Modernizácia električkového depa

Základné údaje o projekte

Cieľom projektu Modernizácia električkového depa (MED) je kompletná rekonštrukcia električkovej vozovne a údržbovej základne Dopravného podniku mesta Košice pozostávajúca z rekonštrukcie existujúcich objektov (1. etapa) a výstavby nových objektov (2. etapa) v rámci areálu na Bardejovskej ulici. Realizovaná je nová hala ťažkej údržby, halový umývač, rekonštrukcia haly dennej údržby, rekonštrukcia zastrešenia odstavnej plochy, výstavba zastrešenia ďalšej časti odstavnej plochy, výmena opotrebovaného koľajiska a výhybiek, ako aj ostatná súvisiaca infraštruktúra a technologické celky.

Investor Dopravný podnik mesta Košice, a. s.
Projektant Reming Consult, a.s., Bratislava
Zhotoviteľ Metrostav Slovakia a.s. (1. etapa - 1. časť), TSS Grade, a.s. (1. etapa - 2. časť; 2. etapa)
Náklady na projektovú dokumentáciu
1 092 280 € bez DPH
Termín výstavby 1. etapy 1/2022 - 3/2025
Termín výstavby 2. etapy 11/2022 - 4/2025
Náklady na výstavbu (1. etapa) 28 685 748 € bez DPH (zmluvná cena pri podpise zmluvy 20 288 900 €)
Náklady na technológiu (1. etapa) 494 427 € bez DPH
Náklady na výstavbu (2. etapa) 14 378 812 € bez DPH (zmluvná cena pri podpise zmluvy 13 578 060 €)
Náklady na technológiu (2. etapa) 4 572 257 € bez DPH

Aktuálny stav projektu (k 9/2024)

Modernizácia električkového depa pozostáva z vypracovania projektovej dokumentácie a samotných stavebných prác. Projektovú dokumentáciu vypracovala spoločnosť Reming Consult v roku 2015. Financovanie projektovej dokumentácie bolo zabezpečené prostredníctvom NFP z Operačného programu doprava. V roku 2019 boli vypracované štúdie realizovateľnosti pre prvú a druhú etapu stavebných prác (zhotoviteľ NDCON Praha), na základe ktorých boli podané žiadosti o NFP z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Výška poskytnutého NFP z OPII pre prvú etapu je 22 296 658 € (schválené 6/2021) a pre druhú etapu 18 427 289 € (schválené 9/2022).

Stavebné práce boli rozdelené do dvoch etáp. Jednotlivé etapy boli ešte rozčlenené na stavebnú a technologickú časť. Pre stavebnú časť prvej etapy bola zmluva so zhotoviteľom (Metrostav) podpísaná v decembri 2021, následne začali samotné stavebné práce. Súčasne bola podpísaná aj zmluva s dodávateľom technologickej časti (TSS Grade). Predpokladaná lehota výstavby a dodania technológie bola 22 mesiacov. Počas realizácie stavebných prác sa vyskytli viaceré problémy (zmena projektu niektorých objektov, rekonštrukcia za prevádzky električiek), pre ktoré bola lehota výstavby najskôr predĺžená o 11 mesiacov (do 9/2024). Prvé objekty stavby (časť koľajiska, novozastrešená časť odstavenej plochy s výjazdom na Moldavskú) boli dokončené a do predčasného užívania odovzdané v 8/2023. Ďalšie objekty (umývacia hala a časť koľajiska s výjazdom na Bardejovskú) boli dokončené v lete 2024. Pri objekte existujúceho zastrešenia odstavného koľajiska bolo nutné rozšíriť jeho rekonštrukciu a na hale dennej údržby bolo navyše potrebné zrekonštruovať aj strechu. Pre potrebu zmeny projektu sa realizácia prvej etapy predĺžila do jari 2025.

