To už malo byť spravené automaticky . Inak v posledných dňoch som spozoroval že v niektorých busoch na displeji namiesto odchodov spojov ukazuje len prázdne tmavé pole. Dalo by sa to nejak poriešiť? Ďakujem
V elektronickej podobe zatiaľ nie. Vo fyzickej podobe by sa našli ročníky 1984, 1988, 1993, 1999, 2000, 2005, 2010, 2011, 2012. Bolo by fajn ich naskenovať, ale momentálne na to žiaľ nemám čas.
Použitie hlásenia je definované Technickými štandardmi MHD vydanými Mestom Nitra. Ak bude požiadavka, dá sa samozrejme anglické hlásenie ku konečnej zastávke doplniť. Dnes je informácia v anglickom jazyku aspoň zobrazená na vnútorných LCD paneloch.
Je veľmi zaujímavé, ako dvaja ľudia môžu nezávisle od seba prísť na rovnakú myšlienku. Každú jednu z liniek, ako navrhuješ, som už na papieri presne v takejto trase mal aj ja. Vždy som však natrafil na nejaký problém, ktorý som v danom momente nevedel riešiť a návrh som odsunul.
Trasa L11 podľa návrhu je ideálna pre nasadenie 9,5m vozidla, ideálna na stavbu turnusu, ale nevedel som si poradiť s konkrétnymi časovými polohami. Kvôli existujúcim nadväznostiam je žiaduce, aby v úseku Centrum - Párovské Háje linka jazdila v súčasnej polohe (počas víkendov Centrum xx:38, Párovské Háje xx:02). To by potom znamenalo odchod z Gorazdovej o xx:24. A to sa totálne bije s L30, ktorá z Gorazdovej jazdí xx:21 - a posúvať ju, je škoda, lebo je prípojom od L19 z Janíkoviec, je prípojom od L1/9 zo Zobora, má prípoj na L21 smer Lužianky, je v koordinácii s L13 na úseku Štúrova - Diely...
L29, ako iste vieš, už v takej vnútrochrenovskej verzii jazdila v rokoch 2012-13 (vtedy išlo o politickú povinnosť zabezpečiť priame spojenie Atletického štadióna a Polikliniky Chrenová). Linka jazdievala prázdna a takmer jediné jej osadenstvo boli cestujúci, ktorý sa pomýlili a mysleli, že ide do centra. Iste, v Tebou navrhnutej trase je šanca na úspech vyššia - dobre obslúžený Kaufland by určite nejaký dopyt generoval. A tiež súhlasím s tým, že 30-minútovka je minimálna ponuka, ktorá cestujúceho idúceho na nákup osloví. Len toto bude stáť veľa kilometrov a neviem, či na toto niekto vezme odvahu to objednať.
K navrhovanej L30 - áno, súhlasím so všetkými výhodami, ktoré uvádzaš. Trochu mám obavu, či z prestupného uzla Pod Zoborom nebude chýbať linka v priamej línii Mostná - Ďurková - Párovská. Ideálne by bolo, ak by existovala pravidelná a aj sedlová prevádzka na linke 17.
Termín začatia obsluhy JLR závisí od mnohých ešte neznámych. Šlo by však o veľkú zmenu - od jej schválenia len dopravca potrebuje MINIMÁLNE 6 mesiacov na prípravu. A schválenie zatiaľ na dohľad nie je. Pracuje sa s konceptom normálnych verejných liniek. Ich trasovanie sa od existujúcich odlišuje, zrejme teda nebudú začlenené pod existujúce linky, ale vzniknú linky nové.
Pojem "prejazdovanie medzi linkami" sa v rámci ex-CS používa všeobecne na striedanie liniek v rámci jedného turnusu. Nemal som na mysli, že tam bude fyzický prejazd (jazda naprázdno), aj keď to tak mohlo vyznieť. Uvedomujem si, že v prípade 14/32 by sa linky "prepínali" na Gorazdovej. Ten návrh ešte úplne nezahadzujem, určite sa minimálne pozriem, čo by sa tým dalo získať/stratiť.
Koncepciu liniek okolo Kauflandu nikto nebrzdí. Máme však určitý objem kilometrov, ktorý sa smie odjazdiť. A zatiaľ nikto neprišiel s nápadom, ktorý by obsluhu Kauflandu riešil lepšie a zároveň nebol nákladnejší (viac km, viac busov, viac vodičov), ako ten, ktorý sa realizoval.
