VozidláAutobusy › Ikarus 280

Ikarus 280.08/A #83
Ikarus 280.10 #75
Ikarus 280.10 #79
Ikarus 280.08/A #82 v stave na konci prevádzky
Ikarus 280.08 #77 v stave na konci prevádzky

Úvod

Výrobcom kĺbových vozidiel Ikarus 280 bola maďarská Továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapest. Prototyp kĺbového Ikarusu 280 vznikol v roku 1971 spolu s "krátkou" dvojnápravovou verziou Ikarus 260. Kĺbová verzia bola nástupcom Ikarusu 180, ktorý sa ale do Československa nedodával. Sériová výroba Ikarusov 280 začala v roku 1973 a trvala až do roku 2002. Autobusy boli vyrábané v rôznych modifikáciách v mestskom aj linkovom vyhotovení. Exportované boli vo veľkých počtoch do mnohých štátov sveta.

Ikarusy 280 boli prvými kĺbovými autobusmi v službách martinskej MHD. Presné informácie o dodávkach a počtoch vozidiel v martinskej MHD nie sú známe. V prehľade vozidiel sú zachytené iba autobusy známe z konca ich éry. Dodávané boli v mestskom štvordverovom vyhotovení, ale tiež aj v prímestskej dvojdverovej verzii. Okrem nových vozidiel sa v premávke uplatnilo aj niekoľko ojazdených autobusov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.10 75 1977–1979 1990. roky– 1
2. Ikarus 280.10 79, 87 1987 1987 2003 2
3. Ikarus 280.08, Ikarus 280.10 71, 78, 80 1988 1988 2005 3
4. Ikarus 280.10/A, Ikarus 280.08/A MT 64-01, 82 – 86, 88 1989 1989 1990. roky – 2000. roky 7
5. Ikarus 280.08 74, 77, 72 1979 – 1980. roky 1991 – 1996 1990. roky – 2004 3
Spolu 1977 – 1980. roky   16

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 37 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie 110 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest 147 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Motor RÁBA-MAN D 2156 HM6U
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1977)

RÁBA-MAN D 2356 HM6U
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (rok výroby 1978 - 1987)

RÁBA-MAN D 2156 MT6UT
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1988)

RÁBA-MAN D 2156 HM6UT
naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom (rok výroby 1989)
Výkon motora 141 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
184 kW / 2200 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
10690 cm3 (RÁBA-MAN D 2356 HM6U)
Krútiaci moment motora 696 Nm / 1300 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6U)
883 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT)
820 Nm / 1600 rpm (RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel HAFE ASH 75.2-A2.B2
manuálna (280.08, rok výroby 1977)

Csepel ZF S6-90U-734
manuálna (280.08 & 280.10, rok výroby 1978 - 1989)

Praga 2 M 70
automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (280.00)
Nápravy predná: LiAZ A4, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
predná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
stredná: RÁBA MVG 018/118, tuhá, hnacia
zadná: LiAZ A5, tuhá, riaditeľná (do r. 1985)
zadná: RÁBA MVG 832, tuhá, riaditeľná (od r. 1985)
Pneumatiky 295/80 R22,5

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Posledné dodávky mali motor preplňovaný turbodúchadlom. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdový systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom.

Jednotlivé dodávané série sa líšili v detailoch vyhotovenia interiéru, použitými nápravami a hnacími jednotkami. Steny interiéru pokrýval sololit rôzneho vyfarbenia, ktorý bol pri starších sériach tmavohnedý, pri novších béžový. Prvé mestské verzie nemali uzavretú kabínu vodiča, neskoršie autobusy dostali uzavretú kabínu s dverami otváranými smerom do priestoru cestujúcich, neskôr sa zmenil tvar kabíny a dvere na nej sa zmenili na posuvné. Linkové verzie mali polouzavretú kabínu vodiča. Autobusy prvých sérií dostali v interiéri biele tyče, ktorých farba sa od roku 1985 zmenila na čiernu. Rovnako sa z bielej na čiernu zmenilo aj vyfarbenie krytov pohonov dverí. V roku 1985 došlo aj k zmene typu prednej a zadnej nápravy z pôvodných trilexových. Vozidlá spred roku 1985 mali koženkové poťahy sedadiel svetlohnedej farby, novšie vozidlá už tmavohnedé. V roku 1988 nahradil ozdobnú hliníkovú lištu na bokoch gumený predel. Štandardné vyfarbenie mestských vozidiel bolo bordové, linkové autobusy boli štandardne modré.

Úpravy

Autobusom bola nad kĺbom dodatočne namontovaná laminátová strieška.

V roku 2000 bol do vozidiel nainštalovaný odbavovací systém firmy EMtest s čítačkou čipových kariet a tlačiarňou lístkov EM 326 pri predných dverách, ktorý nahradil pôvodné mechanické označovače cestovných lístkov. Vozidlá boli vybavené aj palubným počítačom EMtest EM 126i.

