Úvod

Ikarus 435 je model mestského kĺbového autobusu, ktorý bol vyrábaný spoločnosťou Ikarus v rokoch 1985 až 2003. V roku 1993 zamýšľala spoločnosť ASKO, a. s. Košice, ako vtedajší výhradný importér autobusov značky Ikarus na Slovensku, priamo sa podieľať na výrobe a ďalšom vývoji autobusov tohto typu, no nakoniec však zostalo len pri sprostredkovaní ich predaja.

Dodávka Ikarusov 435 predstavovala čiastočnú náhradu za dožívajúce Ikarusy 280. Košičania si mohli tento typ vyskúšať počas testovacích jázd v roku 1993.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 435.18D 4301 – 4306 1996 1997 2011 – 2014 6
2. Ikarus 435.18D 4307 – 4311 1997 1997 2010 – 2013 5
Spolu 1996 – 1997   11

Technické parametre

Dĺžka 17850 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3040 mm
Výška s klimatizáciou 3115 mm
Výška podlahy 760 mm
Rázvor 5570 mm (1. - 2. náprava)
6410 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 40 + 1
Počet miest na státie 125
Celkový počet miest 164 + 1
Pohotovostná hmotnosť 15100 kg
Celková hmotnosť 26300 kg
Motor MAN D 0826 LUH 13 (EURO 2), naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 191 kW / 2300 rpm
Objem motora 6871 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka ZF 4 HP 500 Ecomat, automatická, 4-stupňová s hydraulickým retardérom
Nápravy predná: RÁBA 632.05, tuhá, riadená
stredná: RÁBA 572.76, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA BDR 28.60DA, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia
Pneumatiky 8,25 x 22,5"

Fotografie

Opis

Dvojčlánkové vozidlo s automatickou prevodovkou koncepčne pochádzalo z verzie Ikarus 415. V interiéri cestujúci využívali sedadlá typu IMAG Halas v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v zadnej, bočnice a strop pokrýval umakart. Sedadlá všetkých sérií boli vyrobené z PVC a peny s textilným poťahom. Podlaha niesla protišmykovú úpravu. Vodiča oddeľovala od cestujúcich priestranná kabína, ktorej súčasťou bolo aj jedno krídlo predných dverí.

Úpravy

Autobusom boli postupne demontované nefunkčné zvlhčovače vzduchu nad kabínou vodiča. Po nehodách a požiaroch motora dostávali vozidlá kryty motora s vetracími mriežkami.
Vozidlo #4309 po nehode dostalo nové zadné čelo a na boku dostalo jedno lepené sklo.

Prevádzka

Ikarus 435 sa v košických uliciach prvýkrát objavil v marci 1993, keď ho dopravný podnik testoval na linke 18. DPMK ho zapožičala spoločnosť ASKO Košice (bývalé ČSAO Košice).

Autobusy boli po zaradení do premávky vypravované na linky 16, 18 a 34. Neskôr sa začali objavovať aj na linkách 11, 27, 30 a 32 a s pribúdajúcim vekom boli postupne preraďované na delené služby, takže ich bolo možné stretnúť už na každej kĺbovej linke.

Ku koncu prevádzky sa sa pravidelne objavovali najmä na linkách 10, 15, 19, 36, 54, RA, ale aj ako náhrada za trolejbusy, či za odstavené kĺbové alebo strednokapacitné autobusy.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom bol #4308, ktorý na Námestí osloboditeľov 17. apríla 2010 pohltil požiar.

Odvtedy pokračovalo ich vyraďovanie z prevádzky najmä pre ich zlý technický stav, kedy by bola oprava už finančne nerentabilná, poväčšine kvôli zlomeniu hlavného rámu v oblasti kĺbu. V lete 2011 boli vyradené #4304, #4307, o rok neskôr ich nasledovali #4310 a #4311 a v roku 2013 dojazdili #4306 a #4309.

Autobusy #4301, #4302, #4303 a #4305, boli vyradené postupne na prelome rokov 2013 a 2014 v súvislosti s postupným nasadzovaním novododaných SOR NB 18. Posledným prevádzkovaným Ikarusom 435 bol #4301, ktorý dojazdil začiatkom februára 2014.

Katalóg vozidiel

4301 4302 4303 4304 4305 4306

4307 4308 4309 4310 4311

Legenda a štatistika

4301vyradené vozidlo: 11 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.