S pridávaním ďalších spojov do Mestského parku bez toho, aby sa tam vybudovalo riadne obratisko, dopravca nesúhlasí. Súčasný stav s cúvaním do slepej ulice je nevyhovujúci a nevhodný na ďalšie rozširovanie.
Grafikon na rok 2025 podľa všetkého revolučný nebude. Riešia sa nejaké návrhy, ale sú to malé až stredné zmeny. Nič také, čo by malo vyraziť dych. Ale zase snáď k lepšiemu...
Má niekto v zbierke v elektronickej forme niektorý zo starších knižných CP MHD Nitra z obdobia, kedy bola doprava ešte vykonávaná SADkou, Connexom alebo Veoliou ? Vedeli by sme sa nejako dohodnúť na jeho poslaní ? Ďakujem.
Už dlho som premýšľal nad jednou vecou čo sa hlásení zastávok týka. Máme anglické preklady na stanice, Centrum mesta, výstavisko a prečo vlastne nedali anglické hlásenie aj keď vyhlasuje konečnú zastávku?
Rozmýšľal som. Mám nápad na úpravu trasovania, ktorá by reflektovala aj požiadavky obyvateľov a zároveň by sa prispôsobila aktuálnemu systému a rovnako zachovala súčasné odchody. Jedná sa konkrétne o zmenu trasovania liniek 6, 11, 26 a 30.
Prehľad nových trás:
Linka 6 KLOKOČINA, Kmeťova - Golianova - Mestská hala - Mikovíniho - Štúrova - Fraňa Mojtu - Predmostie - Pod Zoborom - METODOVA.
Nové spojenie k poliklinike Chrenová. Veľmi dlho je cestujúcimi požadovaná a aj používaná linka 30 z Pároviec k Poliklinke Chrenová, zároveň neexistuje priamy spoj z Nábrežia Mládeže k Poliklinike. Nová trasa linky 30 by tak slúžila cestujúcim, ktorý cestujú dnes a aj ľuďom v rámci Chrenovej.
Vyriešenie rozdelenia pre linku 26. Súčasné spoje začínajúce pri zastávke Centrum, Mlyny by premávali už zo sídliska Klokočina ako linka 6 aj cez Mestskú halu.
Využitie 9,5m autobusov na linke 11. Trasa súčasnej 6 Predmostie - Pod Zoborom - Chrenovský Cintorín - Chrenová, Gorazdova je pre vozidlá tejto dĺžky veľmi dobrá. Počas víkendov obsluha zastávok Kaufland a Vašinova.
Zabezpečenie taktu Zobor - Klokočina.
Linka 11 počas víkendov každý druhý spoj ukončený na zastávke Klokočina, Kmeťova. Spoj viesť v hodinách počas, ktorých ide zo Zobora Linka 1. Bola by tu možnosť prestupu na zastávke Predmostie z linky 1 na Linku 11. Čas prestupu vychádza približne okolo 2 min.
Linka 29 riešenie Kauflandu. Spoje linky 29 by premávali CHRENOVÁ, Gorazdova - Poliklinika Chrenová - Centro - Kaufland - Vašinova - Centro - Poliklinika Chrenová - CHRENOVÁ, Gorazdova. Dnešná obsluha tejto lokality spočíva v obsluhe 1 spoj každú hodinu a stretávanie sa spojov. Nákup trvajúci hodinu však asi nerobí nikto kto cestuje mestskou hromadnou dopravou. Takt linky 29 je preto navrhnutý ako 60-30-30-60. Premávka linky v pracovných dňoch od 7 do 15. Ostatné časy vyriešené zachádzkou na linke 11.
Časovo by sa zachovávali približne súčasné odchody, len linka 11 by sa posunula približne o 3 min. Ostatné časy viem v prípade záujmu doplniť.
Vieme aspoň výhľadovo, kedy by sa mohlo začať s obluhou JRL? Brzdí to mesto, alebo ich zmluvná doprava? Budu do tejto koncepcie zapojené súčasné linky, alebo by sa zvažovalo zavedenie nových?
