Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa B 731.00
6301 – 6305
1982
1982
(?)
5
2.
Karosa B 731.00
6306 – 6323
1983
1983
(?)
18
3.
Karosa B 731.00
6324 – 6329
1984
1984
(?)
6
4.
Karosa B 731.04
6338 – 6345
1985
1985
(?)
8
5.
Karosa B 731.04
6346 – 6354, 6358, 6360 – 6361, 6364
1986
1986
(?)
13
6.
Karosa B 731.20
6365 – 6374
1988
1988
(?)
10
7.
Karosa B 731.00
6355II – 6357II
1982 – 1984
1991
1990. roky
3
Spolu
1982 – 1988
63
Technické parametre
Dĺžka
11055 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
890 mm
Rázvor
5600 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
31 + 1
Počet miest na státie
59 (731.00)
63
Celkový počet miest
90 + 1 (731.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť
9400 kg
Celková hmotnosť
15780 kg
Motor
LIAZ ML 635 N, naftový vodou chladený nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00)
LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom (731.04)
LIAZ ML 636 N Euro 0, naftový vodou chladený preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20)
Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.
Do autobusov Karosa B 731 narozdiel od typu B 732 boli montované automatické prevodovky. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti.
Úpravy
Kvôli poruchovosti automatickej prevodovky a vysokej spotrebe vozidiel ňou vybavených boli pravdepodobne niektoré autobusy rekonštruované z typu 731 na typ 732.
Niekoľko vozidiel tohto typu bolo postupne prestavaných na rôzne druhy pracovných vozidiel, napr. tzv. pojazdné dielne.
Prevádzka
Tieto autobusy, rovnako ako autobusy Karosa B 732, počas svojej prevádzky navštívili všetky autobusové linky MHD. Na konci ich premávky, posledné vozidlo tohto typu (#6367) až do vyradenia premávalo na delenom poradí linky 14.
Vyraďovanie a likvidácia
Autobusy boli vyraďované po vážnych nehodách a kvôli zlému technickému stavu, či vysokému veku a opotrebovaniu. Spoločne s Karosami B732 boli vyraďované priebežne pri dodávkach nových autobusov. Posledným vyradeným autobusom tohto typu bolo vozidlo #6367, ktoré dojazdilo v roku 2003.