VozidláTrolejbusy › Škoda 14 TrM

Škoda 14 Tr 17/7M #2001 v stave po dodaní
Škoda 14 Tr 17/7M #2003 s novým korporátnym náterom

Úvod

Škoda 14 TrM je modernizovaná verzia československého trolejbusu Škoda 14 Tr. Bola vyrábaná v rokoch 1995 - 2004, kedy bol výrobný závod Škody v Ostrove nad Ohří zatvorený. Sedemkusová séria týchto trolejbusov bola v roku 1999 dodaná primárne pre obsluhu novej vetvy Cottbuská - Grunt a obsluhu linky 70.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 14 Tr 17/7M 2001 – 2007 1999 1999 od 2014 7
Spolu 1999   7

Technické parametre

Dĺžka 11340 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Rázvor 5420 mm
Počet miest na sedenie 28 + 1
Počet miest na státie 54
Celkový počet miest 82 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10350 kg
Celková hmotnosť 16000 kg
Elektrická výzbroj Škoda, tyristorová, pulzná
Motor Škoda 1 AL 2943 rP (750 V)
Výkon motora 120 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 120 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
zadná: RÁBA 518.06, tuhá, hnacia

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme je zostavená panelová karoséria s vonkajším oplechovaním. Strecha a podokenna časť je tepelne a protihlukovo izolovaná antivibračným náterom. Na streche sa nachádzajú tyčové zberače prúdu, automatické sťahováky Railtech sú umiestnené na zadnom čele. Sériový trakčný motor je zavesený na rošte karosérie. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojicou elektropneumaticky ovládaných, dovnútra sa otvárajúcich dvojkrídlových dverí. Interiér je osvetľovaný žiarivkovými svietidlami s integrovanými žiarovkami na núdzové osvetlenie, na osvetlenie nástupných priestorov boli použité malé žiarovkové stropné svietidlá a svietidlá zabudované do schodov. Podlaha je pokrytá drážkovou gumou, strop a bočnice sú obložené umakartom. Pre cestujúcich slúžia v interiéri sedadlá Vogelsitze typu 650 plastovej konštrukcie s plyšovými poťahmi v priečnom usporiadaní, okrem dvoch pravých predných sedadiel osadených pozdĺžne. Vykurovanie salónu pre cestujúcich je vyriešené teplovzdušným kúrením s rozvodom teplého vzduchu kanálmi pozdĺž bočníc. Na vetranie salónu cestujúcich slúžia posuvné časti bočných okien, dvojica stropných vetrákov s elektrickými ventilátormi a výklopný stropný vetrák v zadnej časti.

Úpravy

Štyri vozidlá pri rozsiahlejších opravách karosérie postupne získali nový korporátny náter DPMK, a. s. (modrá - žltá - biela). Prvým vozidlom tohto typu s novým náterom sa stal #2003.

Prevádzka

V zimnom období slúžil #2002 ako rozmrazovacie vozidlo pre trolejové vedenie.

Po zaradení do premávky sa vozidlá tohto typu objavovali cez víkendy na linke 72 a počas pracovných dní na linke 70. Po zrušení linky 70 premávali tieto trolejbusy iba cez víkendy, čo sa zmenilo v lete 2008, kedy boli cez pracovné dni nasadené na novovzniknutú linku 73. Neskôr jazdili na nočnej linke N71 a zväčša v delených službách na linkách 71 a 72.

10. marca 2019 bol opätovne zaradený do premávky trolejbus #2003, ktorý do februára 2020 premával ako „Dobrý trolejbus“ po trasách liniek 70 a 73. V náležite polepenom trolejbuse #2003 predstavovali dobrovoľnícke organizácie svoju prácu v rámci projektu Európskeho hlavného mesta dobrovoľníctva, ktorým v danom roku boli práve Košice.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným trolejbusom tohto typu bolo vozidlo #2001 kvôli nedostatku financií na opravu. Nasledovali ho vozidlá, ktoré neprešli strednou prehliadkou, teda #2005 a #2007. Vozidlá #2002, #2004 a #2006 boli po odstavení premávky odpredané a jazdia naďalej v ukrajinskom meste Černivci (Чернівці).

Katalóg vozidiel

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Legenda a štatistika

2003nevyradené vozidlo: 1 (14,3 %)
2003odstavené vozidlo: 1 (14,3 %)
2001vyradené vozidlo: 6 (85,7 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.