Zmluva so zhotoviteľom stavebnej časti druhej etapy modernizácie (TSS Grade) bola podpísaná v auguste 2022 s predpokladaným ukončením prác do konca decembra 2023. Stavenisko bolo zhotoviteľovi odovzdané 7. novembra 2022. Na konci roka 2023 bola lehota výstavby predĺžená do septembra 2024. V priebehu roka 2023 bolo obstarané aj technologické vybavenie pre 2. etapu, kde s dodávkami vo väčšine prípadov uspela spoločnosť TSS Grade. Výnimkou boli oznamovacie zariadenia (CONNECT Pro) a stĺpové zdviháky (Homola). Časť objektov druhej etapy (časť haly ťažkých opráv električiek) bola daná do predčasného užívania v lete 2024. Realizácia II. etapy sa hlavne kvôli dlhým dodacím lehotám strojov a technológií a ďalším okolnostiam predĺžila do konca apríla 2025.

Úplné ukončenie realizácie oboch etáp projektov sa predpokladá v polovici roka 2025. Financovanie oboch etáp bolo rozdelené na dve fázy pre nemožnosť ukončenia projektov do konca roka 2023. Druhá fáza bude financovaná z Programu Slovensko (I. etapa, II. etapa).

Opis projektu

V rámci rekonštrukcie bude kompletne zrekonštruovaný koľajový spodok, zvršok, tiež bude kompletne vymenené trolejové vedenie a jeho stožiare. Použité koľajnice budú typu 57R1, v priestore odstavných koľají žliabkové typu NT3. Konfigurácia koľajiska bude v prevažnej miere dodržiavať súčasný stav, dôjde však k narovnaniu niektorých oblúkov s malým polomerom, zániku niektorých koľají a zmene umiestnenia niektorých výhybiek v areáli. Odstavná plocha v severnej časti areálu bude prestrešená, priestor medzi halami bude slúžiť ako prístupový chodník. Pracovisko dennej očisty, v ktorom sa budú nachádzať dve umývacie linky, bude umiestnené v mieste súčasnej umyvárne. Hala dennej údržby prejde rozsiahlou rekonštrukciou a bude vybavená novými technológiami. V druhej etape sa plánuje výstavba novej haly ťažkej údržby s desiatimi pokročilými pracoviskami.

 

Rozdelenie modernizácie do dvoch etáp

Základné požiadavky

Priechodný prierez STN 28 0318 "Priechodné prierezy električkových tratí"
Typ koľajníc 57R1, NT3 (odstavné koľaje)
Nápravové tlaky 12 ton
Výhybky elektrické ovládanie a ohrev
CSS (výjazdy a vjazdy) s preferenciou koľajovej dopravy

1. etapa

Vjazd a výjazd z/do areálu

V súčasnosti dávajú pri výjazde a vjazde z a do vozovne električky prednosť vozidlám idúcim po Bardejovskej (hlavný výjazd) a Moldavskej ulici (zadný výjazd). Projekt po novom rieši výjazd a vjazd svetelnou signalizáciou, kedy si električky navolia prednosť a bezpečne a plynule daným úsekom prejdú. Pre automobilovú dopravu budú na dotknutých kríženiach umiestnené návestidlá v trojkombinácii červená-žltá-žltá prerušovaná, aké poznáme z rekonštrukcie kruhového objazdu Moldavská.


Kamerový systém v areáli

Základnou funkciou kamerového sledovacieho systému bude zabezpečiť nepretržité nahrávanie a sprostredkovanie informácií z jednotlivých kamier na monitorovacie pracovisko, tento systém má vzniknúť za účelom ochrany priestorov a majetku DPMK. V areáli električkového depa bude vytvorený lokálny kamerový systém, ktorý bude sledovať:

  • hlavný a zadný vstup do depa,
  • výpravné haly,
  • vstup a výstup z umývača,
  • halu dennej údržby,
  • halu ťažkej údržby.

Sledovanie kamerového systému bude možné z týchto klientských staníc:

  • vrátnica pri vstupe do depa,
  • pracovisko výpravcu,
  • kancelária majstra v hale dennej údržby,
  • kancelária majstra v hale ťažkej údržby,
  • dispečing.

Diaľkové ovládanie a monitorovanie výhybiek

Elektrické ovládanie výhybiek bude riadené riadiacimi skriňami výhybiek rozmiestnenými pri vybraných výhybkách. Elektrický ohrev výhybiek bude riešený pomocou skríň elektrického ohrevu rozmiestnených v areáli depa. Informácie z riadiacich skríň výhybiek, skríň elektrických ohrevov a skríň mazníkov budú pomocou diaľkového dohľadu prenášané na dispečing. Systém bude umožňovať kontrolu a vizualizáciu stavov s možnosťou ovládania.