Prevádzka

Dodávky "harmoník" do Martina začali v roku 1977 a pokračovali až do roku 1989. Asi v roku 1989 boli dodané aj štyri ojazdené Ikarusy 280.00 s automatickou prevodovkou z budapeštianskeho dopravného podniku.

Posledné vozidlá boli nasadzované na najvyťaženejšie linky až do jari 2005. V tomto období bolo každý pracovný deň vypravených 5 Ikarusov, jeden ostával v garáži ako záloha. Cez víkend sa kĺbové vozidlá nevypravovali. Ikarusy bolo možné stretnúť na nosných linkách 10, 11 a 27, ale vykonávali aj zmluvnú dopravu k závodu Trim Leader. S klesajúcim počtom cestujúcich i potrebou šetrenia boli Ikarusy od začiatku 21. storočia postupne v premávke nahradzované autobusmi štandardnej dĺžky.

Vyraďovanie a likvidácia

Posledné Ikarusy 280 boli vyradené v roku 2005. Oficiálna rozlúčková jazda sa konala 7. mája 2005 s Ikarusom 280.08 #71. Rozhodnutie majiteľa SAD Žilina vyradiť všetky kĺbové autobusy v Martine naraz bolo zdôvodnené vysokou spotrebou v porovnaní so sólo autobusmi a problematickým zháňaním náhradných dielov.

Autobusy #71 a 82 po vyradení poputovali do SAD Trenčín na náhradné diely pre posledné trenčianske Ikarusy 280.

Katalóg vozidiel

75

79 87

71 78 80

MT 64-01 82 83 84 85 86 88

74 77 72

Legenda a štatistika

75vyradené vozidlo: 16 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ak ma pamäť neklame, tak prvými kusmi Ikarusu 280 v Martine boli ex Budapeštianske 280.00 nakoľko nestíhali dodať v stanovenom termíne 280.08. 280.00 jazdili v klasickom BKV (modro-šedom nátere, ale len chvíľu).
Samozrejme sa môžem mýliť, ale myslím, že to tak bolo. A foto dôkaz z toho obdobia asi bude kúsok problém zohnať.
Reakcia na: Spajdy #1:
Budapeštianske 280.00 sa dodali v jednej várke cca v polovici roka 1989, išlo o autobusy ktoré sa mohli na jar 89 vyradiť po nejakom predĺžení metra a ČSAD ich hromadne doviezlo kvôli posilneniu dopravy, keďže nákup nových vozidiel nestačil pokryť prepravné potreby. Ale Ikarusy 280 určite premávali v Martine už aj predtým.
Reakcia na: Viko #2:
Tak ma pamäť klame, ale ďakujem za objasnenie. 🙂 Ale príde mi to aj tak zaujímavé, že aj do Martinu sa dostali 4? kusy tých 0.
Dostal som sa ku knihe Autobusy Ikarus, od pána Haráka, kde sa píše, že v roku 1989 boli z podniku BKV dodané Ikarusy typu 280.00, v zachovalom stave, ktoré boli vyrobené v rokoch 1979 a 1982 a boli vybavené českou automatickou prevodovkou 2M70, boli odovzadné ČSAD Banská Bystrica, Martin, Nitra, Trnava, Zvolen, či Žilina. Zo začiatku prevádzky boli prevádzkovaní v klasickom budapeštianskom nátere tmavomodrý a strieobrný. V niektorých mestách aj s pôvodnými reklamami v interiéri.
Reakcia na: Spajdy #4:
Harák tiež len papagájuje reči, ktoré počul inde.

1) Tiež Piešťany, Trenčín, Ružomberok, Mikuláš a zrejme aj mestá na dolnom Váhu - čo sa vie, je na https://evidencia-dopravcov.eu/zoznam?evn=&typeOrMainTypeLikeArray%5B0%5D=280.00 , ale cca o desiatke vozidiel stále nie je žiadna známa stopa.

2) Boli čokoľvek, len nie v zachovalom stave - okrem toho, že z Budapešti došli aj s nánosmi špiny po celej zime bol problémom technický stav adekvátny vyradenému vozidlu. Mnohé z nich dávali dielne dokopy celé týždne, aby sa nakoniec po roku-dvoch nespoľahlivej prevádzky aj tak vyradili.
Reakcia na: Viko #5:
Je mi jasné, že tie informácie môžu byť nepresné.
K bodu 2 sa opýtam, že odkiaľ sú tieto informácie, že to bolo v takom stave. Nie, žeby som tomu dáko neveril, len ma to zaujíma.
Reakcia na: Spajdy #6:
Podnikové noviny ČSAD.
Na tejto stránke sa mi potvrdilo https://www.dpmmartin.sk/75-rokov-MHD-Martin/ , že si pamätám správne, že na linkách MHD Martin sa objavila aj Karosa C 744. Pamätám si, že som ňou pár krát cestoval na linke 10, ako dieťa. Akurát som nikde nevedel dohľadať informáciu. Takže Ikarusy neboli jediným kĺbovým autobusov Martine. 🙂