Víkendové 32ky, myslel som to tak, že Gorazdova je tam viac-menej bod, kde by sa vymena udiala, čiže nejaké extra prejazdy by sa zrejme nerobili. Ale chápem.
Čiže nejakú novú koncepciu liniek/linky okolo Kauflandu brzdí mesto? Bol som viackrát svedkom, že cestujúci vynadal vodičovi, že či on bude ešte o 10 minút dlhšie v autobuse, keď ide ešte cez Vašinovu a Kaufland, kvôli tomuto som to sem vlastne aj písal.
11/26 Ideálne a výhľadovo mozno Frana Mojtu a Mestský park (aby mohol aj vodic v kľude čerpať prestávku, nechať jazdiť 9,5 s cyklonosičom a zase priniesť niečo nové možno aj pre ľudí z Parovských Hájov.
Snáď ten most dajú dokopy čím skôr a premávka sa vrati aspoň do starých koľají.
A ešte taká bonusová otázka : prinesie nový rok nejaké výrazné zmeny? co sa chystá?
Problémy ako na skrátených 32-kách po Kmeťovu vychádzajú zo samotnej koncepcie grafikonu. Priznávam, že k meškaniam prispieva 4-minútová výdrž na konečnej Kmeťova, ktorá je často nedostačujúca a meškanie sa medzi spojmi prenáša. Lepšie riešenie obehov si veľmi predstaviť neviem. V tom čase je našponované takmer všetko (jazdí sa na doraz), rovnomernejšie sa to teda rozložiť nedá. Dal by sa teoreticky vložiť ďalší voz, ale to je zhoršenie ekonomiky prevádzky, navyše vodič ktorých nie je dostatok a navyše vozidlo ktorých nie je nazvyš tiež. Moja dlhodobá predstava je, že problém 32-ky (a niektorých ďalších) sa vyrieši zavedením dopravy k JLR. Vozy, a bude ich niekoľko, ktoré vykonajú dovoz na 13:30 a odvoz o 14:40, sa okolo 15:20 uvoľnia a práve tie by som chcel zapojiť do zvoľnenia obehu na ostatných linkách. Fungovalo by to podobne ako dnes na L14, ktorá do 15. hodiny točí na doraz (a dovtedy väčšinou stíha) a potom sa do obehu vkladá vozidlo z L23, ktoré do 17. hodiny zo strojární vytvára 22-minútový "vankúš", ktorý tlmí meškania 14-tok, ktoré naberajú cestou z mesta do Krškán.
Víkendové 32-ky nezvyknú meškať, tam sa ostrý režim dá celkom v pohode vyjazdiť (niektorým vodičom vyhovuje, niektorým nie). Meškania tam vznikali hlavne počas väčších výstav, čo už druhý rok po sebe riešime tým, že počas Nábytku, Agrokomplexu a Autosalónu máme iné (voľnejšie) turnusy ako bežne. Ich úlohou je absorbovať meškania, ktoré vznikajú jazdou okolo výstaviska. Nad prepojením obehov L14 a 32 som uvažoval, no má to svoje pre aj proti. Sám som kedysi prejazdy vozov medzi linkami zavádzal, no z prevádzkových dôvodov je lepšie, ak sú v tom nejaké pravidlá a nie že hocičo prejazduje na hocičo (dnes to tak často je, a bolo by fajn to trochu preriediť a nie ďalej podporovať). Uvidíme.
Trasa L6 okolo Kauflandu zabíja spojenie Predmostia s Chrenovou (neúmerne ho predlžuje). Každé iné riešenie si však žiada väčšie náklady. Súčasné riešenie nepovažujem za vyhovujúce, ale nič lepšie sme zatiaľ nevymysleli.
Vodiči L11 a 26 majú v turnusoch napočítané kilometre na otáčanie cez Palárikovu, Hodálovu a nábrežie, aby tou jednosmerkou jazdiť nemuseli. Minulý rok v decembri sme upravovali obeh na týchto linkách tak, že v pracovných dňoch poobede nasleduje spoj do Párovských Hájov po spoji z Metodovej do centra. Vo viacerých prípadoch sa tak dovtedajšie krúženie zrušilo, pretože končiaca L26 vysadí cestujúcich na začiatku výbočiska pri Priori a ostáva tam čakať až do odchodu na L11. Tieto linky by si však zaslúžili celkovo prekopať. Nejaké idey sú, ale nechcem to rozpisovať, kým to nie je isté. Predlžovanie spojov na stanicu mi zmysel nedáva, pretože tá je už dnes preexponovaná (a zbytočne to míňa kilometre z balíka) a najmä u L11 by išlo o zbytočné predĺženie súbehu s nosnou L24. Skôr mi dáva zmysel, že L11 by sa mala výhľadovo "vydať" niekam smerom na Fraňa Mojtu. Treba prihliadať aj prevádzkové pomery budúceho riešenia - obeh vozidla, infraštruktúra na konečných, typ vozidla (do Hájov dávame len 9,5m vozy).
