Špeciálne upravené autobusy vyrážajú na pretekárske okruhy a na linky RA-llye.
Zatiaľ čo vy v pokoji cestujete, alebo čakáte na zmeškaný spoj, (po)tvorivá dieľňa a konštruktéri Dopravného poníka mesta Košice uslovne vymýšľajú rôzne spôsoby komerčného využitia prebytočných autobusov. V spolupráci s firmou FeliciaTuning a Národným centrom motoristického športu pre deti, mládež a domáce zvieratá zrekonštuovali dvojicu autobusov na vskutku nezvyčajný účel. V týchto dňoch finišuje snaha o zaradenie tímu DPMK do seriálu FIA European Truck Racing Championship. Ide o prestížne svetové preteky ťahačov, v ktorých súťažia tímy z Česka, Poľska, Maďarska a iných neslovensky hovoriacich krajín. Účasť prvého slovensky hovoriaceho tímu zo Slovenska by mohla byť reálna už v nasledujúcom školskom roku.
DPMK na tieto preteky upravuje naše najrýchlejšie a najživšie povozy značky Todem. Vďaka nakláňaniu sa vyznačujú ohromnou stabilitou v zákrutách a tiež vynikajúcou akceleráciou, navyše jazdia na stlačený zemný plyn, čo by bola v pretekoch absolútna novinka. Náskok súpera dokážu stlačiť v priebehu niekoľkých sekúnd. Prvé dva upravené plynové povozy boli predstavené na Tuningovom zraze Spálená guma Svidník 2013, kde ich porota ohodnotila známkou C12G z 10-tich a získali tak cenu Deravý výfuk za inovatívny a ekologický prínos do sveta motošportu. Todem Cobra sa dostal dokonca na titulku júnového vydania magazínu Autošport Spojler Pro 3000.
Todem Cobra 5600
Todem CNG Rácer
Prestavby autobusov na športové špeciály však nie sú u nás žiadnou novinkou. Už v 80-tych rokoch sa na najrýchlejšie Pretekarosy C734 a B732 montovali predné spojlery. Slúžili na zachytávanie dažďovej vody, hmyzu a drobnej zveri, ktorá sa tak nedostávala pod autobus a nezašpinila prevodovku. Ich aerodynamické vlastnosti neboli vzhľadom na nízku cenu nafty dôležité. Jeden z týchto spojlerov sa zachoval dodnes, no pri dnešnej premávke plní iba ozdobnú funkciu. V minulom desaťročí sa tiež uskutočnilo niekoľko opráv skorodovaných Ikarusov 280 dosadením plastových nárazníkov a elektrónových diskov. V naozajstnej premávke sa však nikdy neobjavili, nakoľko bol v danom období kritický nedostatok vodičov, a všetci športovo a pretekársky založení vodiči boli pridelení na krátke autobusy na spoje na Jahodnú (v rámci pretekov do vrchu Móri Skap). Prvá oficiálne skúšobná jazda takto upraveného Ikarusu sa zastavila už po pár minútach, pretože autobus bol zastavený policajnou hliadkou, ktorá si ho obzerala a fotila. Vodič následne v snahe dohnať meškanie neodhadol výšku spomaľovacieho retardéra a predné čelo pri náraze zničil. Po tejto smutnej udalosti sa rozhodlo o prinavrátení autobusov do pôvodného stavu namontovaním hrdzavého nárazníka pretretého štetcom.
Ikarus 280 v športovej úprave
Ikarus 280 v špoortovej úprave s hmlovkami
Dúfajme teda, že druhý pretekársky pokus už Dopravnému poníku vyjde oveľa lepšie a naše Todemy budú v budúcom ročníku svetového šampionátu Trúckov rovnocenným a silným súperom.