VozidláAutobusy › Karosa B 932

Karosa B 932.1678 #5201 z 1. série v stave po zaradení do premávky
Karosa B 932.1678 #5218 z 2. série v stave po zaradení do premávky
Karosa B 932E.1690 #5220 z 3. série v stave po zaradení do premávky
Karosa B 932.1678 #5203 po veľkej prehliadke
Prenajatá Karosa B 932E.1688

Úvod

Autobusy Karosa B 932 predstavujú inovovaný typ známej Karosy B 732. Prvé autobusy radu 930 Karosa ponúkala od konca roka 1995. V roku 1999 prišiel na trh inovovaný typ B 932E.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 932.1678 5201 – 5210 1997 1997 2013 – 2014 10
2. Karosa B 932.1678 5211 – 5218 1998 1999 2014 8
3. Karosa B 932E.1690 5219 – 5225 1999 1999 2013 – 2016 7
4. Karosa B 932E.1690 5226 – 5228 2000 2000 2014 – 2015 3
5. Karosa B 932E.1690 5229 – 5233 2001 2001 2014 5
6. Karosa B 932E.1688 8902 2001 2021 2021 1
Spolu 1997 – 2001   34

Technické parametre

Dĺžka 11345 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm (B 932 /po celej dĺžke/, B 932E /2. - 3. dvere/)
790 mm (B 932E /1. - 2. dvere/)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 63
Celkový počet miest 94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10350 kg (B 932)
10450 kg (B 932E)
Celková hmotnosť 17000 kg (B 932)
18000 kg (B 932E)
Motor LIAZ M 1.2C ML 636 E (EURO 2), naftový, radový šesťvalec
Výkon motora 175 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h (B 932)
70 km/h (B 932E)
Prevodovka Praga 5P 115 R.20, manuálna, 5-stupňová s retardérom TELMA F 1700 (1. - 2. séria)
Praga 5P 115 R.21, manuálna, 5-stupňová s retardérom TELMA F 2000 (3. - 5. séria)
Nápravy predná náprava: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, riadená (1. - 2. séria)
predná náprava: Škoda, tuhá, riadená (3. - 5. séria)
zadná: PPS Detva, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Rad Karosa B 930 vychádzal zo staršieho radu 730. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelá boli zaoblené a prestali byť súčasťou nosnej konštrukcie. V interiéri sa pre cestujúcich použili plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní, priestor pre kočík sa oproti radu 730 presunul k druhým dverám. Všetky okná boli osadené v gumenom tesnení, každé druhé malo posuvné vetracie otvory. Vetranie interiéru zabezpečovali okrem bočných okien aj dva výklopné stropné vetráky a tri stropné vetráky s elektrickými ventilátormi. Vodič mal uzavretú kabínku. Vozidlá boli od výroby vybavené optickým informačným systémom BUSE.

2. séria vozidiel sa od prvej série na prvý pohľad odlišovala farebnou schémou. V interiéri pôvodné sedadlá nahradili nové, sedadlá Vogel 600. Sklo na dverách kabíny vodiča je zošikmené a bez otváracej časti v spodnej časti skla. Od tejto série sú vozidlá vybavené už aj akustickým informačným systémom BUSE.

Ďalšie série už boli vozidlá inovovaného typu B 932E. Na prvý pohľad sa v exteriéri odlišovali oranžovými obrysovými svetlami po bokoch karosérie a zámkami na každom z krídel dverí, v interiéri v časti medzi 1. a 2. dverami zníženou podlahou o 10 cm. Okná dostali zelené tónovanie. 4. a 5. séria na rozdiel od predchádzajúcej dostala kryty spätných zrkadiel. Autobusy poslednej série boli vybavené novým systémom blokovania dverí proti otvoreniu počas jazdy.

Úpravy

Na prelome rokov 2005 a 2006 sa začalo s postupnými rozsiahlejšími a hlbšími opravami u vozidiel spojených so zmenou náteru podobného s vozidlami 3. - 5. série. U niektorých vozidiel, hlavne 1. a 2. dochádza pri týchto opravách aj k drobným modernizáciám, ako dosadenie vonkajšej signalizácie zatvárania dverí SEC. Medzi najväčšie problémy u tohto typu autobusov patrí praskanie nosných konštrukcií a s tým spojené praskanie podlahy a bočných plechov v dôsledku pohybov celej karosérie na nerovnostiach.

V septembri 2008 vozidlo #5219 prešlo úpravou na vozidlo autoškoly, pričom mu boli odstránené dvere kabíny, dosadené sedadlo a pedále pre inštruktora a ťažné zariadenie GALIA ISO 50. Nahradilo tak Karosu B 732 #6289, ktoré tomuto účelu slúžilo už od dodania.

Na prelome rokov 2011 a 2012 sa nový korporátny náter DPMK, a. s. (modrá - žltá - biela) začal rozširovať aj na tento typ vozidiel. Prvým vozidlom s týmto náterom sa stal #5202.

Prevádzka

Tieto vozidlá spočiatku boli nasadzované na linky 12, 20, 22, 25 , 28 a 29, neskôr sa však postupne objavili na všetkých linkách, ktoré boli obsluhované 12-metrovými autobusmi. Pred dodaním nových autobusov SOR boli vozidlá tohto typu vypravované zo všetkých košických autobusových garáží prevažne do delených služieb, ale aj z vozovne Bardejovská, odkiaľ je #5219 dodnes vypravovaný na cvičné jazdy. Najčastejšie ich bolo možné stretnúť na linkách 14, 16, 18, 20, 20L, 21, 22, 23,25, 29, 33, 34, 51, 52 a linkách RA. Cez víkendy aj na linke 27.

Vyraďovanie a likvidácia

V roku 2012 bol pre zlý technický stav, resp. zlomený rám, odstavený a vyradený autobus #5225. Ďalšie autobusy boli priebežne odstavované pre havarijný technický stav. Po dodaní autobusov SOR NB 12 na prelome rokov 2013 a 2014 sa vyraďovanie autobusov tohto typu zrýchlilo, posledné vozidlá na linkách dojazdili začiatkom roka 2015.
Posledným zachovaným prevádzkyschopným autobusom bolo vozidlo autoškoly #5219, ktoré bolo odpredané spoločnosti Veteran Bus Diamant do zbierky historických vozidiel.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.