Neviem, ako to robili na Jazere, ale na Kuzmánke v osemdesiatych rokoch pod panely dali betónový podklad, následne asfaltový koberec a až naň panely. Napriek tomu to sadalo, v zákrutách - tých dvoch, čo na Kuzmánke sú, panely v priebehu rokov vybočili , takže zákruty aj pôvodne zle spravené, mali finálne niekoľko zmien polomeru, takže to stále hádzalo... a dialo sa to aj napriek tomu, že panely boli obbetónované a daný bol aj obrubník. Na jazere sú panely ohraničené priamo trávou, avšak tam je trať v podstate priama... Stále nechápem, prečo tu nikto z kompetentných priamo nepovie, že sa absolútne zanedbala údržba. Ohľadom posledne niekým spomínanej výmeny koľajníc z panelových žľabov, spomínam si jedinú takú výmenu pri Steel arene v poslednej chvíli pred rekonštrukciou... Tam sa už šestky škriabali do kopca ako cez hrboľaté oranisko a o rozchode koľajníc ani nehovorím, také to bolo vydreté... Neverím, že v Košiciach drážny úrad akokoľvek zasahuje to týchto fušerín.... Teraz sa tvária, že idú zavrieť trate... kde boli doteraz?
Vedel by mi niekto vysvetliť, čo je na obnove BKV trate ťažké alebo drahé, že sa to nerobievalo? Tie panely sú na väčšine miest iba voľne položené na buldozérom zarovnanom povrchu, potom ešte presne dorovnanom. (Napríklad na Jazere si to pamätám z doby výstavby.) Cena panelu vyrábaného lokálne nemá ako byť extra vysoká, podobne gumové lôžka a koľajnice. Nebola zamýšľaná efektivita BKV tratí práve v jednoduchej výstavbe i výmene?
Z môjho laického pohľadu, keby si všetko naskladnili vedľa trate a zorganizovali, za víkend trojsmenne vymenia aj 100-metrový úsek, ak nerátame nejaké špeciálne miesta, napríklad prejazdy alebo vzniknuté preliačiny nad podchodmi.
"Mesto má dlhodobo problém, že nemá ľudí, ktorí by sa v týchto veciach buď vyznali alebo by boli ochotní to za ten mizerný tabuľkový plat robiť. Mesto nemá dostatok personálu na vyjadrenia k dopravným stavbám, k územnému plánovaniu atď."
Preto bol skvelý nápad škrtať na mzdách magistrátu v tohtoročnom rozpočte, ďakujeme páni poslanci.
Tomu BKV, čo sa v Bratislave osadilo na Ružinovskú v r. 1990, sa panely pravidelne tmelili a pamätám si, že ich minimálne raz aj pneumaticky podfukovali čímsi na báze piesku. Aj keď je dnes trať na tom už zasa trocha horšie, stále to nie je húsenková dráha a určite nezodpovedá tomu, že prekročila interval výmeny.
Je ale možné, že samotné panely sa v Bratislave drolia omnoho menej aj preto, že v Brne ich vyrábali kvalitnejšie ako v Krásnej...
Technológia BKV bola navrhnutá tak, že po výstavbe mali prebehnúť dva cykly výmen koľajiva a v rámci tretieho cyklu úprava spodku a osadenie nových panelov. Cykly vždy po 8-10 rokoch, takže výmena všetkého najneskôr po 30 rokoch od prvotnej realizácie trate.
V Košiciach sa toho od roku 1983 (1989) prakticky nedotkla ruka, ak nerátam udupávanie zdurených koľajníc v letných mesiacoch. Takže sa niet čomu diviť.
Aj tu sa ukazuje, že u nás chýba akákoľvek relevantná kontrola a údržba. Tratí na BKV paneloch je v Prahe plno. Sú tiež staré 30-40 rokov, rovnako ako tie naše. Stavali ich rovnakí fušeri ako všade za socializmu. Ale v Česku socializmus a jeho štýl práce a údržby skončil pred 32 rokmi. U nás sa dívame na dolámané panely, prepadnuté, inde na vyliezajúce koľajnice a riešime až také extravagantné poruchy, ako posledne na Železníkoch. Je sto spôsobov ako dorovnať a nadvihnúť sadnutý panel, podliať ho betónom a udržať tak jazdný komfort a bezpečnosť prevádzky a všade v civilizovaných krajinách to takto robia. U nás nie.... Trať na Alejovej a na Jazere je roky ako schodište, resp. húsenková dráha a kompetentní sa tvária, že to je jej vekom. Nie je to vekom, ani zlým postavením. Je to absolútnou absenciou adekvátnej údržby.
Nové trate máme zvlnené zlým postavením, tu sa však už nedá nič robiť, lebo sú realizované zaliatím koľajníc...
