Košickým trolejbusom odskúšali hlavnú trať. Prečo nie všetko?
Od piatka nevysvetlili, prečo nebola jazdná skúška trolejbusu. Zato po článkoch Korzára ho v utorok konečne nechali prejsť trať. Šofér na jednom mieste prehadzoval zberače ručne.
KOŠICE. Hrobové mlčanie župy, mesta aj dopravného podniku od piatku preťala až v utorok neskoro večer jazdná skúška trolejbusu na zrekonštruovaných električkových tratiach.
Predčasná kolaudácia?
Korzár sa viackrát pýtal kompetentných na to, či súčasťou kolaudačného konania malo byť okrem preverenia obnovených tratí električkou aj otestovanie trakcie trolejbusom.
Jej výmena bola totiž na Štúrovej a pri Sennom trhu takisto súčasťou stavby, financovanej z eurofondov.
Otázniky vyvoláva, ako mohol Košický samosprávny kraj (KSK) ako Špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy vydať kolaudačné rozhodnutie na stavbu Modernizácia električkových uzlov (MEU) bez takejto jazdy na krížení električkovej (Južná trieda) a trolejbusovej (Štúrova) trate na Námestí osloboditeľov.
Na otázky neodpovedal ani včera.
Až keď Korzár včera zverejnil, že podľa ministerstva dopravy je jazdná skúška trolejbusu pri kolaudácii takej stavby povinná, Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) pustil trolejbus na jazdu neskoro večer. DPMK nekomentoval, či má vozidlo urobenú povinnú technickú kontrolu, povinné zmluvné poistenie a tlakové skúšky vzduchojemov
Prečo jazdu neurobili ešte pred piatkovým zverejnením kolaudačného rozhodnutia na MEU, zostáva nezodpovedané.
Aj to, či takéto rozhodnutie nemôže byť spochybnené a nemohlo by spôsobiť problémy pri preplácaní eurofondov, ak by na to úradníci z Bruselu pri kontrole prišli.
Šofér nemohol prehodiť výhybku diaľkovo z kabíny
Primátor Richard Raši (Smer) v pondelok na mestskom zastupiteľstve avizoval, že kolaudačné rozhodnutie v prípade stavby IKD, Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie očakáva do niekoľkých dní.
Tým, že jazda prebehla, nemala by byť už prekážkou, aby sa tak stalo. Ale nie je to celkom tak.
Trolejbus Škoda 14TrM s evidenčným číslom 2002 vyrazil z garáže na Hornádskej okolo 21.30 hod. Popri Tescu prešiel pomaly cez Mier, Námestie osloboditeľov na KVP a späť.
Podľa zvedavcov, ktorí si túto prvú jazdu trolejbusu v Košiciach takmer po roku nenechali ujsť, je tu niekoľko vecí na vysvetľovanie zo strany kompetentných.
„Podľa toho, čo som mal možnosť vidieť, by sa dalo povedať, že všetko prebiehalo bez problémov. Len pri Auparku nebola zapojená trolejová výhybka, ktorou sa trať rozvetvuje na smery na Bottovu ulicu a pokračovanie na KVP. Bola prehodená na Bottovu bez možnosti prehodenia na smer KVP, takže musel vodič zberače elektrického prúdu manuálne prehodiť na správnu stopu,“ povedal nám jeden z nich.
Čudovali sa, prečo nie je pri skúšobnej jazde, potrebnej pri kolaudácii, zapojená a nedá sa ovládať z kabíny diaľkovo (rádiovým signálom). Keďže trolejbus pokračoval na KVP, nepreverilo sa ani odbočenie a samotné núdzové obratisko na Bottovej.
Niektoré kríženia nepreverili
Keď sa vracal z KVP, odbočil od Auparku ku mestskej krytej plavárni a rovno zamieril do Mlynského náhonu (Štefánikova) a potom do garáže.
Takže sa takisto neotestovalo nanovo urobené kríženie trolejbusovej a električkovej trate pri plavárni, keďže vozidlo pri nej nezabočilo späť k Námestiu osloboditeľov (smer KVP). A ani blízke kríženie z Rooseveltovej k Mlynskému náhonu sa nevyskúšalo.
Či má takáto „provizórna prechádzka“ trolejbusu atribúty jazdnej skúšky, postačujúcej na vydanie kolaudačného rozhodnutia, tak s tým sa bude musieť vysporiadať KSK ako stavebný úrad.
