Autobusy Ikarus 620 a Ikarus 630 rámovej konštrukcie boli prvými zástupcami rovnomennej budapeštianskej továrne v Košiciach. Vyrábali sa v rokoch 1959 - 1972, v košickej MHD začali premávku v roku 1961.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Ikarus 630
KE 04-76, KE 04-86 – KE 04-87, KE 04-89 – KE 04-92
1961
1961
1966 – 1968
7
2.
Ikarus 630
KE 22-95 – KE 22-99, KE 23-00 – KE 23-02, 124, KE 23-04
1963
1963
1965 – 1969
10
3.
Ikarus 620
KE 30-61 – KE 30-63
1964
1964
1970
3
4.
Ikarus 620
KE 34-43 – KE 34-44
1966
1966
1971
2
5.
Ikarus 620
KE 37-76 – KE 37-83
1966
1966
1968 – 1971
8
6.
Ikarus 620
KE 42-68
1966
1966
1971
1
Spolu
1961 – 1966
31
Technické parametre
Dĺžka
9348 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2835 mm (zaťažené vozidlo)
2895 mm (nezaťažené vozidlo)
Výška podlahy
940 mm
Rázvor
5000 mm
Počet dverí
2 + 2 manipulačné pre vodiča, resp. spolujazdca
Počet miest na sedenie
7 (Ikarus 620)
Počet miest na státie
37 (Ikarus 620)
Celkový počet miest
60 + 2 (Ikarus 620)
Pohotovostná hmotnosť
8150 kg (Ikarus 620)
8950 kg (Ikarus 630)
Celková hmotnosť
13800 kg (Ikarus 620)
13950 kg (Ikarus 630)
Motor
Csepel D 614.10, naftový, vodou chladený 6-valec s nepriamym vstrekovaním
Výkon motora
106,5 kW / 2300 rpm
Objem motora
8275 cm3
Krútiaci moment motora
490 Nm / 1400 rpm
Maximálna rýchlosť
60,4 km/h
Prevodovka
AS 65-4, manuálna, 5-stupňová synchronizovaná
Zapaľovanie
AVF
Riadenie
systém Marles, globoidný slimák s dvojitou kladkou
Nápravy
predná: MVG 005, oceľový výkovok profilu I
zadná: MVG
Kostru karosérie autobusu zostavili z nosníkov z lisovaného plechu. Karosériu oplechovali oceľovým plechom a k priečkam rámu upevnili skrutkami. Pod oplechovanie umiestnili tepelnú a zvukovú izoláciu. Motor umiestnili vnútri v prednej časti vozidla vedľa vodiča. V pravej bočnici umiestnili pre cestujúcich dvojicu štvorkrídlových skladacích dverí s pneumatickým pohonom ovládaným z miesta vodiča. Pre vodiča a jeho spolujazdca umiestnili na bokoch pred prednou nápravou manipulačné dvere na pántoch. V interiéri umiestnili pre cestujúcich sedadlá v priečno-pozdĺžnom (Ikarus 620) resp. priečnom (Ikarus 630) usporiadaní. Kostru sedadiel zostavili z oceľových trubiek, sedadlá a operadlá z penovej gumy potiahli koženkou. Pracovisko vodiča oddelili v prvej sérii presklenou priečkou po celej šírke vozidla. Cestujúcim umožnili dávať znamenie vodičovi zvončekom ovládaným stropnými tlačidlami. Osvetlenie interiéru riešili žiarovkovými svietidlami. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou výklopných stropných vetrákov a výklopných horných častí bočných okien. Na vykurovanie vozidla použili naftové kúrenie s vykurovacou rúrou vedenou interiérom pozdĺž ľavej bočnice. Jednotlivé série sa od seba odlišovali vo viacerých detailoch.
Autobusy 1. série sa od ďalších sérií líšili výraznejšie. Autobusy mali užšie dvere pre cestujúcich, ich šírka bola 830 mm. Okno medzi dverami spolujazdca a prvými dverami malo rovnakú šírku ako zvyšné tri. Na prednom čele mali široký transparent pre linkovú orientáciu. Na zadnom čele boli namiesto transparentu vo výreze umiestnené vetracie mriežky. Na streche mali nad čelami obrysové svetlá v tvare predĺženej kvapky. Predné smerovky boli menšieho obdĺžnikového tvaru. Čelné sklo bolo delené a hranaté. Nárazníky mali na okrajoch výstupky s gumenou vložkou. Karoséria sa líšila rovnými blatníkmi nad kolesami. Pri dverách pre cestujúcich sa nachádzali madlá z vonkajšej strany. Vonkajšie spätné zrkadlá boli umiestnené na spodnom okraji čelného skla. Autobusy dodali v červenom nátere s bielou strechou a medziokennou časťou.
Autobusy druhej a tretej série mali na čelách už len malý štvorcový transparent na umiestnenie čísla linky. Vozidlá mali širšie dvere (1175 mm) na úkor okna pred prvými dverami, ktoré bolo užšie. Čelné sklo bolo delené, umiestnené v gumenom tesnení a malo zaoblené rohy pri stredovej deliacej priečke. Pod čelným sklom boli na lište umiestnené 2 malé prídržné madlá. Pod ľavou časťou čelného skla mali umiestnenú štvorcovú vetraciu mriežku. Vozidlá už nemali obrysové svetlá na streche, predné smerovky dostali tvar predĺženej kvapky. Nárazníky boli hladké, bez výčnelkov na krajoch. Blatníky mali zaoblený tvar aj v hornej časti. Držiaky pre vonkajšie spätné zrkadlá boli umiestnené na hornom okraji čelného skla. Na mriežke prednej masky mali umiestnený nápis Ikarus 620. Autobusy druhej série boli dodané v svetločervenom nátere v kombinácii s bielou strechou, pri tretej sérii sa použila bordová farba.
Autobusy štvrtej série vzhľadovo zodpovedali druhej a tretej sérii, no v spodnej podokennej časti pribudol biely pás. Vozidlá tiež dostali nové smerovky a zadné svetlá okrúhleho tvaru.
Vyraďovanie a likvidácia
Vzhľadom na ich neobľúbenosť boli však oproti Škodám 706 RTO vyraďované pomerne skoro.