Most na Cabajskej je takým extrémnym zásahom do celého systému MHD, že ho paradoxne nemá zmysel riešiť. Zasahuje toľko liniek, že príprava riešenia by zabrala viac času ako samotná oprava mosta. Prvá polovica mosta by mala byť hotová v novembri, a mali by ho kompletne otvoriť - to by sa mali meškania o dosť znížiť. Druhá polovica sa bude robiť na jar - vtedy budú meškania zasa veľké, ale snáď nie až tak ako dnes, keďže na jar predsa len jazdí autami menší počet ľudí ako v jeseni (rokmi odpozorované).
Ďakujem za vyčerpávajúcu odpoveď, osobne som veľmi rád, že veci sú v štádiu riešenia.
Ak teda preberáme tieto veci, ďalej ma napadá otázka l. č. 32 v poobednej špičke, viem, že síce sa nedá ovplyvniť premávka, no meškanie spojov ktoré idú po Kmeťovu, je čoraz väčšie. Je možnosť upraviť CP, resp. obehy vozidiel aby sa tomu nejak predišlo?
To isté ma napadá aj cez víkend, tam je síce meškanie miernejšie, no zatiaľ čo 32ky sa točia o dušu, 14ka jazdí raz za hodinu - prerozdelenie obehov?
Ďalej by ma zaujímalo riešenie linky č. 6 okolo Kauflandu, spomínalo sa že sa jedná o dočasné riešenie, je v pláne nejaká zmena?
l.č. 11/26 častokrát som bol svedkom situácie, že mal vodič problém prejsť cez jednosmerku Fraňa Mojtu, (okrem iného, nehovoriac o tom ze počuť haluze búchať o karosériu) smerom k Mlynom, je možné dobudúcna porozmýšľať nad presmerovaním týchto liniek, pripadne ich predĺžiť až na Stanicu?.
Prinesie vyhodnocovanie údajov, aj nejaké zmeny v linkách premávajúcich cez Čermánsky most? Prípadne je v pláne nejaké riešenie tohoto problému?
Aktuálne prebieha zber a vyhodnocovanie údajov z APC za reprezentatívne mesiace september, október a november. Mala by to byť inšpirácia aj pre prípadné zmeny v turnusoch s cieľom lepšie prerozdeliť ponúkanú kapacitu.
L21 o 8:36 - neviem, či by som obsadenosť tohto spoja videl vyslovene ako problém (priemerné úsekové maximum z dostupných údajov vychádza zatiaľ na 41 cestujúcich). Áno, je pravda, že si nesadnú všetci, ale zas od preplnenosti to má ešte veľmi ďaleko. Samozrejme nevylučujem, že v niektorých dňoch môže byť obsadenosť vyššia ako je priemer. Ja osobne by som bol radšej za systémové obsadenie všetkých spojov L21 klbákmi, ale na tomto páre sa to zatiaľ nepodarilo.
L23 o 4:52 je skutočný problém, toto je jeden z mála spojov v našej sieti, kde sa ľudia skutočne každodenne tlačia. K preplňovaniu začalo dochádzať po tom, čo sa spoj predĺžil do Strategického parku a začal preto premávať skôr ako ostatné súbežné spoje. Žiaľ, národ má tendenciu za každých okolností sa tlačiť do prvého spoja, ktorý príde, na tie neskoršie ide len ten, kto sa do skorších nezmestil alebo ich nestihol. Neskoršie na skorší čas posunúť nemožno kvôli prípojom, ktoré tvoria, na pridanie nových zas nemáme voľné kilometre. Toto sa ale pravdepodobne od 15.12. bude musieť nejako upraviť, lebo dlhodobo je to neúnosné. Otázka len je - a to je ďalšie špecifikum Priemyselného parku - že nikto netuší, že dopyt bude pokračovať aj po Vianociach, lebo nebolo by to prvýkrát, keby firmy v decembri prepustili stovky sezónnych pracovníkov a spoje MHD by sa na niekoľko ďalších mesiacoch vyprázdnili.