Ale toto všetko, čo píšete, sa týka nových investícií a projektov. Mesto však nekontroluje stav vecí, ktoré tu máme a za starostlivosť a údržbu ktorých je zaplatené. Zaujímalo by ma meno človeka, ktorý je zodpovedný za prevzatie zvlnenej trate na Boženke, pri DPMK, na Komenského, na Kuzmánke..... Podľa mňa by malo byť meno kontrolóra zverejnené na tabuli cti, ktorá sa dáva k eurofondovým investíciám. Malo by tam byť aj zdôvodnenie, prečo a za akú sumu bolo "prižmúrené oko" pri kolaudácii, resp. zľavu, ktorú za takto vykonanú prácu mesto dostalo, ak ju dostalo, resp. odmenu, ktorú dostal? kontrolór za prižmúrenie oka pri preberaní nekvalitnej práce. Za posledných 31 rokov od revolúcie som bol v Prahe minimálne 30x. Ja som tam zasvinenú tramvaj nevidel. Ani oni nemajú peniaze nazvyš, nikto nemá... Veď to nepotrebuje investíciu, to potrebuje lavór a handru. Ani auto si neumývame len v umývačke, ale ľudia to zvládnu na dvore s hubou a dvoma vedrami vody... Alebo to budeme čakať na eurofondové depo s novým mycím rámom a naše briky budú hnedočervené ako nákladné vagóny? Kto je menovite zodpovedný za fakt, že súhlasíme s takými zasvinenými električkami? Ako je možné, že to dopravnému podniku prejde?
Mesto má dlhodobo problém, že nemá ľudí, ktorí by sa v týchto veciach buď vyznali alebo by boli ochotní to za ten mizerný tabuľkový plat robiť. Mesto nemá dostatok personálu na vyjadrenia k dopravným stavbám, k územnému plánovaniu atď.
Mesto si teda ani nevie dopodrobna postrážiť, čo mu vyprojektujú externé firmy, dokonca si ani nevie zauditovať zadanie zákazky (ktoré tiež musí outsourcovať, lebo na to nemá dostatok personálu).
Preto máme zadania podľa vzoru paškvil, kde autor ani nevie určiť PRESNÝ rok trate, ktorá sa má zniesť (odhadom ju strieľa len do obdobia bývalých 5RP) alebo že si niekto vymyslí novú zastávku, ale už ju autor zabudne zahrnúť do ostatných kapitol a tak napríklad mesto nežiada vyprojektovať automat v novopridanej zastávke, hoci v ostatných ho chce. O typografických a štylistických úpravách týchto materiálov škoda hovoriť. Z toho amaterizmus doslova kričí. Tvári sa to síce premúdrelo, normy to cituje, vyhlášky tiež, ale inak je to o ničom. Ako sa napíše, tak je a muši buc dobre...
Navrhujem, aby sme spravili novú fotogalériu každej z varioelektričiek, ako vyzerá "pred a po" pár rokoch od sprevádzkovania v Košiciach. Veď to je hrozné, že sa tu bavíme o primátoroch, politike, o účinnosti čistiacej pasty na niekoľkoročnú zájdenú špinu.... Bavme sa o tom, kto to KONTROLUJE, že to tu takto máme. Chýba KONTROLA.
max suhlas s tymto typkom co napisal o doprave v Kosiciach pod jednym z clankov v korzari: "Máme rok 2021 a verejná doprava tesne ako po vojne. Otras. Každý primátor kaslal na modernizáciu MHD. Ešte aj ten projekt tram-train, čo mohol byť na Slovensku unikát, na západe bežná vec, Rasi tak *****il, ze viac sa to už ani nedalo. Kúpil staré herky, ktorým vystreluju kotúče za cenu raketoplánu. A to nehovoriac, keď sa dajú do pohybu, ako strašne hrkocu, rezonujú, búchajú a strašne smrdía. Tie sedačky neviem čím sú napustené, ale v tých elektrickach je smrad akoby sa tam prehnala horda našich Indov. Koľko si z tých prachov doktorko ulial? Celá rekonštruovaná trať na Kuzmanke a Komenského je ako rozbúrené more. Tí mamlasi z Dúhy ani len netušia, ako vyzerajú koľajnice, nie to ich ešte klásť. Celé zle. Toto mesto sa nikdy nevyhrabe zo sraciek, kým sa ľudia neprebudia a budú neustále tlačiť na papalášov,aby neprezierali naše peniaze. To sú naše peniaze, takže je naše právo povedať, na čo budú použité."
Aj takýto zájdený lak je umyteľný, pokiaľ to je PUR (syntetiku by to asi zožralo): https://www.faren-praha.cz/odmastovac_100_USI.htm. A ani tie traktory na JRD neboli vždy také špinavé - viď Koudelkova Máňa .
A pritom vôbec nejde o veľké financie, ale o kontrolu, opakujem, KONTROLU vykonaných prác. Každá základná škola má školníka, ktorý vymení tesnenie, opraví kľučku, vymení rozbité sklo a pod., nečaká sa 30 rokov na eurofondy. Prečo my máme všetko dobité, potrepané, nedorobené, bez adekvátnej údržby... Videl niekto kompetentný, ako vyzerajú sklenené zábradlia pri Dome umenia, na Kuzmánke a pod? tesnenia na upevnení skiel sú o milimeter tenšie, ako majú byť, preto je 75% skiel spadnutých až po chodník... nikomu to roky nevadí... to preto, že nemáme 50 eur dohromady na investíciu na výmenu tesnení? alebo že na to serieme? nebolo to zábradlie za veľa peňazí? prečo vyzerá naprd?