Elektrické ovládanie výhybiek je možné prevádzkovať v dvoch variantách, a to:

  • skupinové ovládanie systémom štart - cieľ
    • električka si po prihlásení do systému nastaví výhybky na celej trase,
  • systém sólo riadenia
    • električka si po prihlásení do systému nastavuje každú výhybku samostatne.

Elektrický ohrev výhybok bude riešený zónovo, respektíve podľa požiadaviek dispečera. Výhrevné tyče vo výhybkách budú spúšťané skupinovo v celej zóne, napájané a riadené (zapnutie/vypnutie) zo skrinky elektrického ohrevu, a to buď automaticky pomocou tepelných čidiel, alebo manuálne.


Koľajový zvršok

Na všetkých rekonštruovaných koľajách sa navrhuje aj nový zvršok. Koľajisko vozovne pozostáva z veľkej časti z výhybiek a koľajových rozvetvení, na ktoré sa použijú koľajnice typu 57R1, na odstavných koľajách budú použité žliabkové koľajnice typu NT3. V priestoroch výhybiek a nadväzných oblúkov k výhybkám budú koľajnice pevne upevnené na železobetónovej doske s hrúbkou 200 milimetrov, v ostatných miestach budú upevnené na betónových podvaloch. Výnimku tvorí odbočka z Bardejovskej ulice do areálu vozovne, kde budú koľajnice upevnené na železobetónovej doske s hrúbkou 350 milimetrov tak, ako to bolo v predchádzajúcich etapách MET.

Konfigurácia koľajiska v areáli depa zostáva viacmenej rovnaká, všetky oblúky však budú v minimálnom polomere 20 metrov a vjazdy do hál sa navrhujú s čo najdlhšími rovnými úsekmi, aby sa zabránilo kolíziám s vrátami. Pre potreby údržby a opravy električkových súprav je potrebné zmeniť konfiguráciu koľajiska medzi budovou umyvárne, halou dennej údržby a novonavrhovanou halou ťažkých opráv. Z umyvárne budú napojené 3 koľaje do haly dennej údržby a zároveň z koľaje, ktorá umyváreň obchádza, budú tiež napojené 3 koľaje do haly dennej údržby.

 

Návrh koľajiska medzi umyvárňou a halou dennej údržby

 


Hala dennej údržby

Hala dennej údržby zostane na svojom doterajšom mieste – súčasná hala prejde rozsiahlou rekonštrukciou. Jej súčasťou bude výmena koľajníc, umiestnenie nového technologického zariadenia pieskovania a vybudovanie nových oceľových lávok na opravu električiek. Súčasne nefunkčný žeriav bude nahradený novým stĺpovým otočným žeriavom.

Dopĺňanie piesku

V prípade nepriaznivých traťových pomerov na trati, ktoré sú spôsobené nepriaznivými poveternostnými vplyvmi je nutné pravidelne zapieskovávať zásobníky električiek. Navrhované zapieskovacie zariadenie zahŕňa kompletné riešenie zásoby. Zásobník piesku bude o objeme do 23-tisíc litrov. Jeho plnenie bude vykonávané za pomoci automobilovej cisterny na piesok. Dávkovacích staníc bude umiestnených celkovo šesť so spolu siedmimi dávkovacími hubicami.

Žeriav

Účelom prevádzkového súboru je nahradenie nefunkčného žeriava o nosnosti 250 kg za nový žeriav o dvojnásobnej nosnosti (500 kg). Navrhovaný stĺpový otočný žeriav bude situovaný v priestore existujúceho žeriava po jeho demontáži. Zdvih bude elektrický, otáčanie ručné. Výška žeriava bude prispôsobená k prehliadkovej lávke, výške strešnej časti, strešného zariadenia električiek a k existujúcemu trolejovému vedeniu v hale. Manipulácia so žeriavom bude možná len po vypnutí trolejového vedenia na predmetnej koľaji.


