Základné údaje o projekte
Projekt "Modernizácia električkových uzlov" z rozsahu Modernizácie električkových tratí (MEU, MUzMET) vznikol po zrušení verejného obstarávania pôvodného projektu MET v roku 2014. Z pôvodného rozsahu boli prioritne vyňaté úseky v najkritickejšom technickom stave a úseky, ktoré bolo nutné realizovať paralelne s projektom IKD. Súčasťou projektu bolo sedem samostatných častí, a to križovatky na Námestí osloboditeľov, križovatka Zimná - Československej armády spolu s traťou na ulici Československej armády, križovatka Trieda SNP - Bardejovská spolu s traťou na Bardejovskej ulici, vloženie odbočky do križovatky Námestie Maratónu mieru a obratiská Amfiteáter a Havlíčkova.
Investor | Mesto Košice |
Projektant | SUDOP Košice, a. s. |
Zhotoviteľ | EUROVIA, a.s. (Košice) |
Náklady na výstavbu | 23 431 038,78 € s DPH |
Termín výstavby | 16.4.2015 - 31.10.2015 |
Financovanie | Operačný program Doprava – Kohézny fond EÚ (85 %), štátny rozpočet SR (10 %), Mesto Košice (5 %) |
Popis projektu
V rámci rekonštrukcie boli kompletne zrekonštruované telesá tratí, teda koľajový spodok a zvršok spolu s kompletnou výmenou trolejového vedenia vrátane výmeny trakčných stĺpov. Zrekonštruované boli aj všetky dotknuté zastávky vrátane prístupov k nim. Tiež boli vylepšené viaceré parametre trate, ktoré vo výsledku vedú k väčšej priepustnosti a atraktivite dopravy.
Základné požiadavky
Najvyššia rýchlosť | 65 km/h |
Priechodný prierez | STN 28 0318 "Priechodné prierezy električkových tratí" |
Typ koľajníc | S49, NT3 (žliabkové), 57R1 (výhybky) |
Nápravové tlaky | 12 ton |
Nástupištia - dĺžka | 40 - 60 metrov |
Nástupištia - nástupná hrana | 200 milimetrov nad temenom koľajnice |
Výhybky | elektrické ovládanie a ohrev |
CSS | s možnosťou preferencie koľajovej dopravy |
UČS 1: Križovatka Námestie osloboditeľov
V rámci tejto stavby boli zrealizované vetvy koľajovej križovatky v priestore medzi pamätníkmi smerujúce od Štúrovej ulice, resp. od Senného trhu smerom na Južnú triedu a opačne. Zároveň bol zrekonštruovaný cestno-koľajový prejazd a krátky úsek trate až po napojenie na trať na Južnej triede zrekonštruovanú v roku 2002. Rozraďovanie električiek prichádzajúcich od križovatky VSS a ich prejazd koľajovou križovatkou bol vylepšený zrealizovaním koľajovej splietky. Zrekonštruované bolo tiež nástupište v smere do Barce a na sídlisko Nad jazerom.
UČS 2: Obratisko Amfiteáter
Rekonštrukcia obratiska Amfiteáter zahŕňala kompletnú rekonštrukciu koľajového spodku i zvršku a rekonštrukciu oboch električkových zastávok. Zlepšenie manipulácie s vozidlami zabezpečilo vloženie dvojitej koľajovej spojky. Rozdelením pôvodného projektu MET bola v prípade tejto časti stavby zabezpečená rekonštrukcia celého obratiska, kdežto v pôvodnom rozsahu z roku 2013 sa počítalo len s obnovou priebežných koľají.
UČS 3: Ulica Československej armády
Úsek priamo nadväzuje na zrekonštruované obratisko Amfiteáter. Trať bola kompletne zrekonštruovaná vrátane spodku a zvršku v dĺžke približne 400 metrov. Kryt zvršku je v celej dlžke asfaltobetónový.
UČS 4: Križovatka Zimná - Československej armády
Úsek nadväzuje na trať na ulici Československej armády a na koľajovú križovatku pri Radnici Starého mesta zrekonštruovanú v roku 2010. V križovatke bol zrealizovaný nový koľajový spodok i zvršok vrátane šiestich výhybiek a troch krížení. Zrekonštruované boli aj nástupištia zastávky Radnica Starého mesta.
UČS 5: Obratisko Havlíčkova
Prioritnej rekonštrukcie sa dočkalo obratisko Havlíčkova, ktoré bolo pred obnovou v kritickom technickom stave a ktoré v pôvodnom projekte MET nefigurovalo. Konfigurácia koľají zostala pôvodná, obratisko má teda aj naďalej dve priebežné a jednu vratnú koľaj. Zrekonštruované boli nástupištia električkovej zastávky Havlíčkova.
UČS 6: Križovatka Trieda SNP - Bardejovská, trať na Bardejovskej ulici
Zrealizovaná bola kompletná obnova koľajovej križovatky Trieda SNP - Bardejovská, ktorá prešla poslednou modernizáciou v roku 2000. Križovatka patrí medzi najvyťaženejšie v meste, prechádzajú ňou okrem iného električky pri ceste z a do vozovne. Súčasťou tohto úseku nebola zastávka Spoločenský pavilón, jej povrch bol dočasne vymenený len do polovice dĺžky nástupišťa. Kompletnej rekonštrukcie sa zastávka dočkala až počas realizácie projektu MET, 1. etapa.
UČS 7: Križovatka Námestie Maratónu mieru, odbočka
Súčasťou tohto úseku bolo vloženie vetvy D do koľajovej križovatky Námestie Maratónu mieru, ktorá umožní odbočenie z obratiska na Železničnej ulici na Komenského ulicu. Vloženie vetvy bolo skoordinované s kompletizáciou zvyšku križovatky v rámci IKD, no keďže nesúviselo s uvažovanou prevádzkou vozidiel tram-train, muselo byť financované skrz separátny projekt.
Aktuálny stav projektu
Prvá etapa modernizácie električkových tratí sa skladala z dvoch častí - prvú, teda vypracovanie projektovej dokumentácie vyhrala spoločnosť SUDOP Košice, a. s., druhú, teda samotnú realizáciu projektu vyhrala spoločnosť EUROVIA, a.s. (Košice). Rekonštrukcia začala v polovici apríla 2015 a celá stavba bola odovzdaná do užívania na prelome októbra a novembra 2015.