VehiclesBuses › Ikarus 280

Ikarus 280.08/A
Ikarus 280.10 #75
Ikarus 280.10
Ikarus 280.08/A #82
Ikarus 280.08 #77

Fleet List

Batch Type Fleet numbers Manufactured Into Service Withdrawn Quantity
1. Ikarus 280.10 75 1977–1979 1990's– 1
2. Ikarus 280.10 79, 87 1987 1987 2003 2
3. Ikarus 280.08, Ikarus 280.10 71, 78, 80 1988 1988 2005 3
4. Ikarus 280.10/A, Ikarus 280.08/A MT 64-01, 82 – 86, 88 1989 1989 1990's – 2000's 7
5. Ikarus 280.08 74, 77, 72 1979 – 1980's 1991 – 1996 1990's – 2004 3
Total 1977 – 1980's   16

Technical Data

Length 16500 mm
Width 2500 mm
Height 3040 mm
Height of floor 940 mm
Doors 4 (280.08)
2 (280.10)
Number of seats 37 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10)
Number of standing places 110 (280.08)
59 (280.10)
Design load 147 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10)
Weight of unloaded vehicle 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Engine RÁBA-MAN D 2156 HM6U
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1977)

RÁBA-MAN D 2356 HM6U
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)

RÁBA-MAN D 2156 MT6UT
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)

RÁBA-MAN D 2156 HM6UT
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989)
Continuous power output 141 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
Piston displacement 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Maximum torque 696 Nm / 1300 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
883 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
820 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Maximum speed 63 km/h
Transmission Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2
manuálna (280.08, rok výroby 1977)

Csepel ZF S6-90U-734
manuálna (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 - 1989)

Praga 2 M 70
automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (280.00)
Axles predná: LiAZ A4, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
stredná: RÁBA MVG 018/118, tuhá, hnacia
zadná: LiAZ A5, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
zadná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
Tyres 295/80 R22,5

Photos

Vehicle catalogue

75

79 87

71 78 80

MT 64-01 82 83 84 85 86 88

74 77 72

Legend and statistics

75withdrawn vehicle: 16 (100 %)

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Na tejto stránke sa mi potvrdilo https://www.dpmmartin.sk/75-rokov-MHD-Martin/ , že si pamätám správne, že na linkách MHD Martin sa objavila aj Karosa C 744. Pamätám si, že som ňou pár krát cestoval na linke 10, ako dieťa. Akurát som nikde nevedel dohľadať informáciu. Takže Ikarusy neboli jediným kĺbovým autobusov Martine. 🙂
Reply on: Spajdy #6:
Podnikové noviny ČSAD.
Reply on: Viko #5:
Je mi jasné, že tie informácie môžu byť nepresné.
K bodu 2 sa opýtam, že odkiaľ sú tieto informácie, že to bolo v takom stave. Nie, žeby som tomu dáko neveril, len ma to zaujíma.
Reply on: Spajdy #4:
Harák tiež len papagájuje reči, ktoré počul inde.

1) Tiež Piešťany, Trenčín, Ružomberok, Mikuláš a zrejme aj mestá na dolnom Váhu - čo sa vie, je na https://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?evn=&typeOrMainTypeLikeArray%5B0%5D=280.00 , ale cca o desiatke vozidiel stále nie je žiadna známa stopa.

2) Boli čokoľvek, len nie v zachovalom stave - okrem toho, že z Budapešti došli aj s nánosmi špiny po celej zime bol problémom technický stav adekvátny vyradenému vozidlu. Mnohé z nich dávali dielne dokopy celé týždne, aby sa nakoniec po roku-dvoch nespoľahlivej prevádzky aj tak vyradili.
Dostal som sa ku knihe Autobusy Ikarus, od pána Haráka, kde sa píše, že v roku 1989 boli z podniku BKV dodané Ikarusy typu 280.00, v zachovalom stave, ktoré boli vyrobené v rokoch 1979 a 1982 a boli vybavené českou automatickou prevodovkou 2M70, boli odovzadné ČSAD Banská Bystrica, Martin, Nitra, Trnava, Zvolen, či Žilina. Zo začiatku prevádzky boli prevádzkovaní v klasickom budapeštianskom nátere tmavomodrý a strieobrný. V niektorých mestách aj s pôvodnými reklamami v interiéri.
Reply on: Viko #2:
Tak ma pamäť klame, ale ďakujem za objasnenie. 🙂 Ale príde mi to aj tak zaujímavé, že aj do Martinu sa dostali 4? kusy tých 0.
Reply on: Spajdy #1:
Budapeštianske 280.00 sa dodali v jednej várke cca v polovici roka 1989, išlo o autobusy ktoré sa mohli na jar 89 vyradiť po nejakom predĺžení metra a ČSAD ich hromadne doviezlo kvôli posilneniu dopravy, keďže nákup nových vozidiel nestačil pokryť prepravné potreby. Ale Ikarusy 280 určite premávali v Martine už aj predtým.
Ak ma pamäť neklame, tak prvými kusmi Ikarusu 280 v Martine boli ex Budapeštianske 280.00 nakoľko nestíhali dodať v stanovenom termíne 280.08. 280.00 jazdili v klasickom BKV (modro-šedom nátere, ale len chvíľu).
Samozrejme sa môžem mýliť, ale myslím, že to tak bolo. A foto dôkaz z toho obdobia asi bude kúsok problém zohnať.