Zastrešenie odstavnej plochy

Zastrešenie odstavného koľajiska má slúžiť ako ochrana električiek pred poveternostnými vplyvmi. Zastrešenie je navrhnuté ako jednoloďová jednopodlažná oceľová hala prestrešujúca päť koľají. Z dôvodu možnosti založenia novej haly bez kolízie so základmi existujúceho zastrešenia bude zrušená koľaj susediaca s existujúcou zastrešenou halou. Kompletnou rekonštrukciou prejde aj existujúca zastrešená hala.


Umyváreň

Objekt bude slúžiť na denné umývanie a dočisťovanie električiek. V hale budú inštalované dve nezávislé linky mytia so stredovým velínom na výjazde z haly. Umývanie električiek bude prebiehať len na jednej linke súčasne, na druhej bude prebiehať dočisťovanie a čistenie interiéru električky. Vo velíne je umiestnený ovládací panel pre obidve linky. Umývanie nízkopodlažných električiek sa bude prevádzať dvomi bočnými rotačnými kefami a jednou hornou, ktoré sú umiestnené na dvoch postranných pohyblivých rámoch. Vozidlá sa budú umývať za stoja, ich pohyb po umyvárni nie je nutný.


2. etapa

Koľajový zvršok

Koľajové napojenie novej haly ťažkých opráv bude pomocou koľajovej harfy s jednojazykovými výhybkami. Koľajová harfa pozostávajúca z desiatich výhybiek sa navrhuje s polomerom odbočenia vo výmenách 25 metrov, na ktorý sa priamo napája nadväzujúci oblúk s minimálnym možným polomerom, teda 20 metrov. Prvých 8 výhybiek bude na drevených podvaloch, posledné 2 budú na železobetónovej doske kvôli zasahovaniu do vozovky. Koľajnice v harfe budú, rovnako ako v celom areáli opatrené bokovnicami proti šíreniu hluku.


Hala ťažkej údržby

Nová hala ťažkej údržby vznikne v južnej časti areálu vozovne. Zaústených do nej bude celkovo desať koľají, z toho štyri do karosárne, po jednej do lakovne a brusiarne a šesť do haly pre ťažké opravy. V priestoroch haly sú navrhnuté štyri točne. Technológia zahŕňa celkovo desať prevádzkových súborov, z čoho budú tri zabezpečovať výlučne chod zvyšných siedmich.

Nákres haly ťažkej údržby

Technické prehliadky električiek

V prevádzkovom súbore sa budú vykonávať na takzvaných stojiskách jednotlivé stupne technickej obsluhy električiek vrátane týchto úkonov:

  • kontrolné prehliadky,
  • stredné prehliadky,
  • veľké prehliadky,
  • neplánované opravy,
  • generálne opravy.

Na stojiskách električiek sa budú tiež vykonávať opravárenské práce na pevnej výstroji vozidel, ktorá sa počas opravy z vozidla nedemontuje. Taktiež sa tu bude vykonávať demontáž poškodených dielov a agregátov, ktoré sa budú opravovať v opravárenských dielňach a po ich oprave sa tu budú tieto diely montovať na vozidlá. Na stojiskách sa budú vykonávať aj elektroskúšky celého vozidla po oprave alebo revízii, rovnako ako aj vyväzovania podvozkov.

Opravy karosérií

Opravy karosérií električiek sa budú vykonávať na samostatnom pracovisku, ktoré bude stavebne oddelené od zvyšných pracovísk. Doprava električiek na pracovisko sa bude vykonávať zväčša pomocou cudzej sily, pre vykonávanie drobných karosárskych opráv sa však bude môcť vozidlo na pracovisko dopraviť vlastným pohonom, nakoľko sa plánuje inštalácia troleja. Na pracovisku sa podľa druhu vykonávanej prehliadky bude vykonávať buď čiastočná oprava karosérie električky, alebo sa pri generálnych opravách bude vykonávať kompletná oprava karosérie električky vrátane nosného rámu, schodov, plechových častí karosérie a ostatných karosárskych dielov.

