VozidláAutobusy › Karosa C 744

Karosa C 744.24 #6705 v stave po zaradení do prevádzky
Karosa C 744.24 #3101 po GO v Zlineri

Úvod

Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Prototyp Karosy C 744 vyrobili už v roku 1983, no pre viaceré technické problémy sa ich sériová výroba rozbehla naplno až v roku 1989. Konečne tak vznikla alternatíva k maďarským autobusom Ikarus 280, ktoré boli dovtedy jedinými dostupnými kĺbovými autobusmi v Československu. Keďže Karosa predstavila mestskú verziu kĺbového autobusu až v roku 1991, mnohé podniky, rovnako ako DPMK, zakúpili linkové Karosy C 744 aj pre potreby MHD.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa C 744.24 6701 – 6702 1989 1989 2003 – 2014 2
2. Karosa C 744.24 6703 – 6705 1990 1990 2003 – 2014 3
Spolu 1989 – 1990   5

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm (1. - 2. náprava)
6270 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 60 + 1
Počet miest na státie 70
Celkový počet miest 130 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 24000 kg
Motor LIAZ ML 637 N (EURO 0), naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h (C 744.24)
Prevodovka Praga 5P 80.40, manuálna, 5-stupňová (C 744.24)
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: RÁBA A 572.20, tuhá, vlečená
zadná: RÁBA A 007/009, tuhá, jednostupňová, hnacia
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Polosamonosná kĺbová karoséria bola zostavená z oceľových panelov, predná a zadná časť boli spojené točnicou. Strop a bočnice interiéru obložili u výrobcu sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. V pravej bočnici boli troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Kabínka vodiča bola pri dodaní polouzavretá podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch. Vyfarbenie v modro-bielej kombinácii použili na všetkých autobusoch tohto typu

Úpravy

Vozidlá #3101 a 3103 prešli v roku 2002 generálnou opravou v českej spoločnosti Zliner. Vozidlám bol opravený interiér, dostali optický informačný systém BUSE, výstražnú signalizáciu nad dvere, dopytové otváranie dverí, uzavretú kabínu vodiča, výklopný stropný vetrák aj v prednej časti, novú protišmykovú podlahu Altro a nové poťahy pôvodných sedadiel. Odstránené boli sieťky na batožinu nad sedadlami. Vozidlá po oprave dostali náter v zeleno-bielej kombinácii.

Prevádzka

Autobusy tohto typu premávali najmä na linkách RA a linkách do Šace, najčastejšie na linke 52, neskôr aj na linkách 38 a 56. Sporadicky sa objavovali aj na iných mestských linkách. Posledná prevádzkovaná dvojica autobusov (po generálnej oprave) v posledných rokoch premávala výlučne na linkách RA a vnútrozávodnej dopravy U.S. Steel, počas dopravných špičiek však autobusy vypomáhali aj na linkách 19 a 55.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlá bez generálnej opravy boli vyradené, resp. odpredané, v rokoch 2003 - 2004. Autobusy po generálnej oprave v Zlíne dojazdili začiatkom roka 2014.

Katalóg vozidiel

3101 3102

3103 3104 3105

Legenda a štatistika

3101vyradené vozidlo: 5 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
6701 3101 
6702 3102 
6703 3103 
6704 3104 
6705 3105 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.