád by som v budúcnosti riešil jej obmedzovanie.

Re #3355 TeBeCe: Alebo tak...

Re #3357 Kalimero: Nechcem byť skeptik, ale som zvedavý ako dlho vydrží. Úprimne som chcel, aby v Nitre bola nočná doprava, pravidelná a slušná, no toto na mňa pôsobí dosť zvláštne. Ale inak nič v zlom.
Reply on: eMareq #3352:
a co je na tom, ze je taky aky je.. ved pisal turcani, ze z reklamy bude financovat bus.. tak sa necuduj.. skoda, ze som uz z VS davno prec, teraz by som ten nocak ocenil ? tak nech sluzi mladym.. ?
Reply on: vjMTV #3354:
nic ti nebrani napisat predstavitelom mesta aby si tolko spojov objednali ?
takto by som si v NR predstavoval CP LINKY 14:CK SATUR

04:40 58
05:05 10 17 29 35 45 58
06:05 10 15 25 30 40 50
07:00 10 20 30 40 50 58
08:05 17 25 35 45 55
09:05 17 25 35 45 55
10:05 17 25 35 45 55
11:05 17 25 35 45 55
12:05 15 30 45 50 55
13:05 10 17 27 37 47 57
14:05 10 17 27 33 40 45 55
15:05 10 17 27 33 40 45 55
16:05 17 27 37 47 57
17:05 17 27 37 47 57
18:05 17 27 37 47 57
19:15 30 45
20:00 15 30 45
21:00 20 40
22:00 20 40
23:00 20
Reply on: S499.1023 #3341:
Ha-ha, dobru mas pamat...
Reply on: LUK #3350:
No tak s týmto jazdiť v rámci mesta, ďakujem pekne. To kúpili od nejakej TJ ... 😃 Pozerám, vzadu to má nejaký spojler, žeby tuning? 😃 /Karosa C734T/. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale toto vyzerá skôr ako autobus na prezentáciu internetových technológií SWAN-u (niečo ako Chello bus) čomu viac napovedá aj tá reklama.

Re #3349 Vladimír: Ešte vám tam chýba nejaký čínsky rikša Nu Tung s jeho dopravou. 😉
Reply on: Vladimír #3348:
Ja len doplnim, ze skutocne taketo integrovane systemy su vsade okolo nas s vynimkou Ukrajiny, kde prave prevladaju divoke marsrutky. Inak je integrovana doprava v Polsku, Cechach, Rakusku i Madarsku. Najblizsie vzorovo fungujuce integrovane dopravy k Nitre su v Ostrave, Brne a Viedni.
Reply on: paiac #3344:
Pre mňa osobne najväčšia tragika uvedenej správy (okrem toho, že v NR je ďalší samozvaný verejný dopravca) je v tom, že prichádza v čase, keď SAD Nitra predkladá na posúdenie vlastný model nočnej dopravy. Už len čakám kedy niekto vykríkne, že sme sa zrazu zobudili až keď nám súkromný sektor ukázal ako na to. Niekedy mám pocit, že ma už doprava dlho baviť nebude alebo že si ju toto mesto nezaslúži. ? ?
Reply on: Marián Filo #3311:
Ako som už spomínal, situácia, keď si niekto objedná stratový výkon a uhradí jeho stratu, je celkom nová. Donedávna túto povinnosť mal štát, ktorý si ju neplnil. A so štátom sa bojuje ťažko, zvlášť keď aj dopravca je štátny. Dnes už majoritný dopravca štátny z väčšej časti nie je a rovnako sa zmenil objednávateľ výkonov, ktorým v prípade MAD je Mesto Nitra.
Prevádzka stratových liniek samozrejme nie je také "lubužo", ako sa snažíte prezentovať. Ja by som predsa len rozlišoval medzi linkou, ktorá je vo svojej prirodzenosti logicky zisková a linkou, ktorá je v strate a niekto za tie prázdne miesta doplatí. Stále je potrebné mať v stave a starať sa o autobus, stále je potrebné mať o vodiča viac. To samozrejme potom čistý globálny zisk znižuje.
V tom ale nie je problém, nakoľko SAD je pôvodný štátny podnik, ktorý bol zriadený a usmerňovaný v duchu, že robíme verejnú dopravu pre všetkých. SAD skrátka nepátra len po "mastných" spojoch a tie menej úspešné aj s ich využívateľmi kedykoľvek bez náhrady odpíše... V tom je Vaša výhoda, že Vy nikdy nebudete nepokojne spať pre dôchodcov z Hornozoborskej ulice, či majú alebo nemajú také alebo také spojenie k lekárovi.