Školské spoje (L14, 18) je strašne náročné riešiť, pretože školy si žijú vlastným životom a nemajú problém kedykoľvek nesystémovo naraz vypustiť niekoľko stoviek žiakov. Tam to potom vždy schytajú spoje, ktoré idú ako prvé. Otázka je, ako to riešiť, lebo držať niekde klbák kvôli tomu, že raz za dva týždne sa môže stať, že bude obsadený, naráža na nejaké ekonomické racio. Ako bolo spomenuté, Mlynárce po 6. vyučovacej hodine sa v júni riešili zdvojením spoja L18. Osobne sa veľmi teším, že sa tam kultúra cestovania zvýšila, len dúfam, že kritici budú mať pochopenie aj pre dni, kedy idú oba spoje takmer celkom prázdne. Lebo ten prúd študentov je veľmi premenlivý.
takych spojov je viac , napríklad č.12 o 13:06 a 14:26 zo zastávky Zaborskeho smer Centrum mlyny ,napriklad na č.18 zastavke Bolečkovej to vyriešili tak ze pridali dalsi spoj s odchodom o dve minuty neskôr.
Teraz odbocim od témy ale chcel by som sa spytat na dve nevyuzivane zastavky na Golianovej ulici blizko skolky (pod Pizzeriou pod Borinou). Po rekonstrukcii 2014 tam pribudli dve zastavky mhd na ktorych nikdy nezastavovala pravidelna doprava ,neviete niekto o tom nieco viac ?
Taktiež aj linka č.18 spoj o 12:41 z Kyneku, chodí len 9,5m vozidlo, no častokrát sa stane, že žiaci z Bolečkovej končia skorej a vozidlo doslova praská vo švíkoch.
Ďalej linka č.23 spoj o 4.52 od Idea, chodí síce 18m vozidlo, no už na zastávke Centrum, Mlyny je autobus plný. Na Andreja Hlinku, Centro je už autobus extrémne preplnený, nešlo by pridať jeden spoj linky č.16 v tomto čase, prípadne nejaký iný posilový spoj do PP.
Chcel by som sa spýtať. Ako by sa dal vyriešiť problém na spoji Linky 21 o 8:36 zo žel. stanice s kapacitou vozidla. Týmto spojom cestuje veľmi veľké množstvo ľudí tam aj späť a najmä seniorov, ktorý si nemajú niekedy ani kde sadnúť. Dalo by sa presmerovať nejaké poradie kĺbáku na žel. stanicu v tom čase o 8:30?
Vladimír
Pojem "prejazdovanie medzi linkami" sa v rámci ex-CS používa všeobecne na striedanie liniek v rámci jedného turnusu. Nemal som na mysli, že tam bude fyzický prejazd (jazda naprázdno), aj keď to tak mohlo vyznieť. Uvedomujem si, že v prípade 14/32 by sa linky "prepínali" na Gorazdovej. Ten návrh ešte úplne nezahadzujem, určite sa minimálne pozriem, čo by sa tým dalo získať/stratiť.
Koncepciu liniek okolo Kauflandu nikto nebrzdí. Máme však určitý objem kilometrov, ktorý sa smie odjazdiť. A zatiaľ nikto neprišiel s nápadom, ktorý by obsluhu Kauflandu riešil lepšie a zároveň nebol nákladnejší (viac km, viac busov, viac vodičov), ako ten, ktorý sa realizoval.
S pridávaním ďalších spojov do Mestského parku bez toho, aby sa tam vybudovalo riadne obratisko, dopravca nesúhlasí. Súčasný stav s cúvaním do slepej ulice je nevyhovujúci a nevhodný na ďalšie rozširovanie.
Grafikon na rok 2025 podľa všetkého revolučný nebude. Riešia sa nejaké návrhy, ale sú to malé až stredné zmeny. Nič také, čo by malo vyraziť dych. Ale zase snáď k lepšiemu...