Úvod

Električky typu T1 (spočiatku označované ako T I) československého výrobcu Tatra Praha boli skonštruované na základe amerických električiek PCC (Presidents' Committee Conference car), na vzor sa však až tak nepodobali. Ich design na základe vozňov PCC navrhol architekt František Kardaus. Dokumentácia predchodcu T1 bola zakúpená (resp. vymenená) od americkej firmy Westinghouse už v 1930-tych rokoch (elektrická výzbroj; dokumentácia dorazila v roku 1946) a v roku 1948 (podvozok), ale výroba sa pre vojnové udalosti a nutnosť prispôsobenia návrhu vtedajším možnostiam československého priemyslu mohla rozbehnúť až v 1950-tych rokoch. Po vyrobení prototypu v roku 1951 sa o rok neskôr začala sériová výroba, ktorá pokračovala až do roku 1958. V Košiciach dostali tieto vozne prezývku "Žehlička".

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. T1 201 – 202 1956 1956 1966 2
2. T1 203 – 211 1957 1957 1966* 9
Spolu 1956 – 1957   11
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 13300 mm
Dĺžka so spriahadlami 14450 mm
Šírka 2400 mm
Výška 3050 mm
Výška podlahy 825 mm
Rázvor 6000 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 95 + 1
Pohotovostná hmotnosť 16600 kg
Elektrická výzbroj ČKD Stalingrad TR 32
Motor TM 022 (600 V)
Výkon motora 4 x 44 kW
Počet motorov 4
Celkový výkon 176 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h

Fotografie

Opis

Vzhľadné štvornápravové vozne mohutnej konštrukcie so spúšťacími bočnými oknami mali v interiéri priečne usporiadané koženkové sedadlá (umiestnené 2 + 1), stanovište sprievodcu, žiarovkové osvetlenie a vykurovanie odpadovým teplom zo zrýchľovača. Pracovisko vodiča od cestujúcich delila zástena. Vďaka výborným jazdným vlastnostiam priniesli zrýchlenie dopravy a začali novú éru električkovej dopravy v Košiciach. Elektrický prúd privádzal pantogafický zberač „Brno“, ktorý bol čoskoro nahradený iným, modernejšej konštrukcie „Škoda“. Dvere mali sklá umiestnené symetricky, predné a zadné dvere boli širšie ako stredné. Podvozky boli od dodania natreté sivou farbou, strecha svetlosivou a zvyšok červeno-krémovo. Skrine boli olemované ozdobnou hliníkovou lištou. Vozidlá mali spriahadlá pražského typu.

Úpravy

Po technicko-bezpečnostných skúškach vozidiel #201 a 202, dňa 28.6.1956 na Štúrovej ulici s ohľadom na slabé dimenzovanie meniarne ČKD Stalingrad po požiadavke DP obmedzili rozjazdové prúdy u všetkých električiek tohto typu. Z tohto dôvodu však už nemohli byť používané ako ťažné alebo na odtláčanie iných vozidiel.

Vozne #201 - 204 boli dodané od výroby s pantografmi „Brno“. U vozidiel #201 a 202 boli nahradené za pantografy „Škoda“ už pred skúškami v Košiciach, u vozidiel #203 a 204 boli reklamované už po dodaní.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky električky boli vyradené do roku 1966 z dôvodov vzniknutých z nepripravenosti dielní a personálu a následnej nedostatočnej údržby, teda iba po 9 (resp. 10) rokoch prevádzky.

Štyri vozidlá boli odpredané Dopravnému podniku Ostrava na náhradné diely. Jedno z nich - električka #203 podstúpila generálnou opravou a zaradila sa do premávky pod evidenčným číslom 683/II (ako náhrada za pôvodnú ostravskú električku rovnakého typu po požiari), kde slúžila až do roku 1983. Potom bola odkúpená naspäť do vlastníctva DPMK, kde jej bol obnovený lak a bola vystavená na pamätníku pred vozovňou Bardejovská. Dnes po náročnej renovácii slúži ako historické vozidlo. Z finančných a časových dôvodov je však v stave, v akom dojazdila v Ostrave.

Zaujímavý osud postihol aj električku #211, ktorá po vyradení bola odpredaná ČKD Praha. Tu bola zrekonštruovaná na funkčný vzor vlečného vozidla (s ev. č. #3000) a takto poslúžila pri vývoji vlečných vozidiel typov B3 a B4 dodávaných do vtedajšej Nemeckej demokratickej republiky k električkám T3 a T4. Neskôr bolo zošrotované.

Ostatné vozidlá boli odpredané do kovošrotu.

Katalóg vozidiel

201 202

203II 204 205 206 207 208 209 210 211

Legenda a štatistika

203IInevyradené vozidlo: 1 (9,1 %)
201vyradené vozidlo: 10 (90,9 %)
203IIhistorické vozidlo: 1 (9,1 %)
203IIevidenčné číslo 203 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
2031957 - 1966203IIod 1983

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Kedy DPMK vypraví #203 na nejakú linku. Lebo už 2 roky nebola na žiadnej historickej jazde.