VozidláAutobusy › Karosa B 731

Karosa B 731.00 #6302 v stave krátko po zaradení do premávky
Karosa B 731.20 #6367 v stave krátko pred vyradením

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 6301 – 6305 1982 1982 (?) 5
2. Karosa B 731.00 6306 – 6323 1983 1983 (?) 18
3. Karosa B 731.00 6324 – 6329 1984 1984 (?) 6
4. Karosa B 731.04 6338 – 6345 1985 1985 (?) 8
5. Karosa B 731.04 6346 – 6354, 6358, 6360 – 6361, 6364 1986 1986 (?) 13
6. Karosa B 731.20 6365 – 6374 1988 1988 (?) 10
7. Karosa B 731.00 6355II – 6357II 1982 – 1984 1991 1990. roky 3
Spolu 1982 – 1988   63

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (731.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (731.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg
Celková hmotnosť 15780 kg
Motor LIAZ ML 635 N, naftový vodou chladený nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00)

LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom (731.04)

LIAZ ML 636 N Euro 0, naftový vodou chladený preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
155,4 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11940 cm3
Krútiaci moment motora 767 Nm / 1400 rpm (B 731.20)
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Praga 2M 70.04, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (731.00, 731.04, 731.20)
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.
Do autobusov Karosa B 731 narozdiel od typu B 732 boli montované automatické prevodovky. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti.

Úpravy

Kvôli poruchovosti automatickej prevodovky a vysokej spotrebe vozidiel ňou vybavených boli pravdepodobne niektoré autobusy rekonštruované z typu 731 na typ 732.
Niekoľko vozidiel tohto typu bolo postupne prestavaných na rôzne druhy pracovných vozidiel, napr. tzv. pojazdné dielne.

Prevádzka

Tieto autobusy, rovnako ako autobusy Karosa B 732, počas svojej prevádzky navštívili všetky autobusové linky MHD. Na konci ich premávky, posledné vozidlo tohto typu (#6367) až do vyradenia premávalo na delenom poradí linky 14.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli vyraďované po vážnych nehodách a kvôli zlému technickému stavu, či vysokému veku a opotrebovaniu. Spoločne s Karosami B732 boli vyraďované priebežne pri dodávkach nových autobusov. Posledným vyradeným autobusom tohto typu bolo vozidlo #6367, ktoré dojazdilo v roku 2003.

Katalóg vozidiel

6301 6302 6303 6304 6305

6306 6307 6308 6309 6310 6311 6312 6313 6314 6315 6316 6317 6318 6319 6320 6321 6322 6323

6324 6325 6326 6327 6328 6329

6338 6339 6340 6341 6342 6343 6344 6345

6346 6347 6348 6349 6350 6351 6352 6353 6354 6358 6360 6361 6364

6365 6366 6367 6368 6369 6370 6371 6372 6373 6374

6355II 6356II 6357II

Legenda a štatistika

6301vyradené vozidlo: 63 (100 %)
6355IIevidenčné číslo 6355 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.