Solaris Urbino 12 je model poľského nízkopodlažného autobusu, ktorý od roku 1999 vyrába spoločnosť Solaris Bus & Coach. Urbino 12 je základným modelom autobusovej rodiny Solaris Urbino.
Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu tvoria navzájom zvarené nehrdzavejúce oceľové profily, bočnice sú zvonka oplechované oceľovým plechom. V pravej bočnici sú osadené troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere.
V interiéri boli osadené plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch bola v priestore stredných dverí umiestnená výklopná nástupná plošina. Nástup do vozidla je uľahčený možnosťou naklápania skrine vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá boli do karosérie osadené technológiou lepenia.
Vodičovi bol umožnený lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru je zabezpečené elektronicky ovládanými výklopnými stropnými vetrákmi a výklopnými hornými časťami bočných okien. Pre pohodlie vodiča sa na strechu vozidiel 2. série umiestnila bezkompresorová klimatizačná jednotka Trav-l-cool pracujúca na báze odparovania vody.
Motor sa nachádza v zadnej časti vozidla, nádrž na naftu s celkovým objemom 250 l osadili pod sedadlami na pravej strane v blízkosti zadnej nápravy. Autobus je vybavený jednou natáčacou nápravou a zadnou poháňanou nápravou. Informovanosť cestujúcich je zabezpečená optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE.
Prevádzka
Prvé vozidlo, #5101, bolo po zaradení do premávky možné stretnúť na rôznych linkách obsluhovaných 12-metrovými autobusmi. Po zaradení ďalších dvoch autobusov boli všetky pridelené na linky 13 a 25.
Neskôr opäť premávali na viacerých linkách, najmä na garantovane nízkopodlažných spojoch a vozidlo #5101 dlhodobo slúžilo ako zálohové vozidlo.
Od roku 2012 boli tieto autobusy vypravované počas pracovných dní na linky 16, 25 a 29.
Po dodaní autobusov SOR NB 12 boli preradené k dispozičným vozidlám.
Záverom októbra 2021 bolo prenajatých päť jazdených autobusov z Dopravného podniku Ostrava, ktoré sa začali do premávky zaradzovať postupne na prelome októbra a novembra 2021.
Vyraďovanie a likvidácia
Prvým vyradeným autobusom tohto typu bolo po dlhoročných problémoch s prevodovkou vozidlo #5103. Nasledoval ho #5101, ktorý v októbri 2019 zhorel.