Presne tak. Je to stále ten istý princíp, akým sa údržba v KE diala a deje roky. Nové vozy sa kúpia, a počas životnosti sa spolu za tridsať rokov desaťkrát umyjú.... V T3 sme mali namiesto koncákov na dverách veľké kamene na schodíkoch, hrdzavé je všetko, čo je hrdzaviteľné... Trate zrekonštruované pred 5-6 rokmi sú prakticky bez údržby, v každom civilizovanom meste sa tmelmi a špeciálnymi asfaltmi zaplnia diery a škáry medzi koľajou a asfaltom, u nás sa to nechá rokmi rozpadávať a potom niet divu, že je všetko deravé a roztrepané.... výhybky na Maratónci a na Stanici už síce boli zalepené, ale až dva roky po položení nového asfaltu, kedy už bol natoľko roztrepaný, že sa už nedalo jazdiť - kto schválil 6mm hrubú vrstvu asfaltu nad železnými časťami koľajiska? prečo sa to neriešilo v záruke? Kto odsúhlasil polohu stožiarov na Boženke? z pohľadu od začiatku ulice vyzerajú ako voľne rastúci lesík, nie ako línia stožiarov.... každá vec, ktorá sa u nás spraví, je nedomyslená a nedorobená. Ten trapas s polohou informačných panelov pred Auparkom? to fakt musíme čakať 5 rokov? Je jasné, že tramtrainy nebudú, prečo musí byť poloha zastávky podľa tramtrainu, keď električka stojí inde? prečo toľko rokov? prečo na žiadnej zastávke, kde je informačná tabuľa, nie je displej umiestnený tak, aby videli všetci ľudia, ktorí potrebujú naň dovidieť? Načo slúžia označníky konečnej zastávky, keď ani na jednom nie je žiaden symbol označníka s vyobrazením električky, rovnako na ňom nie je uvedené, že je to konečná, resp. výstupná zastávka? viď stanica, viď Loky... toľko peňazí ten označník stál a je to vlastne len drahý stĺpik...
Niežeby Košice doteraz nebalansovali na hranici (ne)Balkánu, ale pri pravidelných návštevách vo dvojmesačných odstupoch (teda nemám zrak zatemnený všednosťou každodenného používania MHD v KE) sa mi nedá nevšimnúť postupný degres.
A nejde len o vonkajšiu nečistotu, ale (hlavne) o nečistotu interiéru. Subjektívne vnímam zhoršenie plošne pri všetkých typoch/vekoch vozidiel, ale v prípade SU15 dedukujem, že tam už nikto nič nerieši. Okrem balkanoukrajinizmov ako rôzne dekle a kusy podlahy zašpinené od rôznych druhov lepidiel, cez nitovačkou prichytené lišty na hranách schodíkov sedadiel, až po totálne zadubené (miestami až čierne) zadné strany plastových konštrukcií sedadiel či EMdžad vtáčích búdiek. Stav tých vozov by už zrejme bol sila aj pre niektoré trošku viac vyspelejšie ukrajinské mestá.
Zaujímalo by ma, kto kontroluje stav, v akom sa košické električky púšťajú do mesta. Chápem, že bol odsunutý tender a rekonštrukcia depa, teda asi aj umývačky, avšak v takom dezolátne špinavom stave, v akom sa nehanbíme posielať naše briky do mesta to nerobia ani na východ od nás.... Desiatky rokov si všímam, že v KE boli električky vždy dobité, dotrepané, lepkavé od odstránených reklám a v Blave, Ostrave, Brne, Plzni, Prahe, som za posledných dvadsať rokov špinavú električku nevidel.... Už keď boli "nové", umývali sa len do polovice výšky plechov nad oknami, lebo asi vyššie nedosiahol mop /?/. Teraz jazdíme podľa môjho odhadu s minimálne 6-12 mesiacov neumytými strojmi, lak na nich je zájdetý, matný, už zrejme neumyteľný od uhlíka a bordelu z ciest.... Pozrite sa na akékoľvek video z Prahy, Blavy, všade sú električky lesklé, krásne, ligotavé, akoby vyšli práve z výrobnej linky a u nás vyzerajú ako traktory na JRD za socíku. Ako je možné, že to nikomu nevadí? To si nikto nevšíma, ako reprezentujú Košice ako mesto? Keby sa aspoň raz mesačne umyli za použitia handry a lavóru s vodou, takto nemôžu vyzerať ani bez umývacej linky.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Fero1
Nové trate máme zvlnené zlým postavením, tu sa však už nedá nič robiť, lebo sú realizované zaliatím koľajníc...