Poďme ďalej k Vašej vízii budúcej možnej spoločnej obsluhy územia mesta. V jednom momente ju nazývate utópiou. Ja sa pýtam - PREČO? Veď to žiadna utópia nie je! Keď sa pozrieme do okolitých štátov (ja sa vo víziách radšej pozerám smerom na západ), celé štáty a regióny sú prešpikované integrovanými spôsobmi dopravy. Na obsluhe celých regiónov sa podieľajú mnohí dopravcovia, ktorí u objednávateľa súťažia s kvalitou ponuky a úrovňou ponúkanej ceny. To je čistá realita skoro všade okolo nás.
V žiadnom prípade ale nemôžem súhlasiť s niektorými detailmi Vašej predstavy, kde opäť bočíte smerom na Balkán či Krym... V ŽIADNOM PRÍPADE nie je prípustné, aby si každý dopravca rozhodoval o výške cien! To je jasná cesta tzv. divokého kapitalizmu vedúceho k záhube verejnej dopravy. Cenu musí stanoviť ten, kto si výkon objedná a tá bude záväzná pre všetkých, ktorí sa na výkone podieľajú. Ak sa má cestujúci orientovať v spleti rôznych dopravcov s vlastnými pravidlami (cena, zľavy, iné), jednoducho skôr či neskôr rezignuje z používania systému ako celku. Integrované systémy dopravy totiž vznikajú práve preto, že konkurenčnosť vyplýva nie z jednotlivých dopravcov na trhu, ale zo vzťahu verejnej a individuálnej dopravy. A aj v našom meste je najvyšší čas stúpiť IAD (individálna automobilová doprava) na krk. Veď to vidíme na každom kroku - upchaté cesty, bez ohľadu na počet jazdných pruhov, neustále pribúdajúce svetelné križovatky, nové parkovacie plochy, ktoré zvierajú mesto. IAD sa NIKDY nezastaví na určitej úrovni sama. Naopak, musí byť prísne regulovaná a v záujme zachovania životného prostredia cielene potlačovaná a obmedzovaná. A to je prvoradý význam verejnej dopravy! Nie to, že starší manželský pár nemá na auto, alebo že školák ešte nedorástol na vodičák... Ale to, že buď sa sto ľudí povezie v osemnásťmetrovom kĺbovom autobuse alebo vytvorí vyše polkilometrový rad osobných automobilov.
Takže poďme ešte raz. Najprv si objednávateľ musí uvedomiť čo vlastne chce. Aký objem obsluhy chce mať, koľko je ochotný zaplatiť, na akom území sa má obsluha vykonávať. Ďalej kto bude dopravu koordinovať, či to bude sám objednávateľ priamo alebo v zastúpení nejakým koordinátorom. A potom sa už môže súťažiť za presných podmienok, že "bla bla" ide o linku tam a tam, kde vieme, že jazdí toľko a toľko ľudí, že cestovné bude také a také a ďalšie podmienky zas onaké A JEDINÁ OTÁZKA ZNIE akú dotáciu ten-ktorý dopravca vzhľadom na svoje ekonomické možnosti požiada.
Čiže ja nemám nič proti tomu, ak na Klokočinu bude L24 zabezpečovať SAD Nitra a L9 zase - vymyslím si - Autodoprava Ján Hruška. Ide však o to, že SAD i Hruška budú stáť na jednej zastávke, SAD i Hurška budú mať jeden cestovný poriadok, jednu cenu, rovnaké poskytované zľavy, jednotný systém odbavenia cestujúcich. A môžeme sa baviť ďalej. Rôzne integrované dopravné systémy nám dávajú vzory, že integrácia môže viesť až k tomu, že SAD i Hruška budú mať zhodný náter vozidiel alebo rovnaké prevedenia smerových tabúľ, zhodný vzhľad cestovného lístka. Záver - skutočná moderná integrovaná doprava sa pozná tým, že napriek početnosti dopravcov cestujúci vôbec nepotrebuje vedieť, ktorý dopravca ho vezie, lebo z jeho pohľadu všetci vyzerajú rovnako. A jednotliví dopravcovia nesúťažia medzi sebou, ale spoločne proti spoločnému nepriateľovi a tým je IAD.

