Po dlhých osemnástich rokoch pribudla v Košiciach nová električka - čiastočne nízkopodlažná električka Vario LFR.S českého výrobcu Pragoimex. Vozidlo predstavuje faceliftovanú predĺženú verziu známych električiek T3 so zníženou strednou časťou.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Pragoimex VarioLFR.S
701
2011
2011
—
1
Spolu
2011
1
Technické parametre
Dĺžka
15100 mm
Dĺžka so spriahadlami
16200 mm
Šírka
2470 mm
Výška
3185 mm
Výška podlahy
860 mm
350 mm (nízkopodlažná časť)
Rázvor
7500 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
22 + 1 (z toho 2 sklopné sedadlá)
Počet miest na státie
76 (4 os./m²)
151 (8 os./m²)
Celkový počet miest
98 + 1 (4 os./m²)
173 + 1 (8 os./m²)
Pohotovostná hmotnosť
21200 kg (± 5%)
Celková hmotnosť
33170 kg (± 3%)
Elektrická výzbroj
Škoda, mikroprocesorom riadená IGBT výzbroj s asynchrónnym prenosom výkonu a rekuperáciou
Hrubá stavba karosérie VarCB3LF je zvarovaná, ľahkej oceľovej konštrukcie s antikoróznou úpravou a s laminátovými čelami. Tie sú ku karosérii prichytené pružným lepiacim tmelom. Pre pojazd vozidla sú použité dva hnacie plne otočné trakčné podvozky Komfort s primárnym a sekundárnym vypružením. Každý podvozok má dva asynchrónne motory o výkone 180 kW. Na hriadeľoch motorov je umiestnená elektromechanická kotúčová brzda. Zber prúdu je zabezpečený polpantografom Stemman Fb 800.
Električka Pragoimex Vario LF je moderného dizajnu „Pelikán“. Všetky okná na karosérii sú lepené. Všetky bočné okná okrem jedného, za ktorým sa nachádza bočný displej BUSE, majú posuvné časti k vetraniu. K vstupu do vozidla slúžia 3 štvordielne skladacie dvere. Interiér vozidla je vybavený protišmykovou podlahou, pevnými sedadlami Vogelsitze Pino a 2 skladacími sedadlami Vogelsitze rady 600 s textilnými poťahmi s motívom Košíc. Všetky pevné sedadlá sú v usporiadaní 1 + 1. V nízkopodlažnej časti, ktorá tvorí 36% z celkovej plochy podlahy električky, sa nachádzajú 2 miesta určené pre vozík alebo kočiar. Priestor vodiča od priestoru pre cestujúcich delí celokovová kabína s posuvnými dverami a veľkým prístrojovým panelom. Pohodlie vodiča v horúcich letných dňoch zabezpečuje klimatizačná jednotka Trav-l-cool umiestnená na streche nad kabínou vodiča.
Vozidlo bolo dodané už v novom korporátnom nátere a s nainštalovaným informačným a odbavovacím systémom EM-TEST a vonkajšími displejmi BUSE.
Prevádzka
Po zaradení bolo možné „Veroniku“ stretnúť hlavne na linkách 2, 4 a R7, počas víkendov aj na linke 7.
V súčasnosti premáva na linkách 2, 6 a R-linkách.
No neviem, dlžkovo je to niekde ako "trojička" ... a tie jazdili v 80 tich rokoch "jedna radosť a všade" Samozrejme nebolo by to prvý krát ani posledný krát čo voz zastane mimo ostrovčeka, respektívne sa vystupuje na uroveň kolajiska (je to aj teraz na stanici, v tych "výrezoch", cestujuci ktorý nemá dlhé nohy jednoducho na ostrovček nevystúpi ) ? ale viem to je iný prípad, ty si myslel na dĺžku ostrovčeka... No toto podľa mna problém byť nemôže..
Neviem či sa to zverejní ,, no napíšem o čo ide - to že su tie displeje na zastávkach umiestnene nevhodne - to je chyba projektanta aj toho kto taký projekt schválil u nás... No ale že bude "aktualne" ukazovať displej pri AUPARKU spoj ktorý do minúty má prísť, pričom už odišiel a je na dalšej zastávke - a že jeden spoj ukáže 2x len preto že suprava má 2 vozne ?? To zase svedčí o úrovne nášho DP, takto "aktualne" informovať cestujucich (alebo si z nich robiť dobrý deň ?!) Len čakám zase že kto tu napíše že takto je to správne a ináč sa to nedá ... Ešte dobre že už nejazdia u nás "trojičky"
"technicky" by mohol byť problém na niektorých zastávkach, kde by takáto súprava prečnievala cez ostrovček, osobne mám pocit že napr. Krajský súd je tak akurát na jednu súpravu, ale neviem možno sa mýlim
To iste napadlo aj mňa, aj tu niekde boli fotky raz z CZ taku variantu niekde používaju - solo Vario + LF2 .. myslím že kapacitne by to nebol "prepych" a určite by sa to dalo využiť na najvyťaženejších spojov napr. L9 alebo 6 .. Určite "technicky" problém v tom nieje ... Ak súpravy 2x LF2+ asi na tratiach na linkách neuvidíme (mimo poruchy), súprava 701 + nejaké plusko by mohla nájsť svoje uplatnenie. A kedže plusiek je dosť, mohli by ostať spojene aj "natrvalo" (a zaradiť ju do služieb kde je potreba vyšej kapacity - tak ako KT8 či 2xT6) ... len taka uvaha,,