Škoda 15 TrM je modernizovaná verzia československého kĺbového trolejbusu Škoda 15 Tr. Bola vyrábaná v rokoch 1995 - 2004, kedy bol výrobný závod Škody v Ostrove nad Ohří zatvorený. V roku 1999 bolo nakúpených 5 vozidiel tohto typu na posilnenie trolejbusovej dopravy po výstavbe nového úseku.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Škoda 15 Tr 13/7M
1016 – 1020
1998
1999
2014 – 2017
5
Spolu
1998
5
Technické parametre
Dĺžka
17720 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3410 mm
Výška podlahy
750 mm
Rázvor
5429 mm (1. - 2. náprava)
6380 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí
4
Počet miest na sedenie
44 + 1
Počet miest na státie
106
Celkový počet miest
150 + 1
Pohotovostná hmotnosť
16400 kg
Celková hmotnosť
26600 kg
Elektrická výzbroj
Škoda, tyristorová, pulzná
Motor
Škoda 1 AL 2943 rP (750 V)
Výkon motora
120 kW
Počet motorov
2
Celkový výkon
240 kW
Maximálna rýchlosť
65 km/h
Nápravy
predná: LIAZ, tuhá
stredná a zadná: RÁBA 518.06, tuhá, hnacia
Panelovú karosériu vozidla nesie oceľový rám a spojenie dvojdielneho trolejbusu zabezpečuje guľový čap a točňa. Stredná a zadná náprava sú hnacie a vybavené rovnakými motormi, aké sú používané v Škodách 14 TrM. Vetranie interiéru zabezpečujú stropné elektrické ventilátory a otvárateľné horné polovice bočných okien. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvorica dvojkrídlových elektropneumatických dverí ovládaných pákovým pohonom. Na predných dverách sú dve sklá, na ostatných len po jednom. Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové.
Pri modernizovanej verzii 15 TrM nahradila gumu na podlahe protišmyková podlahová krytina. Sedadlá v interiéri Vogelsitze 650 sú plastovej konštrukcie s plyšovými poťahmi. Cestujúcich informuje optický informačný systém BUSE (typu DOT). Vozidlá sú vybavené dopytovým otváraním dverí a tichý chod zabezpečujú aj nápravy RÁBA nového typu. Predné i zadné okno sú nedelené. Vyfarbenie vozidiel je už v kombinácii červenej, bielej, tmavosivej a sivej.
Úpravy
V roku 2006 boli do vozidiel dodatočne doinštalované označovače EMtest.
Trolejbus #1017 dostal pri mimoriadnej oprave nový korporátny náter dopravného podniku (žltá - modrá - biela).
Prevádzka
Vozidlá boli od začiatku nasadzované na nosné trolejbusové linky 71 a 72, na posilových linkách 70 a 73 sa nevyskytovali. Trolejbusy premávali až do konca januára 2015, kedy bola trolejbusová prevádzka v Košiciach zastavená.
Vyraďovanie a likvidácia
Prvým vyradeným vozidlom bolo vozidlo #1016, ktoré dojazdilo v roku 2013. Zvyšné vozidlá boli po dvojročnom odstavení vyradené v roku 2017. Vozidlá #1017 a #1018 boli následne odpredané a jazdia naďalej v ukrajinskom meste Černivci (Чернівці). Trolejbusy #1019 a #1020 boli tiež predané, ale nakoniec neboli prevzaté a tak zostali odstavené na trolejbusovom cintoríne vo vozovni Bardejovská. V máji 2020 boli obe vozidlá zošrotované.