„Či sa ešte bude niekedy niečo skúšať, alebo to bola prvá a zároveň posledná jazda trolejbusu, nevieme, ale obávame sa, že pravdepodobnejšia je tá druhá možnosť. Trať je otestovaná, môže sa podpísať papier, že boli vykonané skúšky, a máme hotovo. Projekt sa môže odovzdať a kolaudácia pre električky ukončiť,“ poznamenali.
Narážali tým na snahu DPMK a mesta zrušiť trolejbusovú dopravu v Košiciach. Hovorí sa, že po rekonštrukcii električkových tratí by sa už trolejbusy nemali vrátiť do výpravy a majú byť natrvalo nahradené autobusmi.
Lenže Košice sú Košice a Banská Bystrica je Banská Bystrica. Aj keď majú možno podobný príbeh, ale ich vedenie sa aspoň spamätalo narozdiel od nášho, ktoré je proti trolejbusom.
Noooo... Ak to vezmem čiste politicky, tak je vcelku možné, že nejaké tie vozy sa na L71, L72 nasadia. Prečo? Idú voľby a Smer je populisticko-"socialistická" strana, čiže všetko dianie je podľa mňa u nich citlivo vnímané a Košice sú veľmi významné, čo sa týka podpory Smeru. Určite sú denne monitorované miestne médiá, diskusie, facebook, atď., vyjadrenia a nálady voličov. Určite sú im známe stále častejšie výpady proti RR a stupňujúca sa kritika občanov za spackaný priebeh IKD, pokusy zlikvidovať trolejbusy, pochybné nákupy vozidiel, celkovo laxný prístup vedenia mesta na čele s RR, zavádzanie, jalové sľuby... Tentoraz nejde Smeru "iba" o primátorky, ale o oveľa viac, je posledná šanca VYHRAŤ! ...A môcť všetko! Takže je vcelku možné, že trolejbusy do toho marca-apríla budú akože jazdiť, možno aj na rozkaz od Hranatého, aby nám do dňa D zapchali huby... ?
Občan v tejto krajine predsalen EXISTUJE! Raz za štyri roky, na pár hodín! Good night! ?
V Banskej Bystrici tiez zrusili trolejbusy, a po necelych dvoch rokoch zacali jazdit znova. Tiez sa trolejbusova prevadzka rusila, pretoze vozidla boli stare a neefektivne a porovnavali sa s novymi autobusmi. Poctom vozidiel je pritom prevadzka v BB porovnatelna s Kosicami (tiez maju len okolo 30 kusov, u nas ich bolo 27, denna vyprava v BB je 21 vozidiel, u nas je 18). Odkedy sa trolejbusy vratili v priebehu par rokov obmenili vozidlovy park tak, ze dnes dokazu vypravit komplet NP vypravu. Ked sa chce, da sa.
Neverím ! ? Ale určite to robia len kvôli tomu, aby im skolaudovali tú trať na štúrovej keďže tie trolejbusové vedenia boli súčasťou tej rekonštrukcie. Čiže sa nemusíme obávať spustenia trolejbusov do plnej premávky ?
Aby sme tu len nekritizovali, tak musím pochváliť tých, ktorí navrhli, naprojektovali a zafinancovali nový záliv zastávky Grunt v smere na Mašu, ktorý vzniká v súvislosti s výstavbou nového marketu. Kasselské obrubníky a dĺžka 18 metrov nie sú štandardom ani v centre, nie to na valale ?
Trať do U. S. Steelu nie je zahrnutá, lebo:
1. Má to pomaly viac km, než zvyšok tratí v MET2 (obmedzený budget)
2. Pokiaľ sa nezmení politika mesta, tak na europeňeži na rýchlodráhu môžme zabudnúť. EÚ nebude sponzorovať trať, ktorá sa využíva takmer výlučne na obsluhu súkromnej firmy.
Trať na Ťahanovce: už som to tu (dokonca priamo tebe) vysvetľoval, že na ňu môžeš s pokojným svedomím zabudnúť.
Terminál Sever: sťažuješ sa na nesprávnej adrese, to má byť stavba pod kuratelou ŽSR. A keďže sa všetko odvíja od VRT z Kysaku do Košíc, tak sa ešte načakáme.
Dnes, teda 15.12.2015 sa niekedy v case medzi 18.00-20.00 uskutocni technologicka jazda trolejbusom (zrejme) cez zrekonstruovanu cast trate. Ak mate zaujem, odfotte si jazdu, nahanajte trolejbus, lebo zda sa, ze je pre Kosice uz vzacnostou
otazne je preco tam nie je zahrnuta aj trat do us steelu co sa tyka novej trate na tahanovce+terminal stanica/sever sa obavam ze to fakt sudruh RR a spol s usmevom potichucky zamietli pod koberec ?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
hmozdinka