Povrchová úprava

Pracovisko bude prispôsobené jednak na samostatnú prípravu povrchov karosérií pred lakovaním, ako aj na lakovanie vozidiel v lakovacej kabíne. Prípravovňa povrchov bude technologickým vybavením uspôsobená na úkony ako škrabanie, brúsenie a čistenie poškodených častí povrchu karosérie, tmelenie plôch, zasychanie vytmelených plôch, brúsenie vytmelených plôch, maskovanie plôch pred povrchovou úpravou a iné. Lakovňa bude vybvavená jednou samostatnou lakovacou kabínou, teda zariadením, ktoré je vybavené potrebnými agregátmi na čistenie, ohrievanie a ventiláciu vetracieho vzduchu. V lakovacej kabíne sa bude vykonávať nanášanie všetkých vrstiev náterových látok na povrch karosérie a ich vysušovanie.

Sústruženie

Sústruh je jedným z prevádzkových súborov, v ktorom sa bude vykonávať bezdemontážne sústruženie pojazdových kolies električiek za účelom obnovy ich jazdného profilu. Pracovisko bude stavebne oddelené od zvyšných pracovísk. Samotný sústruh je situovaný pod podlahou pracoviska, kde sa nachádza fréza stroja, kompletné strojné a hydraulické zariadenie sústruhu a trieskové hospodárstvo.

Odprašovanie

Odprašovanie sa bude vykonávať stlačeným vzduchom, pričom rozvírený prach sa odsaje vzduchotechnickým zariadením. Pracovisko pozostáva z troch častí, a to z prípravného a dokončovacieho stojiska, a samotnej odprašovacej časti.

Opravy podvozkov

Na opravy podvozkov bude slúžiť samostatná hala, ktorá má byť vybavená dvomi mostovými žeriavmi o nosnosti 8 ton a výške zdvihu 8 metrov. Žeriavy sa budú pohybovať na spoločnej žeriavovej dráhe pozdĺž celej haly. Pracoviská na opravy podvozkov nadväzujú na predĺžené koľaje stojísk električiek. Všetky stojiská sú navrhované s montážnymi jamami.

Opravárenské dielne

Sekciu opravárenských dielní bude tvoriť niekoľko špecializovaných dielní, kde sa bude vykonávať oprava a údržba demontovaných agregátov a skupín z vozidiel:

  • oprava pantografov,
  • čalúnnická dielňa,
  • umývanie podvozkov,
  • kováčňa,
  • navarovanie nákolkov kolies,
  • zváranie farebných kovov,
  • obrobňa,
  • oprava trakčných motorov,
  • silnoprúdová elektrodielňa,
  • slaboprúdová elektrodielňa,
  • stolárska dielňa,
  • laminátovňa.

Normovaná technická obsluha s novými technológiami

Názov operácie Cyklus Pracnosť (h/op/voz)
Denné ošetrenie
Denná kontrola denne sólo vozidlo - 1 hod.
dvojčlánkové vozidlo - 1,25 hod.
trojčlánkové vozidlo - 1,40 hod.
Umývanie karosérií 1x za 4 dni externá firma
Suché očistenie denne externá firma
Údržba vozidiel
Odprašovanie podvozkov a stykačových skríň pred kontrolnou prehliadkou 2 hod.
Sústruženie kolies 1x mesačne 3,5 hod.
Opravy vozidiel
Kontrolné prehliadky sólo / trojčlánkové vozidlo - po 5 tis. km
dvojčlánkové vozidlo - po 15 tis. km
sólo vozidlo - 30 hod.
dvojčlánkové vozidlo - 36 hod.
trojčlánkové vozidlo - 42 hod.
Stredné prehliadky po 200 tis. km sólo vozidlo - 1 800 hod.
dvojčlánkové vozidlo - 2 700 hod.
trojčlánkové vozidlo - 3 600 hod.
Veľké prehliadky po 450 tis. km sólo vozidlo - 3 400 hod.
dvojčlánkové vozidlo - 5 100 hod.
trojčlánkové vozidlo - 6 800 hod.
Generálne opravy po 900 tis. km sólo vozidlo - 6 100 hod.
dvojčlánkové vozidlo - 7 950 hod.
trojčlánkové vozidlo - 9 800 hod.
Bežné opravy podľa potreby 3 hod./1 000 km
Mimoriadne opravy podľa potreby 1,5 hod./1 000 km

Hala dennej údržby pred rekonštrukciou
Výjazd z vozovne pred rekonštrukciou
Odstavné koľajisko pred rekonštrukciou

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.