Ešte sa vrátim k pôvodnému Vášmu príspevku - sú tam ešte dve veci, na ktoré chcem reagovať.
1. Koľko presne majú Šarkany miest na sedenie. Minule som to tak zbežne z chodníka počítal... Je to osem? Opravte ma ak sa mýlim. Pripusťme na chvíľu, že by teoreticky súčasný Šarkan-systém prebral výkon na niektorej zo súčasnej liniek MAD. Že by skrátka od zajtra na nejakú linku s riadnym číslom a cestovným poriadkom mali vyjsť namiesto klasických autobusov Šarkany. Ktorá by to podľa Vás mala byť? Pretože z Vášho príspevku mám pocit, že tvrdíte, že niektoré naše linky by Šarkan kapacitne zvládol. Ja som presvedčený, že taká linka v súčasnosti neexistuje. Som zvedavý na reakciu.
2. Trochu ma "pichli" tie Lužianky s 10 cestujúcimi. Toto je argumentácia dosť ľudová bez znalosti širších súvislostí.
Mňa totiž ako tvorcu cestovného poriadku VÔBEC nezaujíma, že na niektorom spoji L21 šlo v klbáku desať ľudí. Prečo by ma to vzrušovalo, ak viem, že v opačnom smere v ňom pôjde ľudí sto, ktorých by malý voz nepobral. Veď ten autobus sa predsa vzduchom preniesť nedá! Je logické, že väčšina prúdov je v danom časovom výseku jednosmerná a teda aj autobusy sú vyťažené jednosmerne.
Dokonca ani argument, že tam aj späť šiel klbák prázdny nie je argumentom. Najprv si treba zistiť, súčasťou akého turnusu daný spoj je a aké ďalšie spoje sú v ňom obsiahnuté. Ak sa mi celý deň klbák vrtí na trase Nitra - Lužianky a späť a práve o jedenástej dopoludnia je ten pár spojov hluchý, čo s tým narobím? Nič... Ja viem, že Ikarus žerie viac ako Karosa, ktorá by tam na ten spoj vystačila, ale vždy ma to vyjde lacnejšie, akoby ten vodič mal ísť zo stanice do garáže, vymeniť si na jednu otočku voz a potom ho vymeniť späť za kĺb. To by bol skrátka nezmysel.
Tým som nepovedal, že v systéme SAD neexistujú rezervy. Isteže existujú, neustále sa hľadajú a podľa možností odstraňujú. Ich identifikácia však nie je jednoduchá.
Reply on: TeBeCe #3346:
Hehe, a ja, ze preco ho vidam iba v Po, Ut a Stv ?
Reply on: eMareq #3345:
mozno si objednali dopravu u DPB a nasadili tam bratislavsky GlobalTel&Swan TAMBUS ?
http://www.imhd.sk/ba/index.php?w=212d3a212b35ef392b342f26ea&foto=27302aeef7f022f5f0f4f221
Reply on: paiac #3344:
Zaujímavý nápad, len tie dni sa mi zdajú divné. Prečo len STREDA, PIATOK a SOBOTA? Nitrančania v zvyšné dni nechcú cestovať, alebo čo? Možno skúšobná prevádzka, ktorá sa neskôr rozšíri aj na ostatné dni. Ale to radšej zaviesť nočnú dopravu celý týždeň ako jazdiť iba vo vybrané dni. Som zvedavý ako sa to osvedčí (o vyťaženosti v piatky a soboty sa neobávam)

Firma SWAN (www.swan.sk) mi rozhodne na dopravcu nepripadá (Slovak Wireless Access Network)

Trasa je tu: http://www.nocnyautobus.sk/forum/viewtopic.php?t=3
Uz ste zaregistrovali toto: http://www.nocnyautobus.sk/ ?
konecne v nitre nocak... aj bez MHD ?
Reply on: Marián Filo #3323:
Správne, treba zmeniť zákon. Buď budete taxislužba, alebo licencovaný dopravca. Ja osobne by som sa s vodičom, ktorý ani len nemá skupinu D, bál. Nemáte ich nakoniec ako vodičov referentských vozidiel ? ?
Reply on: Marián Filo #3321:

"ja som bol aj na Magistráte a tam majú na financovanie MHD diametrálne odlišný názor"

Áno, na Magistráte mesta Nitry sedí samý dopravný a ekonomický odborník, v čele s primátorom...

"Mne osobne je jedno, či ten, kto mi upiekol chlieb je vyučený kuchár, alebo trebárs zememerač"

A liečiť sa chodíte tieš zásadne k liečiteľovi, foťák si kupujete na burze od Vietnamca...
Reply on: LUK #3314:
Mňa to neuráža, my sa bežne so známymi titulujeme šuhajko, ba aj horšie (napríklad pri nástupe do rozlúčkového trolejbusu v BB ? ). Mňa urážajú jeho pseudoodborné drísty.
Reply on: Marián Filo #3313:
Šuhajko, testy v pražskej MHD sú realitou, ktorá je Vášmu vysokoprevoschoditeľstvu vzdialená asi tak, ako mne pestovanie baklažánov. Oficiálne udávaná kapacita vozidla akosi nemôže reflektovať "sardine mode".

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.