Základné údaje o projekte
Investor: Dopravný podnik mesta Košice, a. s.
Dodávateľ: Pragoimex, a.s. (Praha)
Termin realizácie: 2013 - 2015, 2017 - 2018
Náklady: 66 654 000 € bez DPH
Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra – Kohézny fond EÚ (85 %), štátny rozpočet SR (10 %), vlastné zdroje DPMK (5 %)
Cieľom projektu Obnova vozidlového parku električiek bol nákup nových električiek s cieľom zvýšenia atraktivity a prístupnosť mestskej hromadnej dopravy. Projekt prebiehal paralelne s projektami obnovy električkových tratí (IKD a MEU) a projektovou prípravou modernizácie električkového depa (MED).
Parametre a výsledok súťaže
Pôvodným zámerom bolo zakúpiť 23 jednosmerných mestských električiek s nízkou energetickou náročnosťou. Ďalších 23 kusov malo byť vysúťažených s využitím opčného práva. Súčasťou vysúťaženého balíka mala byť okrem samotnej dodávky vozidiel aj pozáručný servis na každú električku po dobu 15 rokov, resp. do najazdenia 750 000 km.
Váha jednotlivých kritérií bola rozdelená nasledovne: 60% celková cena 23 kusov, 15% priemerné ročné náklady na prevádzku jedného vozidla, 25% úroveň technického riešenia. Celková cena bola pred súťažou odhadnutá na 96,8 milióna eur bez DPH.
Úroveň technického riešenia bola posudzovaná na základe dvanástich technických parametrov:
- šírka skrine vozidla bez vyčnievajúcich častí,
- hmotnosť na nápravu,
- podiel nízkej podlahy,
- celoelektrické riadenie mechanických bŕzd,
- použitie nápravnice alebo dvojkolesia,
- využitie adhéznej hmotnosti,
- hmotnosť neodpružených častí hnacieho podvozku pripadajúceho na jednu nápravu,
- trakčné motory (synchrónnosť, resp. asynchrónnosť),
- chladenie trakčných motorov,
- výška podlahy nad temenom koľajnice v uličke nad podvozkami,
- minimálna šírka uličky nad podvozkami vo výške 30 mm nad podlahou,
- samostatné riadenie krútiaceho momentu každej nápravy.
Do súťaže sa zapojili tri spoločnosti:
- Constructiones y Auxiliar de Ferrocariles S.A. (CAF),
- Pragoimex, a. s.
- Pars nova, a. s.
V rámci hodnotenia kritéria č. 1, jednotkovej ceny vozidla, s prehľadom uspel výrobca Pragoimex s vozidlom Vario LF2+ v hodnote 1 449 000 eur bez DPH. Par nova ponúkla vozidlo v hodnote 1 799 990 eur bez DPH a CAF v hodnote 3 043 300 eur bez DPH. Po prerátaní na váhu 60 bodov, Pragoimex získal plný počet, Pars nova 48,3003 bodu a CAF 28,5677 bodu.
Aj kritérium 2, priemerné ročné náklady na prevádzku, s prehľadom ovládol Pragoimex, ktorého Vario LF2+ má ročné náklady v hodnote 12 159,9507 eur bez DPH. Vozidlo ponúknuté spoločnosťou Pars nova malo mať náklady vo výške 20 289,8307 eur a električka od CAF 28 534,0667 eur. Po prerítaní získal Pragoimex plný počet bodov (15), Pars nova 8,9897 a CAF 6,3923.
Kritérium 3 bolo rozdelené do dvanástich technických parametrov, ktoré sa na základe ich kvality hodnotili bodovou škálou 1 bod, resp. 3 body, výnimkou bol len parameter Podiel nízkej podlahy bodovaný 1, 2 alebo 3 bodmi. Z celkových 36 bodov získal najviac Pragoimex, spolu 33 bodov. Jeho Vario LF2+ stratilo body na podiele nízkej podlahy (1 bod) a na výške podlahy nad temenom koľaje v uličke medzi podvozkami (2 body). Električka od spoločnosti CAF získala 32 bodov, vozidlo Pars nova len 29. Po prepočítaní na váhu kritérií získal plný počet 25 bodov víťaz tohto kritéria, Pragoimex, spoločnosť CAF získala 24,2424 bodu a Pars nova 21,9697 bodu.
Jasným víťazom súťaže sa tak stala spoločnosť Pragoimex, ktorá ako víťaz každého z kritérií získala plný počet 100 bodov. Pars nova získala 79,2597 bodu a CAF len 59,2024.
Využitie opcie
Po vyhodnotení súťaže sa vďaka preskupenia dotácií z eurofondov nakoniec pristúpilo k nákupu 33 kusov električiek, teda uplatnila sa 10-kusová opcia. Zvyšných 13 kusov z opcie zostalo zatiaľ nevyužitých. Prvé vozidlo bolo do Košíc dodané dňa 24. júna 2014, posledné 29. októbra 2015. Uvádzanie vozidiel do prevádzky sa dialo postupne od 1. decembra 2014 až do 30. novembra 2015.
Začiatok prevádzky týchto električiek sa udial v čase veľkých výluk v električkovej doprave z dôvodu realizácie projektov IKD a MEU. Zo začiatku jazdili na linkách 3 a 9, neskôr už len na linke 9 a od mája 2015 len na linkách R. Po skončení výluk sa udomácnili na väčšine liniek električkovej dopravy (linky 2 3 4 7 a R, počas prázdnin aj na linke 6).
Ďalšia obnova vozidlového parku
Krátko po dodaní električiek sa začalo skloňovať pokračovanie obnovy vozového parku, a to aj napriek tomu, že nové električky tvorili polovicu vozového parku električiek. Električky T6A5 a KT8D5 sa pravidelne vypravovali na takmer všetky poradia liniek 6 a 9.
17. marca 2016 bola Dopravným podnikom mesta Košice zaregistrovaná žiadosť o poskytnutie nenávratného finančého príspevku na nákup trinástich kusov električiek s využitím zvyšku vysúťaženej opcie z predchádzajúcej súťaže. Žiadosť bola ministerstvom schválená dňa 2. júna 2016.
Prvá električka z druhej opcie prišla 26. mája 2017. Dodávky ďalších električiek pokračovali až do 28. februára 2018, kedy prišla posledná električka- 846.