Karosy C 744 boli prvými sériovými kĺbovými autobusmi v Československu vyrábané podnikom Karosa Vysoké Mýto. Prototyp Karosy C 744 vyrobili už v roku 1983, no pre viaceré technické problémy sa ich sériová výroba rozbehla naplno až v roku 1989. Konečne tak vznikla alternatíva k maďarským autobusom Ikarus 280, ktoré boli dovtedy jedinými dostupnými kĺbovými autobusmi v Československu. Keďže Karosa predstavila mestskú verziu kĺbového autobusu až v roku 1991, mnohé podniky, rovnako ako DPMK, zakúpili linkové Karosy C 744 aj pre potreby MHD.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa C 744.24
6701 – 6702
1989
1989
2003 – 2014
2
2.
Karosa C 744.24
6703 – 6705
1990
1990
2003 – 2014
3
Spolu
1989 – 1990
5
Technické parametre
Dĺžka
17355 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
890 mm
Rázvor
5600 mm (1. - 2. náprava)
6270 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
60 + 1
Počet miest na státie
70
Celkový počet miest
130 + 1
Pohotovostná hmotnosť
13800 kg
Celková hmotnosť
24000 kg
Motor
LIAZ ML 637 N (EURO 0), naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Polosamonosná kĺbová karoséria bola zostavená z oceľových panelov, predná a zadná časť boli spojené točnicou. Strop a bočnice interiéru obložili u výrobcu sololitmi. Nad sedadlami linkového vyhotovenia v kombinácii textílie a koženky vyčlenili priestor na batožinu so sieťkou. V pravej bočnici boli troje dvojdielne výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Kabínka vodiča bola pri dodaní polouzavretá podobne ako aj pri ostatných prímestských autobusoch. Vyfarbenie v modro-bielej kombinácii použili na všetkých autobusoch tohto typu
Úpravy
Vozidlá #3101 a 3103 prešli v roku 2002 generálnou opravou v českej spoločnosti Zliner. Vozidlám bol opravený interiér, dostali optický informačný systém BUSE, výstražnú signalizáciu nad dvere, dopytové otváranie dverí, uzavretú kabínu vodiča, výklopný stropný vetrák aj v prednej časti, novú protišmykovú podlahu Altro a nové poťahy pôvodných sedadiel. Odstránené boli sieťky na batožinu nad sedadlami. Vozidlá po oprave dostali náter v zeleno-bielej kombinácii.
Prevádzka
Autobusy tohto typu premávali najmä na linkách RA a linkách do Šace, najčastejšie na linke 52, neskôr aj na linkách 38 a 56. Sporadicky sa objavovali aj na iných mestských linkách. Posledná prevádzkovaná dvojica autobusov (po generálnej oprave) v posledných rokoch premávala výlučne na linkách RA a vnútrozávodnej dopravy U.S. Steel, počas dopravných špičiek však autobusy vypomáhali aj na linkách 19 a 55.
Vyraďovanie a likvidácia
Vozidlá bez generálnej opravy boli vyradené, resp. odpredané, v rokoch 2003 - 2004. Autobusy po generálnej oprave v Zlíne dojazdili začiatkom roka 2014.