VozidláAutobusy › Jelcz MEX 272 E

Jelcz MEX 272 E #68
Jelcz MEX 272 E #5808 ako dielenské vozidlo

Úvod

V roku 1958 odkúpili licenciu na autobusové karosérie typu Škoda 706 RTO Jelczańskie Zakłady Samochodowe v Poľsku, ktoré "RTO-čky" začali od roku 1959 vyrábať s označením Jelcz 043. Išlo o medzimestský typ autobusu s dvomi ručne otváranými jednokrídlovými dverami. Keďže poľské mestá v tom čase stále dovážali mestské verzie RTO-čiek z Československa, v roku 1963 vznikla úpravou typu Jelcz 043 aj mestská verzia, ktorá dostala označenie Jelcz MEX 272. Podvozky a motory na autobusy Jelcz (okrem typu Jelcz 044) sa dovážali z Československa. Mestské autobusy exportované do Československa mali označenie Jelcz MEX 272 E. Ako zaujímavosť treba spomenúť, že Poliaci vyrábali aj vlastné kĺbové verzie "Uhoriek" s označeniami Jelcz AP 02 a Jelcz 021, ktoré sa však do Československa nedovážali.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Jelcz MEX 272 E KE 84-98 – KE 84-99, KE 85-00 – KE 85-02 1974 1974 (?) – 1986 5
2. Jelcz MEX 272 E KE 91-02, KE 91-28, 68, KE 93-29 – KE 93-32 1975 1975 (?) – 1983 7
3. Jelcz MEX 272 E KE 97-42, KE 97-46, KEA 06-86 1976 1976 1982 – 1983 3
4. Jelcz MEX 272 E KEA 04-84 1977 1977 1987 1
Spolu 1974 – 1977   16

Technické parametre

Dĺžka 10870 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2900 mm
Výška podlahy 885 mm
Rázvor 5450 mm
Počet dverí 2 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie 28 + 2
Počet miest na státie 53
Celkový počet miest 81 + 2
Pohotovostná hmotnosť 8420 kg
Celková hmotnosť 14440 kg
Motor LIAZ ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 148 kW / 2000 rpm
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga, manuálna, 5-stupňová
Riadenie hydraulické
Nápravy predná: Škoda, tuhá, riadená, ráfiky kolies trilex
zadná: RÁBA, tuhá, hnacia
Pneumatiky 11 x 20"

Fotografie

Opis

Konštrukcia vozidla bola podobná ako pri type Škoda 706 RTO. Séria autobusov MEX 272 E dodaná do Košíc však bola postavená na modernizovaných podvozkoch LIAZ MTO-1R so zadnou nápravou Rába a prednou nápravou Škoda s diskovými kolesami. Na podvozku bola postavená oplechovaná karoséria zvnútra obložená sololitovými doskami. Sedadlá boli usporiadané priečne a vetranie interiéru zabezpečovali 2 strešné vetráky a posuvné časti okien. Jelcze sa oproti "RTO-čkám" líšili najmä rozdielnym vyhotovením masky chladiča, obrysovými svetlami na prednom a zadnom čele, odlišnými smerovkami, či vypuklými reflektormi. Na pravom boku mali všetky bočné okná s otváracími časťami (Škody 706 RTO mali iba každé druhé), na ľavej strane iba každé druhé malo otváraciu vetraciu časť. Dodané boli v klasickom červeno-bielom nátere.

Prevádzka

Vozidlá nahradili staršie Škody 706 RTO. Niektoré Jelcze boli neskôr preradené medzi pracovné vozidlá a nahradili už skôr preradené pracovné vozidlá 706 RTO.

Katalóg vozidiel

KE 84-98 KE 84-99 5808 KE 85-01 KE 85-02

KE 91-02 KE 91-28 68 KE 93-29 KE 93-30 KE 93-31 KE 93-32

KE 97-42 KE 97-46 KEA 06-86

KEA 04-84

Legenda a štatistika

KE 84-98vyradené vozidlo: 16 (100 %)
5808technologické vozidlo: 1 (6,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
KE 85-00 5808 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.